Čínske značky ako Temu, Shein a Alibaba ohrozujú západné trhy agresívnymi cenami a masívnym marketingom. Dvíhajú ceny reklamy, berú predaje módnym značkám a čoraz viac sa ťahajú do Európy. Západní predajcovia hľadajú nové stratégie na udržanie zákazníkov. Napríklad About You plánuje ponúkať tovar priamo z výroby, aby ušetrili na logistike. Zalando je opatrné pri zavádzaní zmien, podľa ich slov uprednostňuje kvalitu, ktorú nemôže narušiť. Nedávno sme informovali aj o tom, že Amazon hľadá spôsoby ako ponúknuť lacný tovar – nakoniec to vyzerá tak, že čínski predajcovia budú môcť posielať tovar priamo americkým zákazníkom s dodaním za 9 až 11 dní a obchod bude ponúkať neznačkové položky do 20 dolárov. Európska komisia však plánuje zrušenie colných výnimiek, čo zasiahne lacné čínske obchody. Čínski hráči čelia kritike za kvalitu a udržateľnosť produktov. Na druhej strane sa však tešia vysokým predajom a popularite u spotrebiteľov.
X testuje novú funkciu na zlepšenie diskusií. Pribudne hodnotenie komentárov. Táto funkcia má pomôcť lepšie zoradiť reakcie používateľov podľa dôležitosti. Downvotes budú vážené na základe politických názorov, čo má zabrániť nespravodlivému znižovaniu hodnotenia komentárov len kvôli nesúhlasu. Tento systém by mal zvýrazniť relevantné a pravdivé komentáre a potlačiť spam. Experiment je v počiatočnom štádiu a má za cieľ zvýšiť zapojenie a relevantnosť obsahu na platforme.
Výber správneho prepravcu a expedičných procesov je kľúčový. Vedeli ste, že okrem ceny balíkov a dobierok sa do nákladov premieta aj množstvo poplatkov? Tomáš Záškvara z firmy NEOSHIP priblížil, ako proces funguje a na čo sa zamerať. Kvalita doručenia, zákaznícky servis, vyplácanie dobierok a čas vyzdvihnutia balíkov sú predsa pre e-shopy dôležité. Informovanosť zákazníkov o stave balíkov zlepšuje spokojnosť a automatizácia expedičných procesov, ako je tvorba štítkov a párovanie dobierok, zas šetrí čas a peniaze. Zváženie všetkých týchto faktorov môže výrazne ovplyvniť efektivitu a náklady na prepravu.
Digitálne PR je kľúč k úspechu e-shopu. Viete, ako na to? Zákazníci musia dôverovať vašej značke, a to dosiahnete prostredníctvom kvalitného obsahu a spolupráce s influencermi. V článku sme zhrnuli základné body ako sa do toho pustiť. Vhodné je napríklad rozprávať príbehy, spojiť sa s influencermi, ktorí váš produkt skutočne milujú. Zvážte aj tlačové správy, ale myslite na to, že musia zaujať. Nezabúdajte na SEO mágiu – odkazy z iných stránok zvyšujú dôveryhodnosť.
Instagram mení algoritmy. Chce podporiť virálnosť a približuje prístup k Reels. Šéf Instagramu, Adam Mosseri, zdôrazňuje dôležitosť zdieľateľného obsahu. To znamená, že je výhodné tvoriť obsah, ktorý ľudia chcú posielať priateľom do správ. To bude zvyšovať váš dosah. Zamerajte sa teda na inšpiratívny a zábavný content, ktorý vyvoláva pozitívne emócie. Čo sa týka Reels, Instagram uprednostňuje kratšie fotmáty. Už upravil možnosť nahrávania dlhších videí, no tie, ktoré prekročia dĺžku 90 sekúnd, nebudú odporúčané v sekciách Explore alebo Reels. Obhajuje to tým, že kratšie klipy zvyšujú angažovanosť. Myslite teda na to, že ak chcete zvýšiť dosah a zapojenie, mali by ste svoju stratégiu optimalizovať podľa týchto zmien.
Alex Jančo, Managing Director Packeta Slovakia, v rozhovore pre Ecommerce Bridge hovorí o dôležitosti logistiky pri expanzii do zahraničia. Diskutuje, prečo je teraz vhodný čas na expanziu a či je možné uspieť aj bez vlastnej značky. Zdôrazňuje význam informovania zákazníka o stave objednávky a približuje spôsob, ako doručovanie cez Packetu funguje v zahraničí. Hovorí aj o trendoch v marketingu, výbere zahraničných partnerov a možnostiach nižších cien za dopravu pri neskoršom doručení.
Ako sa nakupuje v ťažkých časoch? Prieskum spoločnosti Capterra zameraný na online nákupné zvyklosti v Spojenom kráľovstve ukázal, že rok 2024 priniesol výzvy ako vyššie ceny dopravy a rastúci záujem o kamenné obchody. 75 % spotrebiteľov začína svoje online vyhľadávanie vo vyhľadávačoch, zatiaľ čo 55 % využíva webové stránky alebo aplikácie jednotlivých predajcov. Pokiaľ však ide o finalizáciu nákupu, 71 % spotrebiteľov uprednostňuje weby alebo aplikácie predajcov, za ktorými nasledujú marketplaces so 49 % a stránky obchodných domov so 43 %. Aj tu sa ukázalo, že dôležitá je mobilná optimalizácia a poskytovanie platobných metód ako kreditné karty a digitálne peňaženky. Inflácia a dôvera v značku sú kľúčové faktory nákupného správania, pričom podľa výsledkov vernostné programy dokážu zvýšiť lojalitu zákazníkov.
Poďme sa spolu pozrieť na opačnú stranu sveta. Nedávna správa KPMG o nákupných trendoch v Ázii a Tichomorí hovorí o tom, že sociálne médiá a influenceri výrazne ovplyvňujú nákupy Generácie Z. TikTok a Instagram sú kľúčové platformy pre úspešné predaje. Obľúbený liveshopping a umelá inteligencia pomáhajú tamojším e-shopom zvyšovať interaktivitu. Zaujímavým príkladom, ktorý sme uvádzali v článku, bol prístup spoločnosti Nutrifood, ktorá už využívala live streamerov a influencerov na marketing. Minulý rok zistili, že mladé mamičky sú v noci často hore, snažia sa uspať svoje bábätká a sú pripravené kúpiť si dojčenskú výživu, ktorú firma vyrába. Firma si uvedomila, že 12-hodinové živé vysielanie nie je praktické, a preto hľadala riešenie v umelej inteligencii. Na záver len dodáme, že pre úspech v Ázii a Tichomorskej oblasti sú dôležité rýchle dodacie lehoty a prispôsobenie sa trendom.
Európska komisia pripomienkuje model reklamy „Pay or Consent“ spoločnosti Meta v EÚ. platforma totiž používateľom ponúka buď súhlas s personalizovanými reklamami, alebo mesačný poplatok 12,99 eur za ich odstránenie. Komisia tvrdí, že tento model nie je v súlade so zákonom o digitálnych trhoch (DMA), ktorý vyžaduje prístup k rovnocennej službe aj bez súhlasu s reklamami. Meta tvrdí, že jej model je v súlade s nariadeniami EÚ. Ak Meta nedodrží pravidlá, hrozí jej pokuta až do výšky 10 % jej celosvetových príjmov.
V najnovšom diele Mudrovačky sme rozoberali aktuálne témy. Googlenie je na ústupe, pretože mladšia generácia vyhľadáva informácie cez sociálne siete. Zákazníci sú nespokojní, keď nemajú prehľad o doručení zásielky. Viete, že svoje Reels môžete pred zverejnením otestovať? Michal so Štefanom diskutovali aj o live shoppingu ako možnej novej ére e-commerce v Európe a prehľadnejšom nadväzovaní spolupráce na Instagrame vďaka Creator Insights. To a oveľa viac sa dozviete ak si ich mudrovanie vypočujete na YouTube, Spotify alebo inej obľúbenej platforme.
V marci 2024 Google oznámil odstránenie až 40 % nekvalitného obsahu. Manuálny linkbuilding je teraz dôležitejší než kedykoľvek predtým. Gary Illyes zo spoločnosti Google zdôrazňuje význam prirodzených spätných odkazov, pretože kupovanie lacných odkazov je rizikové a neefektívne. Google uprednostňuje kvalitné odkazy, ktoré vedú na hodnotný obsah. Takéto digitálne PR pomáha generovať vysokokvalitné odkazy a zvyšovať viditeľnosť značky. Pre e-shopy sú kvalitné spätné odkazy kľúčom k lepšiemu umiestneniu vo vyhľadávaní a vyššej návštevnosti, tak odporúčame dať si na to pozor.
Americkí rodičia plánujú tento rok minúť o 22 % viac na školské pomôcky, a to priemerne 475 dolárov na dieťa. Walmart, Amazon a Target sú najobľúbenejšie miesta na nákupy. Štvrtina rodičov začína nakupovať už v júni, čo ukazuje dôležitosť dobrých skladových zásob a marketingu. Tento trend ponúka lekcie aj pre európske e-shopy. Tušili ste napríklad, že mamičky míňajú viac a v priemere navštívia 2 – 5 predajcov? Otcovia zas majú tendencie začať nakupovať včas a v priemere míňajú menej. Sú ochotní nakupovať až u 6 – 7 predajcov.