Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
4 min. čítanie

Ako zistíte, že je váš obsah efektívny?

Kedy je obsah kvalitný? Keď je zameraný na potreby používateľov, spotrebiteľov. Kedy má zmysel ho tvoriť? Keď zabezpečíte, že sa k nim naozaj dostane. Povedzme, že toto je „check“. Čo pri obsahu vyhodnocovať?

Nina Vráblová Nina Vráblová
Contributing Writer | Content Specialist, dabl.
Ako zistíte, že je váš obsah efektívny?
Zdroj: AdobeStock

Cieľom tvorby obsahu nemusí byť predaj – môže ísť napr. o zber kontaktov, budovanie povedomia o značke, vytváranie komunity… Lenže ak „pokulháva“ distribúcia, obsah bude síce kvalitný a užitočný, no bude levitovať niekde v časopriestore (resp. na webe, ale dostane sa k nemu len zlomok ľudí). Zjednodušene: bude bez výkonu.

Čo robiť, aby bol obsah na blogu výkonný?

Pre tentokrát preskočíme stratégiu, správne zvolené persóny či tone of voice – predpokladajme, že toto máme úspešne zvládnuté. Ďalším krokom sú „nastavovačky a sledovačky“ v podobe KPI. Správnych KPI. Čo to znamená?

Berte to tak, že KPI sú pre vás cenné informácie:

  • o tom, či sa vám darí napĺňať cieľ/ciele,
  • o tom, v akej miere ste konkurencieschopní a čo treba zmeniť, resp. prispôsobiť.

Nesledujte všetko a vyhodnocujte iba to, čo je relevantné pre vašu značku, váš segment.

Obsahové indikátory

Pri článkoch sledujte najmä:

  • počet zobrazení stránky,
  • čas na stránke,
  • interakciu s obsahom.

Keďže v tomto prípade riešime väčšinou organiku, odsledujte si, koľkokrát boli jednotlivé články zobrazené. Vďaka unikátnej URL si môžete vyhodnotiť aj iné aktivity, súvisiace s daným obsahom na nej.

Príklad: Máte rozbehnutú ďalšiu marketingovú aktivitu, ktorá zo sociálnych sietí alebo kampaní odkazuje na konkrétnu stránku s obsahom. Nemusí to byť len krátky článok, ale napr. pillar page, kde ste podrobne rozpracovali tému, ktorú potrebujete komunikovať. Tá zahŕňa interné prelinkovanie, CTA, možno i mini video obsah a pod. Môžete si tak 2 v 1 odsledovať, ako účinná je marketingová kampaň.

Čas strávený na stránke by vás mal taktiež zaujímať, pretože prezrádza, či je obsah pre návštevníkov relevantný. Ak s ním interagujú, je to pre vás dobrá správa. Preklikli sa niekde? Vyplnili formulár? Zapojili sa do ankety súvisiacej s článkom? Stiahli si e-book?

Poznámka: Vyhľadávače „majú radi“, ak na nejakej stránke strávite veľa času – toto však platí, ak si zároveň dávate záležať na SEO. Nestačí vyplniť Title a Meta description. Analýza kľúčových slov (KW) vám veľmi pekne napovie, na ktoré slovné spojenia (ideálne longtaily) by ste mali tvoriť obsah. Nie vždy platí, že vysoký počet hľadaní za mesiac = pre vás relevantné KW. Sledujte konkurenčnosť daného KW. Ak je nízka, zvyšujete si pravdepodobnosť zobrazenia vášho obsahu.

Ďalšie metriky na sledovanie

  • Dočítanie obsahu,
  • vertikálne skrolovanie.

Vo všeobecnosti platí, že krátke články sú cesta (pretože pozornosť používateľov sa skracuje). Lenže sú témy, ktoré si pýtajú väčší rozsah. Vtedy existujú dve možnosti: vytvoríte články na pokračovanie, tzv. seriálový obsah, alebo publikujete dlhší text, s ktorým nasýtite čitateľa vďaka prehľadnosti. Pomôžete jej aj tým, že do úvodu článku vložíte rozcestník, cez ktorý sa dá preklikávať na vybrané časti.

Pri vyhodnocovaní obsahu by vás potom malo zaujímať jeho dočítanie.

Poznámka: Vertikálne skrolovanie vám ukáže, či sa návštevník stránky preskroloval až na jej koniec, zastavil sa v polovici stránky a pod. Sledujete, ako sa správa, kde so skrolovaním „nadobro“ skončil. Bolo tam CTA? Nasledoval menej zaujímavý obsah? Aj táto metrika môže byť pre vás indícia.

Ideálne však s kombináciou ďalšej metriky dočítanie obsahu. V rámci nej si určíte prvky, ktoré vyselektujú text, ktorý má byť v zornom poli čitateľa (môže sa končiť napr. sekciou s komentármi, medajlónikom autora článku a pod.).

Vyhodnocovanie a republishing

Ak si obsah pravidelne vyhodnocujete, nenechajte dáta „v šuflíku“, pracujte s nimi.

Aktívne.

  • Ak vám nejaký článok „vystrelí“, venujte sa téme aj s časovým odstupom. Úspešný článok republikujte = aktualizujte pôvodné informácie, fotografie, prípadne doplňte ďalší text či KW.
  • Ak je článok organicky slabý, urobte si analýzu na použité kľúčové slová. Nemusíte meniť celý text. Niekedy stačí len malá zmena a vo vyhľadávačoch poskočíte vyššie. Ponecháte základ, upravíte titulok, zjednotíte jeho KW s perexom a využijete ho aj v niektorých H2 nadpisoch. Nezabúdajte však, že obsah má zostať dobre čitateľný a pre človeka, ktorý prišiel na váš blog, užitočný. Vyhľadávačom sa nepáči snaha vtesnať KW „všademožne“ a môžu vám to dať najavo. 🙂

Nenechávajte obsah „levitovať v časopriestore“, keď môže byť videný a prinášať výsledky. Pomôžeme vám s jeho kompletným uchopením, vrátane SEO optimalizácie. Ozvite sa nám. Radi pre vás pripravíme content na mieru a hlavne, na výkon.

Vytvorme spolu výkonný obsah
Zdieľať článok
Nina Vráblová
Contributing Writer | Content Specialist, dabl.
Tento článok ti prináša

dabl.

Tvorené srdcom, schválené mysľou. „Tvorené srdcom“ hovorí o vnútornej vášni, ktorá poháňa naše inovácie. „Schválené mysľou“ podčiarkuje význam dôkladnej úvahy a kritického myslenia. Zatiaľ čo vášeň podnecuje naše nápady, je to sila našich myšlienok, ktorá ich premieňa na vynaliezavé riešenia. Sme marketingový powerhouse, ktorého stredobodom sú ľudia. Sme tu, ak nás potrebuješ.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. čítanie

Copywriting vs. Content Writing

Každá spoločnosť, ktorá rieši e-commerce, musí rozlišovať content writing a copywriting. Hoci majú rôzne využitie a uplatňujú rôzne stratégie, oba sú nevyhnutné na pritiahnutie a zapojenie klientov. Tento článok vysvetľuje rozdiely medzi týmito štýlmi písania, aby vám pomohol robiť lepšie marketingové rozhodnutia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?
7 min. čítanie

Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?

Online kurz je ideálny spôsob, ako odovzdať skúsenosti a zvýšiť svoj finančný rozpočet. Ako vytvoriť úspešný kurz? Okrem výberu správnej témy je dôležitá aj stratégia a plán. Kto je vaša cieľová skupina? Je o vami zvolenú tému záujem? Ako svoj kurz predať? Ako ho vylepšiť a posunúť na vyššiu úroveň? To všetko sa dozviete v […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+