Vrátenie tovaru môže výrazne ovplyvniť spokojnosť zákazníkov, vnímanie značky a dôveru k nej. Aj keď otvorený prístup k vratkám, kedy predajca nekladie otázky, môže pôsobiť flexibilne, v skutočnosti škodí sám sebe.
Obchodník potrebuje vedieť, prečo zákazníci produkty vracajú. To mu umožňuje zlepšiť kvalitu a sortiment ponúkaných produktov a riešiť vznikajúce problémy.
Okrem toho, ďalším kľúčovým faktorom sú finančné dôvody – ochrana pred podvodmi a efektívna správa zásob môže pomôcť zlepšiť marže.
Transparentná komunikácia
Aj keď pravidlá pre vrátenie objednávok sú dôležité, ešte dôležitejší je spôsob, akým sú komunikované. Napríklad, ak zákazník kúpi produkt online a zistí, že ho nemôže vrátiť v kamennom obchode, bude to pre neho negatívna skúsenosť bez ohľadu na veľkorysosť politiky. Rovnako negatívne pôsobia komplikované pokyny na zabalenie a odoslanie vráteného tovaru.
„Spôsob, akým komunikujete postup pri vrátení tovaru, má väčší vplyv na kvalitu zákazníckej skúsenosti než samotná reklamačná politika,” vyjadrila sa Kassi Socha, riaditeľka analytiky vo výskumnej a poradenskej spoločnosti Gartner.
Moderný prístup k vratkám sa zameriava na minimalizáciu počtu vrátení. Ak je zákazník spokojný už pri nákupe, je to pozitívne nielen pre neho samotného, ale aj pre finančné výsledky spoločnosti. Poskytnutie podrobných informácií o produktoch a využitie technológií, ako je virtuálna realita, môžu pomôcť znížiť počet vrátení.
Ďalšia dôležitá vec je, že zákazník už potrebuje produkt vrátiť, proces by mal byť bezproblémový. Za zváženie stojí aj rozširovanie možností vrátenia tovaru nad rámec tradičných spôsobov, ako napríklad vrátenia priamo z auta (curbside returns).
Komunikácia okolo reklamácií a vrátenia tovaru musí byť jednoduchá a transparentná – skrývať svoje podmienky na FAQ stránkach je už prinajmenšom zvláštne. Podmienky vrátenia majú svoje miesto na stránkach kategórií, produktov, alebo počas procesu platby.
Do budúcnosti sa predpokladá, že predajcovia budú hľadať spôsoby, ako rozšíriť možnosti vrátenia tovaru a zjednodušiť komunikáciu o podmienok vrátenia. To znamená viac transparentnosti a jednoduchosti v komunikácii, čo môže prispieť k lepšej zákazníckej skúsenosti a zvýšeniu lojality zákazníkov.
Pretože tam, kde je vysoká konkurencia, je dôležité zákazníkom ponúkať nielen kvalitné produkty, ale aj jednoduchý a transparentný proces nákupu a vrátenia tovaru.