6 min. čítanie

Týždenný sumár 19/2024: Marketplaces v Nemecku dominujú, Shein sa rozširuje, prieskum o nakupovaní Gen Z

66 % vedúcich pracovníkov by nezamestnalo človeka bez zručnosti AI. Výsledky 15. ročníka ceny ShopRoku. Ako sa darí predaju módy v dobe nestabilnej ekonomiky?

Týždenný sumár 19/2024: Marketplaces v Nemecku dominujú, Shein sa rozširuje, prieskum o nakupovaní Gen Z

Čínsky internetový obchod Shein chce rozšíriť svoju platformu. V ponuke pribudnú produkty pre domácnosť, drogéria či hračky. Obchod s fast fashion produktami sa týmto krokom snaží diverzifikovať svoju ponuku aj mimo oblečenia, zvýšiť dôveryhodnosť a konkurovať gigantom ako Amazon. Shein má v EÚ priemerne už okolo 108 miliónov aktívnych užívateľov mesačne. Práve kvôli vysokému počtu užívateľov ho Európska únia zaradila medzi veľké internetové platformy. Spadá tým pod zákon o digitálnych službách (DSA) a bude podliehať prísnejším kontrolám.

Zalando sa v prvom štvrťroku darilo a aj napriek globálnym výzvam zaznamenala rast. Za kľúčový pilier úspechu považuje zameranie na oblasti B2C a zároveň B2B. V B2C sa Zalando zameriava na rozšírenie ponuky pre zákazníkov, vrátane adaptívnej obuvi pre deti so zdravotným postihnutím a AI nákupného poradcu. V B2B využívajú operačný systém ZEOS, ktorý umožňuje značkám využívať ich logistickú sieť na doručenie a vrátenie tovaru z rôznych e-shopov. Tržby vo veľkoobchodnom segmente Zalandu vzrástli o 13 % na 215 miliónov eur v prvom štvrťroku.

Česi stále častejšie investujú do diét a doplnkov stravy ako sú vitamíny či proteíny. Tento segment rastie stabilne už niekoľko rokov dvojciferným tempom, ako vyplýva zo štatistík českej e-shopovej platformy Shoptet. V online predajoch eviduje len za tohtoročný prvý kvartál v medziročnom porovnaní nárast o celých 29 %. Zaujímavé je tiež, že v roku 2017 na platforme evidovali v tomto segmente len 45 online obchodov, pričom tento rok ich sú už skoro štyri stovky. Rastúca obľuba diét a prípravkov na jedlo zaujíma nielen ženy, ale aj mužov. Najčastejšími zákazníkmi sú údajne ženy vo veku 30 až 50 rokov, no nezaostávajú ani muži – tí najviac nakupujú vo veku 40 a viac.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Online trhoviská v Nemecku dominujú. HDE-Online Monitor poukazuje na výrazný nárast predaja na trhoviskách, pričom v roku 2023 bol zaznamenaný 10 % nárast obratu. Minulý rok bola prvýkrát prekonaná méta predajov na online trhoviskách. Práve na týchto platformách sa uskutočnila viac ako polovica všetkých online tržieb v Nemecku. Okrem toho údaje odhaľujú výrazný posun smerom v predajoch cez mobilné telefóny. Minulý rok sa v Nemecku vytvorilo rekordných 55 % online tržieb prostredníctvom transakcií cez smartfóny, čo predstavuje tržby vo výške takmer 47 miliárd eur.

S marketplaces súvisí aj ďalšia novinka. S ich príchodom a tiež ďalšími novinkami sa e-commerce podnikanie začína uberať iným smerom. Ako dobrý základ pre udržanie sa medzi silnou konkurenciou je vlastný produkt. Čo je vlastne dobrý vlastný produkt, ako si na začiatku spočítať maržu, nech to dáva zmysel a aké komunikačné kanály na vlastné produkty najlepšie fungujú nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedal Dávid Krumpár, CEO Lighthouse.

Dávid Krumpár, Lighthouse

Umelá inteligencia sa postupne rozširuje do našich profesionálnych životov. Nový prieskum, za ktorým stoja spoločnosti LinkedIn a Microsoft, odhaľuje významný posun: Za posledných šesť mesiacov sa používanie AI takmer zdvojnásobilo a 75 % ľudí v rámci kancelárskej práce využíva tieto nástroje na zvýšenie svojej produktivity a kreativity. Z prieskumu dokonca vyšlo, že 66 % vedúcich pracovníkov by nezamestnalo človeka bez zručnosti AI. Firmy kladú čoraz väčší dôraz na prijímanie kandidátov so schopnosťami v oblasti umelej inteligencie, čo signalizuje zásadný posun v kritériách prijímania zamestnancov. Čo si z toho odniesť? AI sa stáva nezameniteľným nástrojom inovácie a efektívnosti, organizácie, ktoré aktívne prijmú túto zmenu, sa môžu stať lídrami v odvetví. Na druhej strane jednotlivci, ktorí si osvoja zručnosti v oblasti AI, budú mať lepšie kariérne vyhliadky.

TikTok vylepšil svoj balík TikTok Pulse Suite, čím sa snaží dať inzerentom väčšiu kontrolu a lepší prehľad o ich kampaniach. S funkciou Pulse Premiere platforma inzerentom sľubuje predvídateľnosť a kontrolu plateného obsahu. K tomu pridáva možnosť strategického umiestňovania reklám priamo pri prémiovom obsahu publishera na kanáli For You. S odvolaním sa na spotrebiteľské prieskumy sa TikTok označuje za najlepšiu voľbu na upútanie pozornosti, podporu hlbšieho prepojenia so značkami a podporu akcií používateľov. TikTok označuje balík Pulse Suite za svätý grál pre inzerentov. Sľubuje prienik s najtrendovejším obsahom v rôznych kategóriách, sezónnosti a prémiových partnerstvách s publishermi. Formát je zatiaľ dostupný len v niekoľkých európskych štátoch, no môžeme dúfať v skoré rozšírenie aj do ďalších končín.

Týždenný podcast UPdate

Nazrite s nami do rozhodovacieho nákupného procesu Gen Z! Nedávny prieskum spoločnosti SheerID sa zameral na preferencie nákupov a ekonomické nálady spotrebiteľov z Generácie Z v Spojených štátoch a Spojenom kráľovstve. 36 % respondentov Generácie Z tvrdí, že míňajú menej. Trpia najmä kategórie ako je jedlo so sebou, hranie hier, elektronika a online správodajstvo. Medzi vysokoškolákmi Generácie Z je nálada ešte horšia, pričom 45 % z nich je pesimistických ohľadom budúcnosti ekonomiky a 77 % z nich sa snaží týmto obavám prispôsobiť svoje rozpočty. Ak chcete vedieť, ako túto skupinu spotrebiteľov osloviť, vedzte, že ich zaujímajú predovšetkým zľavy. K tomu darčeky zadarmo a bezplatná doprava.

Ako sa darí predaju módy v dobe nestabilnej ekonomiky? Nová správa RetailX Global Fashion 2024 objasňuje búrlivú cestu módneho priemyslu od vrcholov v roku 2021 po pády v roku 2022. Výkyvy pripisuje vzájomnému pôsobeniu globálnej hospodárskej dynamiky a geopolitiky. Po pandémii a ekonomických turbulenciách sa záujem spotrebiteľov o módu výrazne zvýšil. V regiónoch ako India, Čína a na Strednom východe však môžeme očakávať nárast vo výdavkoch na oblečenie, obuv a doplnky. Móda by sa mohla dostať na druhé miesto za potraviny v predpokladanom rebríčku zvýšených výdavkov, čo naznačuje pokračujúcu obnovu a záujem spotrebiteľov o módu po pandémii. Z prieskumu je značné, že udržateľná móda a sociálne médiá ako predajný kanál sú na vzostupe.

Minulý týždeň vyšla nová Mudrovačka. Štefan s Michalom si vybrali tie najžhavejšie novinky za apríl a pridali k nim svoj pohľad na vec. Čo si myslia o ďalšom odklade konca cookies? Ako Gen Z určuje nákupné trendy? A prečo je dôležité budovať brand? Vypočujte si odľahčenú polhodinku nabitú informáciami.

Michal a Štefan polemizovali nad aprílovými novinkami.

Heureka.sk už 15. krát udeľovala titul ShopRoku. O víťazoch rozhodli zákazníci aj odborná porota v 4 hlavných kategóriách. Cenu kvality si odniesol cyklistický portál mtbiker.sk. Špeciálnu kategóriu Cena Heureky prevzal e-shop ritkavsuchu.sk. Cena za udržateľný shop putovala až 3 e-shopom: ecolife.sk, soaphoria.sk a tierraverde.sk. Cenu popularity odhlasovali fanúšikovia a už štvrtýkrát po sebe si ju prevzal Lidl.sk.

Pozývame na poslednú zastávku pred letnou pauzou na konferenciu Ecommerce Bridge LIVE. Už 30. mája sa uvidíme v Music a Cafe CENTRO Nitra. Čaká na vás 5 prednášajúcich, panelová diskusia, networking, skvelá atmosféra, chutné občerstvenie a súťaž o hodnotné ceny. Tentokrát si vypočujete CEO Holokolo Andreu Podstrelencovú, ktorá vás inšpiruje na ceste za úspešným e-shopom. Pavol Bogár z Tatra banky si posvieti na inovácie v e-commerce a Filip Hamrák z agentúry dabl.nám povie niečo o AI. Richard Kondáš sa bude venovať efektívnemu performance marketingu v zahraničí. Úspech pohodlných tuli vakov, ktoré má rád každý z nás, predstaví CEO Martin Guttman.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
AI asistent Rufus: Nová éra reklamy na Amazon Ads
2 min. čítanie

AI asistent Rufus: Nová éra reklamy na Amazon Ads

Amazon opäť rozširuje svoje reklamné možnosti. Generatívny AI asistent Rufus začína integrovať sponzorované príspevky priamo do zákazníckych konverzácií. Aj keď táto funkcia je zatiaľ dostupná len v USA, ide o dôležitý trend, ktorý môžeme v budúcnosti očakávať aj na európskych trhoch.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+