Čínske giganty ako Temu a Shein rýchlo získavajú podiely na trhu v Európe a dokonca aj na amerckom trhu najmä vďaka svojej agresívnej cenovej politike a masívnym investíciám do marketingu. Táto situácia núti západné spoločnosti hľadať nové stratégie, ako sa prispôsobiť a udržať si svojich zákazníkov.
Reakcia About You: Prispôsobenie sa ázijskej konkurencii
Hamburská módna platforma About You sa rozhodla nasledovať príklad úspechu svojich ázijských konkurentov. Spoločnosť plánuje tento rok ponúkať tovar priamo z výroby, čo by malo zabezpečiť výhodnejšie ceny a zastaviť úbytok zákazníkov.
Toto rozhodnutie je jasným znakom toho, že aj veľkí hráči na trhu musia inovovať a prispôsobovať svoje obchodné modely, aby zostali konkurencieschopní.
Podobnú stratégiu plánuje zaviesť aj americký gigant Amazon, ktorý tiež hľadá spôsoby, ako konkurovať čínskym poskytovateľom. Tlak na tieto spoločnosti je enormný, najmä keď vezmeme do úvahy obrovské sumy, ktoré do marketingu leje Temu a Shein. Práve vďaka tomu sa im darí získavať veľké podiely na trhu.
Zalando: Opatrný prístup k zmenám
Nemecké Zalando zaujalo odlišný prístup. David Schröder, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Zalando, na digitálnej konferencii K5 v Berlíne zdôraznil, že rýchle zavedenie priamych dodávok od výrobcov by bolo rizikom. Zalando tvrdí, že kvalita a ochrana značky sú pre nich kľúčové a musia byť opatrní pri prijímaní rýchlych zmien. Presné kroky, ako sa s tým plánujú vysporiadať, teda nie sú známe.
Vplyv colných pravidiel na trh
Súčasná situácia je navyše ovplyvnená colnými výnimkami, ktoré platia pre zásielky v hodnote nižšej ako 150 eur z krajín mimo Európskej únie. Európska komisia však plánuje zrušenie tejto výnimky, čo by mohlo výrazne zasiahnuť lacné čínske internetové obchody.
Pre lepšiu predstavu – minulý rok poslali do Európy až 2,3 miliardy lacných poštových zásielok, pričom len v apríli to bolo rekordných 350 miliónov balíkov. Podľa všetkého však realizácia opatrení nebude jednoduchá. Colné služby sú už nateraz preťažené a implementácia nových pravidiel by bola náročná.
Kritika čínskych hráčov
Čínski hráči Temu a Shein čelia kritike z rôznych dôvodov. Existujú vážne pochybnosti o bezpečnosti, kvalite a udržateľnosti výrobkov, ktoré predávajú. V máji podalo 17 členov Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC) sťažnosti proti spoločnosti Temu. Spoločnosť obvinili zo zatajovania informácií a používania manipulačných techník.
Temu sa bráni tým, že je v Európe nováčikom a musí sa naučiť miestne pravidlá a zvyklosti.
Súčasná situácia v oblasti e-commerce je výzvou pre všetkých na trhu. Na pozore sa majú zavedené západoeurópske značky, ale aj tunajší menší podnikatelia. Napríklad slovenská značka Magalea sa rozrozprávala o nekalých praktikách čínskych spoločností. Kradnutie fotiek a lacné kópie jej výrobkov šliapu po predajoch a v konečnom dôsledku narúšajú aj dôveru zákazníkov. Tí si totiž myslia, že ručná práca je len prázdna fráza, ktorá má zakryť plytké predávanie čínskych výrobkov.