Kvalitný web dizajn musí v prvom rade zaujať používateľa. Čas, ktorý sú ľudia ochotní venovať online obsahu, každým rokom rapídne klesá. Ak nestihnete človeka zaujať v priebehu prvých 5 – 10 sekúnd, existuje veľká šanca, že odíde a nikdy sa nevráti späť.
Keď už získate pozornosť návštevníka, musíte rýchlo vzbudiť čo najsilnejšiu emóciu a intuitívne ho naviesť, aby vykonal želanú konverziu. S tým ide ruka v ruke rozumná architektúra stránok a strategické rozloženie jednotlivých prvkov.
A aby toho nebolo málo, web dizajn by mal odrážať hlavné hodnoty vašej značky, musí byť v súlade s brandovou identitou a je dôležité, aby vás odlišoval od konkurencie. Skĺbiť všetky tieto požiadavky do jedného dizajnu nie je vždy úplne jednoduché. Pokiaľ sa však budete držať niekoľkých základných pravidiel, nebude to až tak náročné.
Dodržujte základné pravidlá UX a UI
Základom kvalitného web dizajnu je správne navrhnutá kostra, teda architektúra celého webu. Aké podstránky budete mať v menu? Ako budú po sebe nasledovať jednotlivé obsahové časti? Čo budete v komunikácii zdôrazňovať najviac? Správne nastavenie týchto atribútov je mimoriadne dôležité. Niekedy aj malé rozdiely v usporiadaní menu dokážu zhoršiť alebo zlepšiť mieru konverzie aj o viac ako 1 %.
Praktický tip: Len málokedy sa podarí špičkový UX a UI dizajn vytvoriť na prvýkrát. Dôležité je otestovať viacero verzií a vybrať takú, ktorá bude prinášať najlepšie výsledky. V tomto smere sú veľmi užitočné nástroje ako Hotjar alebo Smartlook. Tie vám umožnia presne vyhodnocovať správanie používateľov na vašom webe. Ukážu vám, kde klikajú, kde sa zdržiavajú najčastejšie a v ktorých častiach sa takpovediac „strácajú“. Na základe získaných dát viete vyladiť štruktúru a dizajn webu k dokonalosti.
Ľudia nečítajú, skenujú
Časy, kedy ste na webe mohli mať jeden nekonečný odsek textu a ľudia si ho s radosťou prečítali, sú už dávno preč. Po tom, ako človek príde na webstránku, si ju v priebehu niekoľkých sekúnd najprv oskenuje pohľadom. Až keď ho zaujme, začne si čítať texty.
Vašou úlohou je preto zaujať pozornosť. Z tohto dôvodu je dobré do vrchných častí webu umiestniť výraznejšie grafické prvky a elementy, ktoré upútajú pohľad a motivujú človeka, aby scrolloval ďalej a začal sa viac zaujímať o vašu ponuku. Jednoducho, treba vzbudiť tzv. wow efekt. Spraviť tak môžete štýlovou vizualizáciou, krátkym emotívnym videom, prípadne výraznými titulkami so zaujímavými informáciami či benefitmi.
Naša rada: Máme veľmi dobré skúsenosti s dynamickými prvkami na weboch. Či už animáciami medzi jednotlivými obsahovými časťami alebo grafickými elementami, ktoré sa otáčajú, posúvajú, prípadne vykonávajú iný pohyb. Tieto prvky podnecujú návštevníka, aby scrolloval ďalej a objavoval, čo vlastne ponúkate.
Správne zvoľte farby a CTA prvky
Prostredníctvom farieb dokážete v človeku vzbudiť rôzne pocity. Pri návrhu dizajnu je dôležité vychádzať z brandovej identity, no zároveň sa skúste pohrať aj so psychológiou farieb. Naštudujte si, aké emócie jednotlivé odtiene vyvolávajú a snažte sa vybrať také, ktoré budú najlepšie prezentovať vašu značku.
Každý rok sa predstavujú nové trendy v oblasti farebnosti webov. Veľkej obľube sa dnes tešia napríklad výraznejšie netradičné odtiene, kreslené prvky a jemné pastelové farby. Populárny je tiež efekt mliečneho skla. V neposlednom rade do popredia sa čoraz viac dostáva tmavý mód, ktorý môže byť buď fixne nadizajnovaný, alebo si ho vie používateľ aktivovať tlačidlom na webe.
Nezabúdajte: Z hľadiska farebnosti je najlepšie kombinovať príbuzné odtiene jednej farby, ktoré k sebe dobre ladia a vytvárajú jeden harmonický celok. Zároveň je mimoriadne dôležité odlíšiť CTA prvky (napríklad, tlačidlá vyzývajúce na nákup alebo kontaktovanie) od zvyšku obsahu výraznejšou kontrastnou farbou.
Vylaďte obsah
V modernom web dizajne platí staré známe „menej je viac“. Snažte sa obsah zredukovať na minimum, odstráňte všetky „omáčky“ a zbytočné vety, ktoré len pohlcujú miesto a návštevníkovi neprinášajú žiadnu reálnu hodnotu. Komunikujte čo najjasnejšie a najzrozumiteľnejšie.
Jednotlivé texty, grafické prvky a sekcie musia mať medzi sebou dostatok voľného priestoru, aby web pôsobil vzdušným a prehľadným dojmom. Nesnažte sa natlačiť príliš veľa elementov na malú plochu. Používateľ sa kvôli tomu bude zbytočne strácať a môže prehliadnuť dôležité informácie.
Významnú úlohu zohrávajú tiež fonty. Jednoznačne odlišujte nadpisy, podnadpisy a samotný text. Zvýrazňujte najdôležitejšie informácie a benefity, aby návštevníka zaujali hneď na prvý pohľad. Textový obsah ozvláštnite obrázkami či grafickými prvkami. Používajte vhodné ikony, ktoré „rozbijú“ súvislý text a prehľadnejšie odprezentujú vaše výhody.
Do dizajnu integrujte dostatok CTA prvkov, najmä farebne výrazných tlačidiel, ktoré navedú návštevníka na vykonanie požadovanej akcie. Dávajte si ale pozor na to, aby ste to s ich počtom neprehnali. Ak budete chcieť od človeka 5 rôznych vecí, pravdepodobne nespraví ani jednu. Najlepšie je preto na jednej podstránke primárne komunikovať len jednu akciu – kontaktujte nás, registrujte sa, zarezervujte si termín konzultácie, pridajte do košíka a podobne.
„V dnešnej dobe je online svet zahltený webstránkami, ktoré sú, ako sa hovorí, na jedno kopyto. Preto je veľmi dôležité tvoriť dizajn, ktorý je iný, odlišný, ktorý sa vymyká štandardom a vo výsledku vytvorí wow efekt. Respektíve, môže byť pre niekoho až šokujúci. Podstatné je tvoriť dizajn, ktorý je nadčasový a tematický k danej značke, no jeho prvky môžu mať aj hlbší význam“ Boris Malcev, Creative Director Monkeymedia
Rýchlosť a responzivita
Webstránky, ktoré sa načítajú v priebehu jednej sekundy, majú priemernú mieru konverzie až 39 %. Naopak, weby, ktorých načítanie trvá 6 sekúnd, dosahujú priemernú mieru konverzie na úrovni len 18 %. Aspoň to hovorí štatistika spoločnosti Portent. Viac slov asi netreba.
Veľakrát sa stáva, že dizajnéri sa pri navrhovaní stránok vybláznia, no akosi pozabudnú na to, že ich výtvor v konečnom dôsledku zásadne spomaľuje rýchlosť načítania webu. Preto je dôležité, aby úzko kooperovali s web developermi a hľadali kompromisné riešenia, ktoré splnia všetky dizajnové požiadavky, no zároveň sa budú dať optimalizovať na čo najrýchlejšie načítavanie.
A v neposlednom rade, dizajn musí byť vyladený s ohľadom na všetky najčastejšie typy zariadení. V dnešnej dobe je podstatné brať ohľad najmä na mobilné zariadenia, keďže práve z tých prichádza vo väčšine prípadov najviac návštevníkov. Pred tým, ako web uvediete do prevádzky a spustíte reklamné kampane, si detailne otestujte, či sa správne zobrazuje v jednotlivých prehliadačoch a na zariadeniach s najpoužívanejšími operačnými systémami a rozlíšeniami, vrátane 4K.