Zaujíma ma

Jela Vážanová

Junior Social Media Manager at Hype

Influencer marketing – oplatí sa vždy pozerať po najväčších menách?

4 min čítanie

Spolupráca s celebritami bola pre veľké značky kľúčovým spôsobom, ako si vybudovať image a rozšíriť dosah publika. Od pitia kávy s Georgeom Clooneym až po Terryho Crewsa a jeho expresívne odporúčanie pánskeho dezodorantu, podpora zo strany celebrít bola vždy cieľom podnikov, ktoré chceli naplno využiť etablovanú fanúšikovskú základňu. S miliónmi sledovateľov na rôznych platformách sociálnych médií išlo o efektívne riešenie, ako pripraviť pôdu pre novú, ale aj existujúcu značku.

Aktuálne je však tento trend na ústupe a značky upriamujú svoju pozornosť na influencerov s oveľa nižšou sledovanosťou. 

Mikro influenceri vs makro influenceri

Vzhľadom na veľkosť publika môžeme influencerov podľa počtu sledovateľov deliť na: 

  • nano influencerov (1 000 – 10 000 sledovateľov), 
  • mikro influencerov (10 000 – 100 000 sledovateľov), 
  • makro influencerov (100 000 – 1 milión sledovateľov)
  • a mega influencerov (viac ako milión sledovateľov). 

Mikro a makro influenceri sa nelíšia výhradne v rozsahu publika, ale aj v charaktere vzťahu, ktorý s ním budujú. Mega influenceri fungujú na základe priemeru – majú väčšiu sledovanosť, takže mnohí veria, že privedú viac potenciálnych zákazníkov. Práve mikro influenceri však dosahujú oveľa vyššiu mieru konverzie, a to kvôli ich vzťahu so sledovatelmi.

Makro influenceri bežne promujú sponzorovaný obsah, ktorý síce upúta pozornosť miliónov, avšak častokrát mu chýba hlbšia spojitosť či vzťah. Napriek tomu, že mikro influenceri majú nižší počet sledovateľov, propagujú produkty, ktoré korešpondujú s ich osobnými záujmami, a teda aj záujmami ľudí, ktorí ich sledujú.

Pokiaľ ide o influencer marketing, nie vždy platí úmera čím väčší, tým lepší. Spolupráca s mikro influencermi môže byť vo výsledku oveľa efektívnejšia a čoraz viac značiek začína chápať ich skutočnú hodnotu.

Výhody spolupráce s mikro influencermi

Aj keď vysoký počet followerov influencera môže vyzerať lákavo, úspech kampane vám nezaručí. Výber influencerov s menším publikom vám, naopak, môže priniesť mnoho výhod. 

1. Blízky vzťah s publikom

Kedy ste si naposledy kúpili produkt na základe odporúčania známej osobnosti? 

Podľa výskumu od Influencer Marketing Hub, 6 z 10 odberateľov služby YouTube by sa radšej riadilo odporúčaním od svojho obľúbeného tvorcu, než od obľúbenej filmovej či televíznej osobnosti.

Vďaka veľkosti publika si mikro influenceri dokážu vybudovať užšie vzťahy so svojím publikom, čo vo výsledku znamená, že ich mnohí sledovatelia vnímajú skôr ako priateľa, než ako verejnú osobnosť. Ako spotrebiteľ s väčšou pravdepodobnosťou nákúpite po odporúčaní priateľa alebo blízkej osoby. Ak teda influencer dokáže mať podobný vzťah so svojimi sledovateľmi, bude pre značku oveľa výhodnejšie s ním spolupracovať.

2. Vyššia miera angažovanosti

Mieru angažovanosti môžeme vypočítať ako podiel počtu sledovateľov a priemerného počtu označení „Páči sa mi to” na príspevku. 

Priemerný engagement rate sa odlišuje v závislosti od platformy, avšak výsledok ostáva rovnaký. Zatiaľ čo mega influenceri dosahujú vysoký počet lajkov a komentárov, mikro influenceri sa zvyčajne tešia oveľa vyššej miere zapojenia. Napríklad na Instagrame dosahujú mikro influenceri 3,86 %, pričom makro influenceri dosahujú v priemere len 1,21 %. Navyše, zatiaľ čo miera zapojenia na YouTube má tendenciu byť nízka, mikroinfluenceri dosahujú priemernú mieru zapojenia 1,64 % v porovnaní s 0,37 % mierou mega influencerov. Pre TikTok je tento rozdiel najpozoruhodnejší. Mikro influenceri na platfrome dosahujú takmer 18 %, zatiaľ čo mega influenceri dosahujú tesne pod 5 %.

V posledných rokoch navyše Instagram zmenil svoj algoritmus na odmeňovanie „zmysluplného zapojenia“, podobne ako Facebook. Vzhľadom na to, že si komentovanie žiada o niečo viac úsilia ako bežné označenie „Páči sa mi to”, komentáre majú stále väčšiu váhu. Lajky môžu byť navyše nesprávne motivované. Používatelia často slepo lajknú príspevok len preto, kto ho uverejnil – bez toho, aby vôbec zachytili obsah príspevku.

3. Presnejší targeting

Práca s mega influencermi umožňuje rýchlo osloviť veľké masy. Je však otázne, či to masy reálne zaujme. Je pravdepodobné, že veľká časť publika príspevok uvidí a bude pokračovať v scrollovaní bez toho, aby venovala výraznú pozornosť značke či produktu, ktorý propaguje. 

Mikro influenceri si vybudovali svoju sledovanosť v konkrétnom odvetví, ktoré dobre poznajú. Vďaka tomu môžu ponúknuť spôsob, ako identifikovať a správne osloviť cieľové publikum pomocou prispôsobenej špecifickej komunikácie. Pri správnom použití to môže viesť k vysoko zaujatému a responzívnemu publiku.

4. Autenticita pred dokonalosťou

Sociálne médiá – najmä Instagram – sú plné ľudí, ktorí zdieľajú svoj „dokonalý život“. Odporúčania produktov či služieb mega influencermi preto mnohokrát pôsobí umelo a neúprimne. Bežný sledovateľ môže byť voči tejto propagácií skeptický a pochybovať, či influencer v produkt skutočne verí, alebo ho promuje zo zištných dôvodov.

Mikro influenceri sa často odkláňajú od perfektne upravenej estetiky a zdieľajú menej filtrované a realistickejšie obrazy svojho života. A preto pri propagácii pôsobia ako skutoční ľudia so skutočnou vášňou pre produkt. 

Najlepšie influencer marketingové kampane sú veľmi organické a nepôsobia ako reklama. Podľa výskumov sa zdá, že kampane fungujú najlepšie, keď influenceri propagujú produkt intuitívnym rozprávaním príbehu.

5. Nižšie náklady

Pri marketingových kampaniach je dôležitým faktorom nastavenie rozpočtu, pričom podniky častokrát hľadajú najviac cost-effective riešenie. Značky môžu mať najlepšie nápady na svete, ale ak nedávajú zmysel finančne, pravdepodobne nebudú realizované. Je zrejmé, že využitie mikro influencerov bude oveľa lacnejšie ako spolupráca s celebritou. Aj preto je s nimi oveľa jednoduchšie vytvoriť nákladovo efektívnu marketingovú stratégiu, ktorá je lacná a má vysokú hodnotu. 

Influencer marketing môže byť efektívny spôsob, ako osloviť svoje publikum. Spoločnosti, ktoré využívajú influencer marketing, majú väčšiu šancu uspieť, najmä ak dokážu vybrať správneho influencera a nadviazať s ním zdravé a dlhodobé partnerstvo. 

Ak je ich angažovanosť dostatočne vysoká, vynahradí to malý počet sledovateľov. Preto ak nabudúce budete hľadať influencerov pre vašu kampaň, skúste upriamiť pozornosť na menších tvorcov. Tí síce možno neoslovia milióny, avšak prinesú kvalitný content a pridanú hodnotu nielen vašej značke, ale aj cieľovému publiku.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Jela Vážanová

Junior Social Media Manager at Hype

Tento článok prináša

Hype už 7 rokov úspešne mixuje dve základné ingrediencie - out of box kreatívu a efektívny digitálny marketing. Medzi svoje vášne radí hlavne tvorbu contentu, z ktorej tvorí kampane na online platformách ako sociálne siete či online vyhľadávače. Za sebou má mnoho úspešných prác pre klientov z rôznych odvetví od FMCG, cez ecommerce až po IT či farmaceutické spoločnosti.


Posledné
Obľúbené