Základ affiliate marketingu tvoria dve strany. Inzerent a publisher. Inzerent je niekto, kto ponúka svoje online služby, prípadne predáva produkty (najčastejšie ide o e-shop). Potrebuje sa zviditeľniť a získať zákazníkov. S tým mu pomáha práve publisher (alebo affiliate partner), ktorý má online priestor, kde môže produkty a služby inzerenta odprezentovať.
Publisher využije technické riešenie affiliate programu inzerenta. Získa jedinečnú, označkovanú adresu na web inzerenta. Túto adresu rôznymi spôsobmi propaguje a ak sa cez ňu preklikne na web inzerenta platiaci zákazník, publisher má nárok na odmenu – väčšinou províziu predaja, ktorý sprostredkoval svojou propagáciou.
Existujte niekoľko druhov publisherov. Delíme ich podľa toho, akou formou propagujú inzerenta. V ecommerce affiliate marketingu teda poznáme tri skupiny publisherov. Každá skupina je v niečom špecifická a tiež si vyžaduje odlišný prístup.
1. Cashback systémy – najlepším príkladom je Lyoness, ktorý určite poznáte. Ide o vernostné programy, ktoré vám vrátia časť peňazí z hodnoty objednávky. Takéto systémy existujú aj pre online obchody. Funguje to jednoducho: v affiliate kampani, ako publisher, dostanú 20% províziu, 10% dajú používateľovi a 10% si nechávajú. Ich výhoda je práve masovosť základne a stoviek tisíc používateľov, ktorých vedia osloviť.
2. Kupónové weby – weby, kde sa zhromažďujú kupóny na e-shopy. Stačí sa prekliknúť na eshop a zľava sa aktivuje. Ľudia majú radi kupóny a to platí aj pri e-shopoch. Kupónový web vie v správnom momente ukázať užívateľovi možnosti a motivovať ho nakúpiť viac, alebo ho naviesť na konkrétnu akciu. Z košíka v hodnote 60€ sa môže ľahko stať 150€.
3. Obsahoví publisheri – publisheri, ktorí produkujú obsah za účelom získania návštevníkov (väčšinou z organického vyhľadávania). Sú to magazíny, blogy, katalógy produktov, majiteľov skupín na sociálnych sieťach, či recenzné weby. Obsahoví publisheri sú najcennejšou skupinou publisherov. Tvoria nový traffic, ktorý by inzerent inak nezískal.
Affiliate marketing má viacero výhod pre obe strany. Hlavná výhoda je samozrejme tá, že na rozdiel od klasických PPC kampaní, inzerent za takúto formu propagácie platí len províziou z predaja. Teda nemusí vôbec riešiť ceny za klik (ktoré vo finále nemusia priniesť zisk), impresie, efektivitu nákupu a podobne. Jednoducho platí len za reálnu objednávku, ktorú mu publisher sprostredkoval.
Inzerent teda sprístupní kampaň, či už v sieti alebo samostatne, nastaví pravidlá a publisheri sa nimi musia riadiť.
Ak publisher prinesie traffic, ktorý skonvertuje na zákazníka, získa od inzerenta províziu.
Je to naozaj jednoduché.
Okrem platiacich zákazníkov, má affiliate aj ďalšiu výhodu. Otvára dvere k novým zdrojom návštevnosti. Ako zdroj návštevnosti e-shopy využívajú najmä PPC kampane či sociálne siete, kde sa často rýchlo dostanú na strop efektivity a potrebujú hľadať alternatívne zdroje návštevnosti – affiliate marketing sa pre ne môže stať plnohodnotným novým zdrojom návštev.
Publisheri, ktorí využívajú affiliate kampane ako zdroj príjmu, majú často státisícové návštevnosti na webe. Ak im inzerent sprístupní svoj affiliate program, môže získať nový traffic na web aj nové objednávky. Tu sa vrátime k prvej výhode. Publisher pošle na web inzerenta traffic, ale z každého prekliku nemusí byť konverzia v podobe platiaceho zákazníka. Inzerent získa vyššiu návštevnosť, ale províziu platí len za hotové objednávky. Perfektné, nie?
Ako určiť províziu? Aká je štandardná provízia? Na túto otázku je ťažké odpovedať. Neexistuje štandardná výška provízie. My v sieti Dognet máme rôzne kampane. Niektoré majú províziu 0,5% a niektoré aj 30%. Výška provízie záleží od segmentu, v ktorom inzerent podniká. Pri elektre je nemožné ponúknuť toľko ako pri výživových doplnkoch. Výška provízie však musí byť porovnateľná s inými kanálmi – PPC, porovnávače, RTB či sociálne médiá.
Affiliate marketing je založený na dôvere medzi ľuďmi.
Túto kampaň vytvárajú ľudia, nie stroje, kde sa dá kampaň “vypnúť” a znova zapnúť ako sa to práve hodí. Preto treba provízie nastaviť správne hneď na začiatku. S tým inzerentom pomôže affiliate manager alebo sieť. Ak si inzerent povie, že vyskúšame 1% a uvidíme, hoci viete dať 5%, skončí to nezáujmom publisherov a ak aj zvýšite provízie, kampaň sa nerozbehne. Preto ak vie dať 30%, odporúčame kľudne dať 25% hneď na začiatku. Kampaň bude atraktívna pre publisherov a správne sa rozbehne.
Na čo netreba zabúdať pri nastavovaní provízií?
A to najdôležitejšie. Pri nastavovaní provízie hrajte fér. Publisheri sa spravidla v segmente orientujú. Vedia, aká je maržovosť a teda aj to, čo majú očakávať. Netreba to prestreliť, ani z publisherov robiť hlupákov príliš nízkou províziou.
Inzerent musí dať publisherom do rúk nástroj, ktorým bude sledovať koho do e-shopu doniesli a čo konkrétne nakúpil. Inak nebude vedieť publishera odmeniť províziou. Affiliate program potrebuje vlastné technické riešenie tak, ako e-shop samotný.
Inzerent si môže naprogramovať vlastný systém, alebo si kúpiť nejaké krabicové riešenie ako napríklad Post Affiliate PRO či Affilbox. Poslednou možnosťou je zapojiť sa do affiliate siete. Každé riešenie má svoje pre aj proti.
Čo všetko treba zabezpečiť pri samostatnom Affiliate programe?
Samostatný affiliate program zvoľte vtedy, ak:
Ak sa budete rozhodovať medzi vlastný programom a sieťou, hlavné je si uvedomiť, že pri spolupráci s affiliate sieťou väčšinu práce za vás spraví práve sama sieť. Takto inzerent ušetrí desiatky hodín mesačne (a kopec nervov).
Predajcovia krabicových riešení affiliate programov majú pravdu ak hovoria, že prevádzka nie je “až taká zložitá”. Je pravda, že sa program raz nastaví a môže fungovať. Ale bude naozaj fungovať? To už záleží na inzerentovi a čase, ktorý je ochotný systému venovať.
Aké sú výhody vlastného riešenia affiliate systému?
Ak sa inzerent rozhodol zapojiť do affiliate siete, myslíme si, že urobil najlepšie možné rozhodnutie. Zapojením sa do siete získa inzerent veľa výhod a ušetrí množstvo času (a nervov). Affiliate sieť urobí väčšinu vecí za inzerenta a to je, samozrejme, jej hlavná výhoda.
Aké sú ďalšie výhody affiliate siete?
Aká je úloha inzerenta?
Inzerent v sieti má len jednu úlohu: musí riešiť vyhodnocovanie konverzií.
O všetko ostatné sa postará sieť samotná. Aby bola kampaň úspešná a dlhodobá, je dôležitá komunikácia a ochota zo strany inzerenta. Sieť má množstvo nápadov a návrhov na zlepšenie a napredovanie kampane, na ich realizáciu je ale potrebný súhlas a vzájomná spolupráca.
Ako zvoliť affiliate sieť?
V rámci Európy pôsobí niekoľko affiliate sietí. Bohužiaľ, pre väčšinu TOP európskych sietí ako Trade Tracker, Trade Doubler, Awin či Admitad je česko-slovenský trh okrajový a vôbec sa naň nesústreďujú. Jediná veľká sieť, ktorá tu pôsobí je CJ.com a presah na Slovensko má niekoľko českých sietí ako eHub či AffiliateClub. Práve preto sme v roku 2013 predstavili Dognet – ako lokálnu CEE sieť so silným zameraním na Česko a Slovensko.
Výber affiliate siete je napokon na inzerentovi samotnom. Každá sieť má svoje hranice, požiadavky, ale aj poplatky a je len na zvážení inzerenta, čo najviac vyhovuje jeho predstave. My v Dognete veríme na win-win systému a inzerent platí sieti len províziu z konverzie.
Ak by ste si na niečo pri výbere siete mali dávať pozor, sú to práve nečakané poplatky.
Nebojte sa využiť silu affiliate marketingu. Správne nastavená affiliate kampaň vám vie otvoriť dvere k novej návštevnosti a často zvýšiť predajnosť až o 25%. Je na vás, či to chcete skúsiť, alebo nie.
Zakladateľ a vedúci projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu sa venuje už viac ako 10 rokov a okrem Ecommerce Bridge vedie aj Affiliate sieť Dognet.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.