Rastúci trend skorých nákupov
Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Gartner až 32 % amerických spotrebiteľov plánuje začať svoje vianočné nákupy medzi júlom a októbrom. Sme teda svedkami posunu smerom k skorším nákupom. Pre porovnanie, 29 % zákazníkov plánuje začať nakupovať v novembri.
Táto zmena v správaní predstavuje pre e-commerce podniky príležitosť zapojiť zákazníkov už v predstihu. Veľké obchody ako Amazon a Target už propagujú jesenné akcie, ako sú Prime Big Deal Days či Circle Week.
Inflácia tlačí na peňaženky
Prieskum tiež hovorí o tom, ako inflácia dopadá na nákupné správanie. Iba 14 % respondentov plánuje svoje výdavky na vianočné nákupy zvýšiť v porovnaní s minulým rokom. 21 % má v pláne skôr šetriť a 64 % očakáva, že udrží rovnakú úroveň výdavkov.
Vyššie ceny, a nie zvýšenie disponibilného príjmu, sú podľa 75 % respondentov hlavným dôvodom vyšších vianočných výdavkov.
Sezóna online nákupov a hybridných služieb v USA
Našťastie pre e-commerce, online nákupy sa u spotrebiteľov stále tešia obľube – 20 % spotrebiteľov plánuje tento rok zvýšiť svoje online nákupy. Okrem toho 57 % respondentov plánuje využiť hybridné nákupné služby, ako napríklad kúpiť online, vyzdvihnúť v obchode (BOPIS), curbside pickup, doručenie v ten istý deň alebo urýchlené doručenie.
Hoci niektoré doručovacie možnosti nie sú v našich končinách také rozšírené, môžu slúžiť ako inšpirácia. Zároveň je to pripomienka pre e-shopy, že zabezpečiť viditeľnosť a dostupnosť je dôležité. Zákazníci na pohodlie a flexibilitu nedávajú dopustiť – a to najmä pre vianočných zákazníkov.
Vrátenie tovaru
Stále viac spotrebiteľov, najmä mladších, uprednostňuje predĺžené lehoty na vrátenie tovaru. Údaje spoločnosti Gartner ukazujú, že viac ako 70 % zákazníkov do 40 rokov by ocenilo flexibilnejšie lehoty na vrátenie, ktoré by presahovali tradičné obdobie 30 – 60 dní.
E-commerce firmy, ktoré ponúknu predĺžené lehoty na vrátenie počas vianočnej sezóny, by mohli zaznamenať vyššiu mieru konverzie a spokojnosti zákazníkov.
Kassi Socha, analytička v spoločnosti Gartner, radí maloobchodníkom začať s plánovaním na vianočnú sezónu už v prvom štvrťroku a priebežne zdokonaľovať svoje marketingové stratégie.
“Táto stratégia umožňuje marketingovým tímom zohľadniť včasné poznatky spotrebiteľov a analýzy trhu a zaručuje, že hypotézy, ktoré si stanovili na začiatku roka, splnia očakávania ich cieľových spotrebiteľov,” uvádza Socha.