Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
6 min. čítanie

Ako si vytvoriť blog a začať blogovať – aj zadarmo

Chcete sa o svoje myšlienky či postrehy podeliť s ostatnými? Vytvoriť si blog a začať blogovať nie je nič náročné. Zistite, čo všetko by ste mali vedieť skôr, než sa do toho pustíte.

Michal Čakloš Michal Čakloš
Managing Director v Texto
Ako si vytvoriť blog a začať blogovať – aj zadarmo

Čo je to blog

Blog je v podstate webová stránka. Autor blogu, hovoríme mu bloger, prostredníctvom neho reprezentuje seba a svoje osobné názory. Existujú aj firemné blogy, ktoré naopak prezentujú firmu a jej produkty, služby alebo poslanie. Blog môže obsahovať články rozdelené vo viacerých kategóriách, komentáre, videá, fotogalérie a ďalší ľubovoľný obsah.

Základom celého blogu sú posty

Posty sú vlastne články, resp. to, čo sa nachádza na blogu. Každý blog sa skladá z rozličných blogových postov, ktoré môžu mať rôzny charakter. Blogeri sa väčšinou špecializujú na niektorú oblasť a pokiaľ sú naozaj dobrí, blog im umožní stať sa uznávanou autoritou v danom segmente.

Články z blogu môžu byť zdieľané na sociálnych sieťach (Twitter, Facebook, Google+) a v komentároch pod nimi môžu návštevníci vyjadriť svoj vlastný názor. V prípade, že má blog dostatok kvalitných príspevkov môže sa stať populárnym, získať návštevnosť z iných stránok, sociálnych sietí či vyhľadávačov.

Blogeri sa väčšinou špecializujú na niektorú oblasť a pokiaľ sú naozaj dobrí, blog im umožní stať sa uznávanou autoritou v danom segmente.

Týždenný podcast UPdate

Prečo začať blogovať

Dôvodov pre vytvorenie blogu je veľa a každý bloger má svoj vlastný. Hlavné dôvody spočívajú v prezentácií. Môžete si vybudovať osobnú značku alebo zvýšiť povedomie o vašej firme. Prostredníctvom blogovania je možné dokonca zarábať na internete. Blog môže poslúžiť aj ako priestor na zdieľanie postojov a názorov.

Ako začať blogovať

1. Vyberte si, o čom chcete písať

Spôsob, ako si vytvoriť blog, je pomerne jednoduchý. Na to, aby ste sa stali úspešným blogerom, existuje len jedno pravidlo: vášeň pre tému, o ktorej píšete. O čom začať písať na blog? Vybrať si môžete témy, ktoré sú vám najbližšie.

• Obľúbené činnosti – napríklad varenie, cestovanie, móda, šport.
• Zdravie, zdravá výživa, chudnutie a cvičenie.
• Bývanie, domácnosť a záhrada.
• Výchova a starostlivosť o deti.
• Domáci miláčikovia…

Nech si vyberiete akúkoľvek tému, svoje publikum si určite nájdete. Zabudnúť nesmieme ani na osobný blog, v ktorom, (ako inak), píšete o sebe, svojich názoroch, myšlienkach alebo skúsenostiach.

Na to, aby ste sa stali úspešným blogerom, existuje len jedno pravidlo: vášeň pre tému, o ktorej píšete.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

2. Vyberte si doménu a hosting

Na spustenie blogu potrebujete 2 veci: doménu (názov vašej stránky na internete – napríklad sikovnerucicky.sk) a hosting (priestor na serveri, kde bude obsah blogu uložený a dostupný čitateľom).

Názov blogu by mal byť jasný a stručný, aby z neho potenciálni čitatelia pochopili, o čom píšete. Skvelou doménou však môže byť aj vaše priezvisko (napr. novak.sk). Najskôr si však cez registrátora domén overte, či je vami zvolený názov domény voľný. Ak plánujete písať pre slovenské publikum, tak bude najlepšie, keď si vyberiete doménu s koncovkou .sk.
Registrátor domény je často zároveň firmou, ktorá ponúka spomínaný hosting. Odporúčam zakúpiť vlastný názov domény spoločne s hostingom, hoci existuje aj druhá možnosť – vytvorenie blogu zadarmo.

Názov blogu by mal byť jasný a stručný, aby z neho potenciálni čitatelia pochopili, o čom píšete.

Kde si vytvoriť blog zadarmo?

Blog si môžete vytvoriť aj bez toho, aby ste si kupovali doménu a hosting. Blogovanie na rozličných službách môže byť aj zadarmo. Keďže správcovia blogovacieho systému však doňho môžu kedykoľvek zasiahnuť, blog zadarmo nemusí byť ten najlepší nápad. Navyše, k dispozícii máte len obmedzenú úpravu dizajnu a väčšina bezplatných platforiem obmedzuje schopnosť, ako si prostredníctvom blogu zarobiť. Ďalšou nevýhodou je, že názov vášho nového blogu bude vo forme subdomény – teda novak.nazovsluzby.sk.

Medzi obľúbené blogovacie platformy zadarmo patrí napríklad:
Blogger
Tumblr
Wix
Medium
Weebly
WordPress

My odporúčame začiatočníkom použiť WordPress, ktorý je jeden z najpopulárnejších. Platíte iba za hosting a doménu. Navyše má veľa ďalších funkcií, ktoré sa pridávajú pomocou WordPress pluginov. Sú častokrát dostupné zadarmo a veľmi ľahko ich nainštalujete. Ide o blogovaciu platformu, ktorá užívateľa neobmedzuje a prácu s ňou zvládnete aj bez znalosti programovania.

3. Prispôsobte si blog podľa svojich predstáv

Každý máme svoje predstavy o tom, ako by mal blog vyzerať. Ak sa rozhodnete pre WordPress blog, tak celkový vzhľad môžete upraviť v rámci obrovského množstva šablón alebo pluginov. Dizajn blogu si môžete stiahnuť zadarmo z oficiálnej stránky alebo kúpiť prostredníctvom overenej služby envatomarket – ThemeForest.

Z pluginov odporúčame vyskúšať Jetpack pre zlepšenie výkonu stránky a ochranu pred útokmi, Yoast SEO pre základnú optimalizáciu článkov a príspevkov, MailChimp pre rozosielanie newsletterov a mnohé ďalšie.

Nezabúdajte, že dizajn blogu by mal byť responzívny. Responzívnosť blogu znamená, že je prispôsobený na prehliadanie v rozličných zariadeniach (mobily, tablety, …).

Nezabúdajte, že dizajn blogu by mal byť responzívny.

4. Napíšte a zverejnite svoj prvý post

Keďže už viete, o čom chcete písať a zhruba ako vytvoriť blog, s prvým postom by ste nemali mať problém. Doplňte text o zaujímavé obrázky alebo videá k danej téme. Ubezpečte sa však, že ich nepublikujete bez overenia autorských práv. Vybrať si môžete z rozličných databáz, či už zadarmo alebo platených, s väčším výberom. Skúste napríklad Pixabay, Freepik, Pexels alebo Unsplash. Pridanú hodnotu blogu dodajú vlastné unikátne zábery.

Pridanú hodnotu blogu dodajú vlastné unikátne zábery.

Týždenný podcast UPdate

5. Ako zvýšiť návštevnosť blogu? Nezabudnite na propagáciu

Vedieť, ako písať blog a upraviť ho je iba začiatok. Na to, aby ste získali čitateľov, potrebujete stráviť v začiatkoch nejaký ten čas propagáciou blogu. Jedným z osvedčených základných spôsobov je zdieľanie na sociálnych sieťach. Dobrú službu vo zviditeľnení vám môže neskôr urobiť e-mail marketing a poctivé SEO.

Na to, aby sa už existujúci čitatelia vracali naspäť, sa používajú pravidelné newslettre. Zbieraním emailových adries návštevníkov (samozrejme v súlade s GDPR) ich neskôr môžete neskôr upozorniť na nové posty.

Vedieť, ako písať blog a upraviť ho je iba začiatok. Na to, aby ste získali čitateľov, potrebujete stráviť v začiatkoch nejaký ten čas propagáciou blogu.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

6. Ako zarábať peniaze písaním a blogovaním

V prípade, že ste si na blogu dali záležať, zarábanie peňazí prostredníctvom blogu patrí medzi tie jednoduchšie časti. Existuje viacero spôsobov, ako vám blog môže dopomôcť k zárobku:

  • Predávanie vlastných produktov alebo služieb;
  • písanie platených recenzií na produkty;
  • poskytovanie alebo predávanie reklamného priestoru (Google Adsense, PR články, spätné odkazy);
  • provízny predaj – affiliate marketing

3 stručné rady na záver pre úspešný blog

• Nebojte sa robiť pri blogovaní chyby. Na tých sa človek učí najlepšie.
• Nechajte si poradiť ako blogovať, konštruktívna kritika vás posunie ďalej.
• Neustále sa vzdelávajte a učte sa od skúsenejších. Navštevujte konkurenčné blogy a inšpirujte sa aj v zahraničí. Pokrok, ktorý urobíte, bude oveľa zreteľnejší.

Zdieľať článok
Michal Čakloš
Managing Director v Texto

Michal pracuje ako managing director v digitálnej agentúre TEXTO, ktorá sa špecializuje na komplexný obsahový marketing.

Tento článok ti prináša

TEXTO

Texto je digitálna marketingová agentúra, ktorá sa zameriava na poskytovanie komplexných služieb v oblasti online marketingu a komunikácie. Ponúka služby ako tvorba reklamných kampaní, obsahový marketing, video produkciu, copywriting, influencer marketing, social media marketing, grafický obsah, PPC reklamu a PR komunikáciu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. čítanie

Copywriting vs. Content Writing

Každá spoločnosť, ktorá rieši e-commerce, musí rozlišovať content writing a copywriting. Hoci majú rôzne využitie a uplatňujú rôzne stratégie, oba sú nevyhnutné na pritiahnutie a zapojenie klientov. Tento článok vysvetľuje rozdiely medzi týmito štýlmi písania, aby vám pomohol robiť lepšie marketingové rozhodnutia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?
7 min. čítanie

Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?

Online kurz je ideálny spôsob, ako odovzdať skúsenosti a zvýšiť svoj finančný rozpočet. Ako vytvoriť úspešný kurz? Okrem výberu správnej témy je dôležitá aj stratégia a plán. Kto je vaša cieľová skupina? Je o vami zvolenú tému záujem? Ako svoj kurz predať? Ako ho vylepšiť a posunúť na vyššiu úroveň? To všetko sa dozviete v […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Prečítať článok
Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?
3 min. čítanie

Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?

Aktuálna situácia na trhu nie je vďaka využívaniu AI pre copywriterov najružovejšia. Každá firma si dvakrát premyslí, či sa jej oplatí investovať do kvalitného textu od odborníka, alebo jej postačí text vygenerovaný umelou inteligenciou. Aby ostala táto profesia naďalej na výslní, potrebuje nadstavbu v podobe niečoho, čo zatiaľ AI nedokáže ponúknuť. Pýtate sa, čo to je? […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+