Rozpočet na reklamu zvýšite až potom, keď niečo zarobíte
Tento postoj sa zdá logický a možno aj ľudsky akceptovateľný. Nikto si nevie peniaze vycucať z prsta a hneď platiť ideálne potreby nášho biznisu. Problém je, že trh to nezaujíma a argument má chybu v logike.
Opäť využijeme metaforu s domom: ak chcete ušetriť na kúrení, musíte dom zatepliť. Nemáte na to a poviete si, že to zaplatíte vtedy, keď na kúrení niečo ušetríte? Buď budete odteraz menej kúriť a žiť v zime, alebo musíte objaviť perpetum mobile. Bude to trvať veľmi dlho, alebo to vôbec nedosiahnete.
Kľúčom k investícii do marketingu je okrem správnej výšky sumy najmä načasovanie. Miniete sezónu a čakáte (nepredávate) ďalší rok. Preto je nutné, aby ste si už pri plánovaní projektu realisticky naplánovali a odložili prostriedky na jeho komunikáciu.
Spustíte len najnutnejšie reklamy
…a budete mať len najnutnejšie výsledky. Trh neodpúšťa. Chceli ste ušetriť na vývojárovi, pretože ste počuli, že za 1500 eur sa dá urobiť solídny e-shop. Ten sa vám však prestal po istej dobe ozývať a nakoniec ste zistili, že pod dvoj a viacnásobok pôvodne predpokladaných nákladov to nepôjde. Ste naštvaní, prostriedky nikde a budete sa pár mesiacov trápiť, lebo výsledky nebudú také, ako by ste potrebovali.
Možno vymeníte marketéra, lebo vám niekto sľúbi viac za rovnaké peniaze, ale aj tu zistíte, že to má kopu „ale“ a nakoniec je výsledok stále rovnaký. Slabý. Keď svojmu biznisu naozaj veríte, radšej si prostriedky na poriadny marketing zožeňte a investujte ich. Samozrejme, urobiť tento krok správne zahŕňa aj správny výber marketéra. To si však rozoberieme v ďalšom bode.
Nikto vám nedá to, čo vám môžem sľúbiť
Neverte úžasne výhodným príbehom marketérov s údajne zázračnými výsledkami, ale nájdite si schopných realistov s dlhoročnými skúsenosťami. Takí vám niekedy na vaše predstavy povedia aj rázne „nie“, ale iba preto, lebo majú skúsenosť. Je to rovnaký princíp ako keď si aj napriek bombastickým argumentom nekúpite hrnce z teleshoppingu. Viete, že sú nanič. Nenajímajte si “veľkohubé sľubotechny” s vyladeným egoistickým imidžom. Čarodejníci neexistujú.
Rovnako neexistuje jediný zázračný nástroj, ktorý by vám ihneď priniesol úžasné výsledky. Dobrý marketér by vám mal namiešať správny mix nástrojov obsahujúci dlhodobé aj krátkodobé nástroje a potom ho systematicky a dlhodobo používať.
Pozeráte iba do online analytiky a nevnímate svet okolo vás
Nemci majú na to drsný názov – fachidiot. Ide o úzku špecializáciu na niečo, čo určite môžete robiť dobre, často trestuhodne kombinovanú s ignoráciou desiatok ďalších faktorov vplývajúcich na konečný výsledok obchodu. Online analytika je výborný a nenahraditeľný nástroj, zďaleka však nie jediný.
Psychológia, konkurencia, atmosféra na trhu, kvalita produktov a služieb, nepriamočiare správanie sa spotrebiteľov a mnoho iného. To všetko ovplyvňuje výsledok. Ľudia nerozmýšľajú a nenakupujú priamočiaro, ale cez množstvo zákrut. Vy na týchto zákrutách musíte stáť, aby si vás všimli. A aj tak to nie je 100% záruka úspechu.
Marketingový honorár odvíjate z vašich obchodných výsledkov
Úlohou marketingu je, pri veľmi zúženom pohľade, priviesť návštevníka pred vaše dvere. Či vstúpi a nebodaj nakúpi, je už vec desiatok ďalších parametrov. Nie je to IBA o marketingu.
Prečo by človek, ktorý má na starosti iba marketing, mal mať finančnú zodpovednosť za úspech celého procesu vášho biznisu? Stačí, že budú vaši zamestnanci neochotní na volajúcich klientov alebo konkurencia ponúkne to isté ako vy lacnejšie a máte po výsledkoch. Návštevníci u vás nenakúpia a na svojom honorári to pocíti aj marketér, ktorý to nespôsobil a nemal to ani ako ovplyvniť.
Čo všetko vplýva na úspech na trhu a tým pádom na predaj? Marketing, konkurencia, situácia na trhu, kvalita vašich výrobkov a služieb, vaša (ne)známosť na trhu, ochota vášho personálu, schopnosť doručenia výsledkov, chybovosť, vaša jedinečnosť oproti konkurencii a množstvo ďalších faktorov. Marketing nie je jediná a čarovná palička, ktorá vám prinesie úspech.
Vyzbrojte sa trpezlivosťou
Prvý mesiac vášho biznisu nie je z hľadiska trhu vôbec nič. Aj keď pre vás je to pocitovo veľmi dôležitá doba. Z hľadiska marketingu je prvý mesiac komunikácie obdobie, kedy sa len učíte. Okrem toho, že ste pre marketéra nový projekt, s ktorým musí „zrásť“, tak napr. reklamné systémy ovplyvňované často umelou inteligenciou sa ešte len „učia“, komu by vaše reklamy mali ukazovať. Sezónnosť vášho biznisu sa môže zásadne meniť a nasledujúci mesiac nemusí platiť to, čo platilo pred dvoma týždňami.
Pre dobre nastavené očakávania je potrebné si uvedomiť, že na rozumnú a efektívnu prácu s dátami, ktorá je nutná pre zvyšovanie efektivity vašej komunikácie, je potrebné získať čo najviac dát. A potrebujete ich čo najlepšie očistené od sezónnych a iných nepravidelných vplyvov. Ideálom je pozerať sa na celoročné dáta, z ktorých sa dá nasledujúce správanie trhu už čiastočne predpokladať. Avšak aktuálna situácia nám dokázala, že niektoré veci sa predvídať nedajú. Stačí k tomu jeden vírus.