5 min. čítanie

5 najväčších zlyhaní v marketingu

Aj majster tesár sa raz utne a inak to nie je ani vo svete reklamy. Aj skúsení marketéri reprezentujúci najväčšie agentúry občas šliapnu poriadne vedľa. Poďme si pripomenúť 5 najväčších prešľapov v histórii.

5 najväčších zlyhaní v marketingu

Pepsi reklama s Kendall Jenner

V roku 2017 spoločnosť Pepsi uverejnila reklamu, ktorá mala za cieľ byť pozitívnym a inkluzívnym príbehom o spoločenskom zmýšľaní. Reklama zobrazovala modelku Kendall Jenner, ktorá sa pridala ku skupine protestujúcich ľudí na uliciach a podala policajtom plechovku Pepsi. Tým sa situácia na mieste stala kľudnejšou a protestujúci a policajti sa začali usmievať.

Reklama však stala kontroverznou a vyvolala vlnu kritiky, pretože bolo zrejmé, že jej obsah zneužíval dôležité spoločenské problémy na propagáciu spotrebiteľského produktu. Ľudia kritizovali, že reklama podcenila závažnosť a citlivosť týchto problémov a že v skutočnosti podkopáva snahu o boj proti rasizmu, policajnej brutalite a nespravodlivosti. Zároveň bola kritizovaná aj Kendall Jenner za to, že je súčasťou reklamy, ktorá zneužíva vážnu situáciu v prospech propagácie produktu.

Po vlnách kritiky a negatívnej publicity musela spoločnosť Pepsi stiahnuť reklamu a ospravedlniť sa za to, že jej obsah nezodpovedal ich zámerom. Pepsi sa ospravedlnila aj Kendall Jenner a reklama sa stala príkladom toho, ako nesprávny marketing môže viesť k závažným problémom pre značku.

McDonald’s Arch Deluxe

V 90. rokoch sa McDonald’s rozhodol vytvoriť nový produkt, ktorý by oslovil dospelých zákazníkov. Zamerať sa mal na kvalitu a luxusnejšie ingrediencie. Týmto produktom bol hamburger Arch Deluxe, ktorý sa skladal z  lepšieho pečiva, kvalitnejšieho mäsa a ďalších ingrediencií, ktoré sa mali odlišovať od klasických produktov, ktoré McDonald’s ponúkal.

McDonald’s vynaložil veľké množstvo financií na marketingovú kampaň, ktorá sa zamerala na dospelých zákazníkov a na ich chuťové priania. Reklamy však neboli úspešné a produkt sa predával podstatne horšie ako sa predpokladalo. Zákazníci neboli ochotní platiť viac za hamburger, ktorý vyzeral luxusnejšie (alebo možno aj bol luxusnejší) a bol určený iba pre dospelých zákazníkov.

V dôsledku slabých predajov bol hamburger Arch Deluxe stiahnutý z trhu a celá kampaň sa ukázala ako veľký marketingový prešľap. McDonald’s sa neskôr vrátil k svojim klasickým produktom, ktoré oslovujú široké spektrum zákazníkov a naďalej sa sústreďujú na inovácie a vylepšovanie kvality výrobkov, ale vždy s ohľadom na záujmy zákazníkov. 

Juicero

V roku 2017 spustila spoločnosť Juicero svoj nový revolučný nápojový systém. V skratke: predávali drahý nápojový stroj, ktorý využíval technológiu s vysokým tlakom, aby vytlačil šťavu z vreciek s ovocím a zeleninou.

Avšak počas testovania výrobku sa ukázalo, že ľudia dokážu rovnaké množstvo šťavy vytlačiť aj ručne, bez potreby drahého nápojového stroja. V súvislosti s tým sa spustila vlna kritiky voči Juiceru a jeho marketingovým praktikám, ktoré pôsobili ako nadhodnocovanie výrobku a klamali zákazníkov. Vrecká so zeleninou a ovocím ste si mohli zakúpiť len v prípade, že ste vlastnili zbytočný prístroj na ich vytláčanie. 

Výsledkom bol veľký marketingový neúspech pre spoločnosť a následný pokles predaja. V roku 2017 bola spoločnosť nútená znížiť ceny svojich nápojových strojov a v roku 2018 bola definitívne zavretá. Prípad spoločnosti Juicero sa stal príkladom preceňovania výrobkov a prehnaného marketingu, ktorý môže viesť k neúspechu na trhu. 

 

Nivea “White is Purity”

V roku 2017 sa kozmetická značka Nivea dostala do problémov v súvislosti s jej reklamou na Facebooku s textom “White is Purity” (“Biela je čistota”), ktorý vyvolal vlnu kritiky a obvinenia z rasizmu. Reklama obsahovala obrázok bieleho krému Nivea s textom, ktorý sa snažil zdôrazniť účinnosť krému pri čistení pokožky.

Problém však vznikol v súvislosti s výrazom “biela je čistota”, ktorý má v histórii kontroverzné spojenia s rasizmom a nacistickou ideológiou. Reklama preto vyvolala kritiku na sociálnych sieťach a vlnu obvinení zo strany verejnosti.

Nivea sa okamžite ospravedlnila za svoju reklamu a odstránila ju zo sociálnych sietí. Značka tiež uistila verejnosť, že jej reklama nemala rasistickú povahu a že cieľom bolo zdôrazniť účinnosť krému na vyčistenie pokožky.

Prípad ukázal, aká dôležitá je starostlivá kontrola reklamných kampaní a ich prechod cez filter citlivosti, aby sa predišlo nedorozumeniam a negatívnemu pohľadu na značku. Nivea musela rýchlo a dôrazne zareagovať na kritiku, aby sa minimalizovala škoda pre jej povesť a zákazníkov. 

Fyre Festival

Fyre Festival bol plánovaný ako luxusný festival na Bahamách, ktorý mal byť podľa organizátorov niečím ako Coachella, ale ešte lepším. Organizátori využívali influencerov a celebrity, ako napríklad Kendall Jenner (náhoda?), ktorí na sociálnych sieťach propagovali festival a jeho luxusné zariadenia.

Avšak po príchode návštevníkov na Bahamy sa ukázalo, že toto zariadenie nebolo vôbec také luxusné ako sa prezentovalo. Návštevníci dostali len obyčajné stany a sendviče. Navyše, chýbalo základné hygienické vybavenie a bezpečnosť bola tiež na nízkej úrovni. Organizátori nakoniec museli festival zrušiť a všetci návštevníci boli evakuovaní z ostrova.

Tento prípad sa stal príkladom, ako môže byť využívanie influencerov a sociálnych sietí nezmyselné a zavádzajúce a ako sa nesprávna marketingová kampaň môže obrátiť proti vám. Na Netflixe dokonca o tejto akcii vznikol dokument s názvom “FYRE: The Greatest Party That Never Happened“.

Ako sme už spomínali v úvode, stať sa to môže. Dôležité však je vysporiadať sa so vzniknutou situáciou tak, aby povesť značky utrpela čo najmenej, respektíve využiť aj zlyhanie vo svoj prospech.

 

Zdieľať článok
Juraj Zaťko

Juraj je marketingový špecialista a pomáha firmám uspieť v online svete. Aktuálne sa na plný plyn venuje svojej spoločnosti Birdline, ktorá sa zameriava na komplexné marketingové riešenia pre malé a stredné podniky.

Tento článok ti prináša

Birdline

Birdline je digitálna marketingová agentúra so sídlom v Banskej Bystrici, ktorá sa zameriava na poskytovanie komplexných online služieb pre podniky. Ponúka širokú škálu služieb vrátane tvorby webových stránok, PPC, sociálnych médií, identifikácie značky a SEO. Birdline je známy svojím prístupom zameraným na vzdelávanie a rast spolu so svojimi klientmi a ich potrebami.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Trendy v digitálnom marketingu na rok 2024
7 min. čítanie

Trendy v digitálnom marketingu na rok 2024

Sledovanie nových trendov v digitálnom marketingu je kľúčové pre úspešné prežitie a rast v rýchlo sa meniacom digitálnom prostredí. Online marketéri a marketingové agentúry sa neustále snažia zostať vpredu, sledovať inovácie a prispôsobiť sa zmenám, aby si udržali konkurencieschopnosť.

Dajana Denkóczyová
PPC specialist
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+