Podľa údajov spoločnosti McKinsey & Company sa nákupy na sviatky začali skôr ako minulý rok a pravdepodobne budú trvať dlhšie. Vianočná sezóna sa tento rok v Spojených štátoch začala ešte pred Halloweenom. Správa hovorí, že 50 % vianočných nákupov sa začalo v októbri alebo skôr, 40 % v novembri. Spotrebitelia radšej nakupujú v priebehu niekoľkých mesiacov. Navyše sa tak chceli vyhnúť zvyšovaniu cien.
Ďalšie údaje o spotrebiteľskom správaní poskytol prieskum spoločnosti Adobe Analytics. Online predvianočné výdavky dosiahli v októbri historicky najvyššiu hodnotu vo výške 76,8 miliardy dolárov. Je to približne o 4,3 miliardy USD viac ako pred rokom. Národná maloobchodná federácia dokonca očakáva, že výdavky na sviatky v novembri a decembri prudko vzrastú a v roku 2023 dosiahnu až 966,6 miliardy USD.
Nakupujú hlavne ženy a mladí rodičia
Správa spoločnosti PwC sa snaží odhaliť, kto míňa viac. Očakáva sa, že ženy v tomto roku minú o 11 % viac ako v roku 2022 a v porovnaní s mužmi budú častejšie míňať na darčeky.
Hoci ženy v súčasnosti investujú viac, neznamená to, že míňajú bezhlavo. Skôr to ukazuje na ich schopnosť strategicky vyberať a hľadať najlepšiu hodnotu za svoje peniaze. Ako totiž ukazuje správa PwC, ženám viac im záleží na hodnote, bezplatnom vrátení tovaru, doprave a pohodlí ich nákupov.
Ako ďalšia významná skupina sa ukázali mladí rodičia. V sviatočnom období viac rodín s malými deťmi využíva zľavy. Podľa správy spoločnosti Bankrate sa ukázalo, že 49 % rodičov s deťmi do 18 rokov sa zapojilo do októbrových výpredajov, zatiaľ čo to isté urobilo len 28 % kupujúcich, ktorí nemajú deti.
“Mladí dospelí sú v najlepšom spotrebiteľskom veku, najmä keď majú malé deti – sú veľkou nakupujúcou skupinou počas sviatkov,” uviedol pre CNBC Ted Rossman, hlavný analytik odvetvia v spoločnosti Bankrate.
Štúdia aplikácie na osobné financie Rocket Money ukázala, že tí, ktorí sú v tomto období so svojimi rodinami, majú tendenciu minúť o 53 % viac. Zaujímavé je, že viac ako polovica z nich vníma svoje nadmerné výdavky v roku 2022 ako “mierny až vážny problém”.
Ako sa to celé platí?
V prieskume od Forbes Advisor sa uvádza, že kreditné karty zostávajú najpopulárnejším spôsobom nakupovania počas sviatkov, pričom 52,3 % Američanov plánuje použiť kreditné karty na darčeky. Zaujímavé je aj to, že 42 % ľudí plánuje zvýšiť zostatky na kreditných kartách o najmenej 501 dolárov, pričom 11 % z nich plánuje na kreditky načítať viac ako 1 000 dolárov.
Rastúcim trendom je aj obľuba flexibilných spôsobov platby, najmä splátkových kalendárov typu “kúp teraz, zaplať neskôr” (BNPL). Na Cyber Monday bola zaznamenaná historicky najvyššia hodnota v online nákupoch práve cez BNPL – až 940 miliónov USD, čo je medziročný nárast o 42,5 %. Ľudia sa stále viac uchyľujú k metódam, ktoré umožňujú rozložiť platbu na niekoľko mesiacov a poskytujú väčšiu flexibilitu.