Ekonomické obavy ovládajú výdavky
V roku 2023 americká ekonomika rástla o 2,5 % a inflácia klesla na 3,4 %. Napriek správam o zlepšujúcej sa ekonomickej situácii, len 30% spotrebiteľov z Gen Z v tomto smere vyjadrilo optimizmus v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Opatrnosť je ešte zreteľnejšia v Európe, kde ekonomika má takmer nulový rast. Britská Generácia Z je o 25 % pesimistickejšia ako tá v Amerike.
„To vysvetľuje, prečo je TikTok plný videí o „loud budgeting“, kde ľudia otvorene hovoria o svojich peňažných plánoch a snahách míňať menej. Tento trend vedie k tomu, že takmer tretina Generácie Z sa snaží šetriť, kupuje lacnejšie veci a menej zbytočností.“
36 % respondentov Generácie Z tvrdí, že míňajú menej. Trpia najmä v kategórie ako je jedlo so sebou, hranie hier, elektronika a online správy. Medzi vysokoškolákmi Generácie Z je táto nálada ešte horšia, pričom 45 % z nich je pesimistických ohľadom budúcnosti ekonomiky a 77 % z nich sa snaží prispôsobiť svojim rozpočtom týmto obavám.
Ako zaujať Generáciu Z?
Instagram, TikTok a Snapchat zohrávajú kľúčovú úlohu pri predstavovaní nových značiek. 68% respondentov uviedlo, že hlavným zdrojom na objavovanie značiek sú pre nich sociálne médiá. Odporúčania od priateľov a rodiny majú tiež významný vplyv.
Exkluzívne ponuky sa ukázali ako významný faktor pri získavaní pozornosti Generácie Z. Až 91 % vysokoškolských študentov skúma pred nákupom zľavy. Okrem toho sa ukázalo, že exkluzívne ponuky boli účinnejšie ako iné taktiky. Patrí medzi ne napríklad Buy Now Pay Later (BNPL) alebo predĺžené lehoty na vrátenie tovaru.
Exkluzívne zľavy podporujú nielen nákupné správanie, ale aj vernosť značke. Významný podiel respondentov naznačil, že by pre exkluzívnu ponuku prešli k inému brandu alebo sa prihlásili do vernostného programu výmenou za zľavu.
Darčeky zadarmo a bezplatná doprava boli označené ako najpríťažlivejšie exkluzívne ponuky, nasledované zľavami na nákupy. Ako preferovaný komunikačný kanál na zasielanie ponúk sa prekvapivo ukázal e-mail, tesne nasledovali textové správy.
Objednávky so sebou/rozvozy sa umiestnili na prvom mieste medzi produktovými kategóriami, ktoré by Generácia Z zakúpila so zľavou. Nasledujú odevy, kozmetika/osobná starostlivosť, hry a elektronika. Najmenej populárnou voľbou bolo online spravodajstvo, čo naznačuje, že Gen Z uprednostňuje bezplatné zdroje informácií.