ZigZag porovnal objem vratiek z 1. a 2. januára 2024 s vratkami v rovnakom období roku 2023. Spoločnosť zaznamenala 42 % nárast vrátených objednávok v Spojenom kráľovstve, čo je o 16 % viac ako v predchádzajúcom období. V USA číslo narástlo dokonca až o 26 %. Pre porovnanie, vrátený tovar v Nemecku či Francúzsku v porovnaní rokov skočilo “len” o 13 – 20 %.
Al Gerrie, generálny riaditeľ spoločnosti ZigZag, uviedol, že čísla svedčia to o tom, ako sa spotrebitelia snažia držať výdavky na uzde.
“Hoci neočakávame, že by sa počet vráteného tovaru zvýšil o 42 % za celý január, tieto údaje ukazujú, že môžeme očakávať jeden z najrušnejších januárov v histórii v oblasti vrátenia tovaru. Je možné, že zákazníci teraz vracajú vianočné darčeky a nákupy s úmyslom nakúpiť ich lacnejšie v januárových výpredajoch, čo je zložitá situácia, v ktorej sa budú musieť maloobchodníci starostlivo orientovať,” povedal Gerrie
E-shopy sa snažia byť čo najviac prozákaznícke a mnoho z nich umožňuje bezplatné vrátenie tovaru. V uvedených prípadoch však takmer z polovice (48 %) ide o spoplatnené vrátenie. Až 63 % maloobchodných klientov spoločnosti ZigZag v súčasnosti v určitej miere využíva riešenie platených vratiek.
Stane sa platba za vrátenie tovaru novou normou?
Pre e-shopy by bolo najvýhodnejšie, keby vracanie tovaru čo najviac eliminovali. Náklady na manipuláciu predstavujú vysoké čiastky, a preto mnohí maloobchodníci využívajú poplatky za vrátenie tovaru.
Niektoré značky prichádzajú s vlastnými riešeniami ako si s tým poradiť a penalizujú používateľov, ktorí zneužívajú bezplatné vrátenie tovaru.
Predchádzanie vráteniu tovaru je pre mnohých internetových predajcov najvyššou prioritou. Napríklad vo Švajčiarsku sú internetové obchody zodpovedné za správne informácie o produktoch a veľkostiach, aby sa množstvo vrátených výrobkov znížilo.