4 min. čítanie

Ako vyladiť web pre návštevníkov? Stavte na kvalitné UX

Dnes nestačí mať len tak nejaký web. Okrem pútavého webdizajnu, super obsahu alebo rýchleho načítania je tu ešte jeden faktor, ktorý pomáha webom a e-shopom efektívnejšie plniť svoj cieľ – “použiteľnosť webu”. Webstránky by mali byť intuitívne, prehľadné a zrozumiteľné, aby návštevník s ľahkosťou našiel čo hľadá alebo vyriešil svoj problém. To všetko vo veľkej miere ovplyvňuje UX (user experience) – používateľskú skúsenosť. Rozhodujúci parameter, vďaka ktorému zákazník dokončí objednávku, vyplní formulár a po čase sa vráti opäť. A jeho známi, ktorým stránku odporučil, spolu s ním. 

Dušan Vereš Dušan Vereš
Senior UX & Research Manager
Ako vyladiť web pre návštevníkov? Stavte na kvalitné UX

Čo je to UX a CX, prečo sa nimi vôbec zaoberať a čo všetko sa v rámci UX robí?

Používateľská a zákaznícka skúsenosť rozhoduje či sa zákazník vráti opäť

Čo je to UX?

V momente, ako sa používateľ dostane na web, začína si vytvárať o stránke nejaký dojem. Ten ho sprevádza počas celého zotrvania na stránkach a formuje svoju podobu, až kým neukončí interakciu s webom. Inak povedané, nadobúda určitú používateľskú skúsenosť (UX – user experience)

Tá môže byť na celej škále, od pozitívnej až po negatívnu. Ak návštevník vyhodnotí svoju skúsenosť s webom či e-shopom kladne (nakúpil čo chcel, dostal zľavu, dozvedel sa rýchlo informáciu, ktorú potreboval), je veľkým predpokladom, že sa na stránku vráti opäť.

Naopak, ak nevie nájsť informáciu, ktorú hľadá alebo je nákupný proces príliš zdĺhavý, web pravdepodobne opustí. Dnes používateľ nemá záujem vypĺňať 30-riadkový formulár s otázkami, ktorým nerozumie. Chce si na pár klikov vypočítať výšku hypotéky alebo objednať dopravu pre svoj balík. Zložité, nepochopiteľné, pomalé a chaotické stránky, kde sa návštevník stráca, nemajú v konkurenčnom boji šancu prežiť.

Aký je rozdiel medzi UX a CX?

Okrem používateľskej skúsenosti zohráva svoju rolu aj o niečo komplexnejšia CX (customer experience) – zákaznícka skúsenosť. Ide o súbor faktorov, ktoré zákazník vníma vo vzťahu so značkou komplexne (v e-shope, v predajni, počas reklamy v televízií). Teda nielen počas nákupného procesu, ale aj dávno pred ním alebo aj po čase, keď tovar z nákupu spotreboval. 

Prečo zohráva skúsenosť takú dôležitú rolu?

UX aj CX zohrávajú dôležitú rolu, ak chce značka/firma premeniť náhodných návštevníkov na stálych zákazníkov. Vďaka jednotlivým faktorom, ktoré webstránka dokáže z pohľadu UX vylepšiť, môže výrazne ovplyvniť svoj cieľ. Samozrejme, v pozitívnom smere. Použiteľnejšia webstránka dokáže napríklad: 

  • zvýšiť objem predaja (ukončený nákupný proces),
  • zväčšiť databázu odberateľov newslettera,
  • zabezpečiť viac prihlášok na kurz,
  • pomôcť pri výbere služby (paušál, predplatné a pod.),
  • zefektívniť služby internetbankingu,
  • zvýšiť počet vyplnených formulárov,
  • zvýšiť počet používateľov online nástrojov (úverová kalkulačka),
  • zvýšiť návštevnosť stránok, 
  • odbremeniť zákaznícku podporu (menej opakujúcich sa dopytov).

Ak má používateľ pozitívnu skúsenosť už po prvých sekundách, znižuje sa okamžitá miera odchodov (tzv. bounce rate) zo stránok a zvyšujú sa sledované konverzie (ďalšie prekliky, objednávka, úspešný nákupný proces a pod.). Ak však naráža na prekážky (používateľská skúsenosť sa stáva negatívnou), je pravdepodobné, že nákup nedokončí a je takmer vylúčené, že by sa vrátil späť.

UX nie je o náhodách, vyladiť ho dokážu odborníci

UX je dnes samostatným odvetvím online marketingu, ktoré ponúkajú špecialisti. Kľúčovou kombináciou, ktorá prináša najlepšie výsledky, je pohľad odborníka na základe UX auditu a testovanie použiteľnosti za prítomnosti testerov – ľudí z cieľovej skupiny, ktorí dávajú neoceniteľnú spätnú väzbu vďaka reálnej interakcii s webom. Ako to funguje?

Od auditu a výskumu cez UX testovanie až po vyladený web

V hlavnej úlohe zákazník/návštevník stránky. Inak povedané, pochopenie jeho potrieb. Práve vďaka kvalitatívnemu a kvantitatívnemu UX výskumu neostanú očakávania zákazníka len domnienkou. Vedieť, čo ho motivuje alebo, naopak, aké má obavy, je dôležité pre vytvorenie nástrojov a prostredia, v ktorom sa bude cítiť príjemne. Profesionálny UX výskum dokáže zvýšiť konverznú mieru pokojne až o viac ako 50 %.

Ak už webstránka reálne existuje, nemenej dôležitý jej UX audit. Ukáže slabé miesta webu a všetky polená, ktoré musí jeho návštevník preskakovať, kým ho to neomrzí. Jeho súčasťou je aj nový používateľsky vyladený návrh, ktorý problémy vyrieši.

Dôležitým bodom celého procesu je UX testovanie. To za účasti reálnych používateľov odhalí všetky potenciálne slabiny (nezrozumiteľné formuláre, chýbajúce call-to-action prvky, zle umiestnené buttony), ktoré je ešte potrebné vylepšiť. 

Týždenný podcast UPdate

Na základe výsledkov testovania a zakomponovaním UX/UI dizajnu prispôsobeného potrebám zákazníka uzrie svetlo sveta vyladená webstránka, aplikácia alebo online produkt predurčený na úspech. Taký, ktorý neopúšťajú návštevníci preto, lebo nenájdu rýchlo informáciu, ktorú hľadali alebo si nevedia pohodlne a rýchlo vyklikať objednávku služby či zrealizovať platbu cez internet.

Ak hľadáte odpoveď na otázku ako dosiahnuť v online svoje ciele (viac predaja, objednávok služieb, pozretí propagačného videa, stiahnutí e-booku alebo používateľov aplikácie), práve UX je riešenie, ako získať napríklad e-shop, ktorý dosiahne výrazne vyššie výnosy.

Zdieľať článok
Dušan Vereš
Senior UX & Research Manager

Už viac ako jednu dekádu sa venuje zákazníckemu výskumu, ktorý je podľa neho základom úspešného dizajnovania produktov a služieb. V ui42 sa zaoberá riadením UX projektov a výskumov, medzi ktoré patrí napríklad Generali, Slovenská sporiteľňa, Prvá stavebná sporiteľňa, či Northfinder.

Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je slovenská digitálna agentúra, ktorá pokrýva všetky základné oblasti online biznisu. Ponúka komplexné služby od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Sú one-stop shop pre váš online biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako využiť Graphical User Interfaces v e-commerce
3 min. čítanie

Ako využiť Graphical User Interfaces v e-commerce

Dobre navrhnuté grafické používateľské rozhrania (Graphical User Interfaces, skrátene GUI), ktoré slúžia ako most medzi používateľmi a online nákupnými zážitkami, sú základným kameňom úspešných e-commerce platforiem. S premyslene navrhnutými vizuálnymi a interaktívnymi prvkami zjednodušujú orientáciu na platforme a transakcie. Silné GUI nielen zvyšuje zapojenie používateľov, ale tiež zvyšuje mieru konverzie vytvorením intuitívneho nákupného prostredia, ktoré […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Tipy pre e-shopy: Ako zvládnuť TOP sezónu?
4 min. čítanie

Tipy pre e-shopy: Ako zvládnuť TOP sezónu?

Kým leto skončí, každému marketérovi a majiteľovi e-shopu začína v hlave svietiť varovné svetlo. Ideme do sezóny! Posledný kvartál v roku je v e-commerce najnáročnejší. Vianoce a donekonečna skloňovaný Black Friday si preto vyžadujú poriadnu prípravu. Radi by ste do tohtoročnej sezóny išli naplno? V tom prípade nezanedbajte týchto päť dôležitých bodov.

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+