Aké je dôležité je mať influencera?
Využitie influencerov v marketingu má svoje výhody a nevýhody. Jednou z hlavných výhod je samozrejme ich potenciál osloviť veľké publikum a využiť svoj vplyv na potreby značky.
Správne vybraný influencer je zameraný na demografické skupiny, ktoré sa pretínajú s cielením značiek a vďaka aureole “známej osobnosti” dokáže osloviť aj publikum, na ktoré nezaberajú tradičné marketingové kanály. Navyše, osobné odporúčanie od niekoho, s kým zdieľam určité záujmy (či už ide o módu, šport, alebo zdravú výživu), je rozhodne presvedčivejšia než plošná reklama.
Ak je daný influencer považovaný za skutočnú autoritu v odbore, narazili ste na jackpot. Značka sa na jeho odborných znalostiach môže ľahko zviezť a získať dôveru aj tých opatrnejších zákazníkov. Influenceri navyše vedia so sociálnymi sieťami pracovať, sledujú posledné trendy a prirodzene hovoria jazykom svojich fanúšikov, čo sú veci, v ktorých značky často krívajú.
Nájdite si toho pravého
Ideálne riešenie je, samozrejme, získať influencera, ktorý má dostatočný počet followerov z vašej cieľovej skupiny, zameriava sa skôr na dlhodobú spoluprácu a jeho výstupy sú na profesionálnej úrovni.
Univerzálny návod však neexistuje. Hlavné je vybrať takých influencerov, ktorých publikum sa zhoduje s tým vaším a ktorých prepojenie s produktom dáva zmysel. Jedine tak vytvoríte autentickú komunikáciu, ktorá dokáže sledujúcich presvedčiť a povzbudiť k akcii.
Nie je vhodné osloviť influencerov, ktorí pristupujú na každú spoluprácu a ich profil vyzerá ako akciový leták zo supermarketu. Na prvom mieste je dnes autenticita a z toho dôvodu by správny influencer nemal propagovať každý produkt, ktorý mu niekto ponúkne.
Influencer verzus mikroinfluencer
Myšlienka, že čím viac followerov, tým väčší dosah, síce znie to logicky, pokiaľ sa ale nad touto rovnicou zamyslíte, zistíte, že to nemusí byť vždy pravda. Influencerské celebrity často sleduje naozaj veľké množstvo ľudí, z čoho ale vyplýva, že ide o pomerne pestrú vzorku populácie. Takí followeri majú rôzny životný štýl, vek aj záujmy a vytvoriť obsah, ktorý bude rezonovať so všetkými, je trochu utópia. Čo je pre značku, ktorá má často iba jeden pokus, problém.
Oproti tomu taký mikro influencer má fanúšikovskú základňu oveľa užšiu (v rade jednotiek až desiatok tisíc), vďaka čomu je k ľuďom bližšie. Berú ho ako niekoho známeho, niekoho, kto rieši rovnaké problémy, komu veria, s kým zdieľajú záujmy aj rovnaký pohľad na svet. Aj sponzorovaný obsah je potom z logiky veci oveľa osobnejší a autentickejší – a zároveň o dosť lacnejší. Čo tiež nie je na zahodenie.
Komunikácia je základ vzťahu
Hneď na začiatku si preto musíte jasne stanoviť, čo od spolupráce čakáte – a ešte jasnejšie to sformulovať. Zároveň treba reflektovať štýl, akým daný influencer tvorí obsah. Kvôli nemu ste si ho predsa vybrali. Nechcete ho mikromanažovať, ale poskytnúť nejaké vodítko.
Aký druh obsahu potrebujete? Aké hashtagy má používať? Čo je cieľom a hlavnou správou celej kampane? Do kedy výstupy potrebujete? Aká je odmena? Uistite sa skrátka, že máte jasno v tom, čo od seba vzájomne očakávate, nech potom neplačete nad rozliatym mliekom.
Brief ale nie je všetko. Rovnako dôležité je stanoviť si merateľné ciele a ich plnenie sledovať priebežne. To vám pomôže objektívne zhodnotiť úspešnosť kampane a zaistí, že obe strany získajú relevantnú spätnú väzbu postavenú na dátach. Jedine tak môžete vyhodnotiť či takáto spolupráca vôbec dáva zmysel, prípadne výstupy optimalizovať a tým skvalitniť vaše partnerstvo. Koniec koncov, aj tu platí, že vzťah bez komunikácie skrátka nemá budúcnosť.
Očakávaný rast
Do budúcna sa predpokladá ešte väčší rast napr. v spojení s virtuálnou realitou. Výhľad do roku 2022 očakáva ďalší rast Tik Toku, podporu obľúbeného video obsahu (ale s väčším dôrazom na krátke formáty), influencer marketing a tzv. sociálne nakupovanie (teda nakupovanie priamo na sociálnej sieti, bez nutnosti odvádzať na externý web).
Dôležité sú a naďalej budú platené reklamy, ktoré začína využívať stále viac firiem. Organické (neplatené) dosahy sa dnes pohybujú okolo 5 %. Váš príspevok, ktorý nie je finančne podporený, tak vidí iba 5 % vašich fanúšikov. A to nie je vôbec efektívne, vzhľadom na čas, ktorý vás stojí samotná príprava.