V dôsledku vojny na Ukrajine začiatkom roka 2022 prudko vzrástli ceny energií, čo vyvolalo domino efekt na globálny dodávateľský reťazec a pohyb tovaru. Tento prudký nárast inflácie mal výrazný vplyv na predajcov módy, keďže náklady na materiály, výrobu a dopravu prudko vzrástli, čím sa znížili ziskové marže. Následne sa spotrebitelia museli vyrovnať s prudkým nárastom cien vo všetkých sektoroch, čo znížilo ochotu míňať peniaze.
Afrika znášala najväčší nápor prudko rastúcej inflácie a zaznamenala výrazný pokles predaja módy. Naopak, Ázia prežila miernejšiu inflačnú búrku, čo zmiernilo dopady na maloobchod s módou.
Povzbudivé je, že nedávne údaje naznačujú rýchly pokles inflácie vo všetkých regiónoch, ktorý je sprevádzaný pozitívnou reakciou v oblasti predaja módy. Avšak uprostred pretrvávajúcej globálnej neistoty vyplývajúcej z geopolitických konfliktov a napätia sú predpovede predajov módy na rok 2024 náročné.
Post-pandemické nadšenie
Po pandémii a ekonomických turbulenciách sa záujem spotrebiteľov o módu výrazne zvýšil. V istých regiónoch však môžeme očakávať nárast vo výdavkoch na oblečenie, obuv a doplnky. Tento trend sa očakáva najmä v krajinách ako India, Čína a na Strednom východe. Móda by sa mohla dostať na druhé miesto za potraviny v predpokladanom rebríčku zvýšených výdavkov, čo naznačuje pokračujúcu obnovu a záujem spotrebiteľov o módu po pandémii.
Zelený prístup rastie
“Udržateľná móda je teraz kľúčovou súčasťou tohto odvetvia a spotrebitelia ju milujú, pričom v minulom roku 46,4 % zákazníkov na celom svete nakupovalo udržateľné oblečenie, čo je viac ako ktorýkoľvek iný maloobchodný sektor. Tretina si kúpila udržateľnú obuv a pätina z nich si kúpila udržateľné doplnky,” uvádza správa RetailX.
Socials ako predajný kanál
Módne značky aktívne využívajú sociálne médiá na interakciu so zákazníkmi a podporu predaja. Popularita obsahu od používateľov a influencerov na platformách ako TikTok mení spôsob, akým značky oslovia zákazníkov a ovplyvňujú ich nákupy. Tento nový prístup k módnej reklame a obchodu má potenciál ovplyvniť aj budúcnosť módy v komerčnom priestore.