Projekt pre Európsku komisiu
Na jeseň tím neziskového projektu Hlídač shopů využil svoje skúsenosti v špeciálnom projekte pre Európsku komisiu. Tím zložený zo zástupcov českých spoločností Apify a TopMonks vyvinul na mieru šitý nástroj, ktorý pomáha úradníkom z 13 európskych krajín monitorovať dodržiavanie nového nariadenia, ktoré upravuje spôsob, akým e-shopy informujú spotrebiteľov o zľavách počas Black Friday 2022.
Európska komisia začiatkom tohto leta vo výberovom konaní vybrala tím Hlídač shopů, aby vytvoril nástroj na monitorovanie dodržiavania novej európskej smernice pre úradníkov v 11 členských štátoch EÚ, na Islande a v Nórsku. Počas tohto pilotného projektu monitorovali 16 000 produktov v 176 e-shopoch.
“Som veľmi rád, že sme mohli využiť skúsenosti nášho tímu pri projekte pre Európsku komisiu. Okrem toho to bol prvý projekt, v ktorom sme mohli použiť nielen našu platformu, ale aj náš nový nástroj AI na automatickú extrakciu údajov. Výsledky v celej Európe tiež ukázali, že naša práca na kultivácii českého prostredia elektronického obchodu nebola márna. Ešte väčšiu radosť mám teraz z toho, že veľká časť českých e-shopov sa počas posledného Black Friday de facto riadila novou smernicou,” komentoval Jakub Balada, jeden zo spoluzakladateľov startupu Apify a člen tímu Hlídač shopů, ktorý od začiatku stál za myšlienkou potreby kultivovať české e-commerce prostredie.
“Som hrdý na náš malý tím, že v krátkom čase vytvoril nástroj, ktorý vychádza z našich dlhoročných skúseností s vývojom a prevádzkou Hlídača shopů. Na prvý pohľad sme znovu použili len graf, ale v pozadí sú naše nástroje na monitorovanie kvality dát, naše skúsenosti s efektívnym scrapingom vo veľkom meradle a naša platforma na vytváranie a prevádzku serverless riešení,” dodáva Aleš Roubíček zo spoločnosti TopMonks.
Takmer polovica e-shopov zverejnili ponuky v rozpore s novou smernicou
Koncom decembra Európska komisia zverejnila výsledky minuloročného Čierneho piatku. Polovica zo sledovaných výrobkov bola súčasťou zľavovej ponuky počas Black Friday. Každá štvrtá z týchto ponúk nebola v súlade s novými pravidlami. Ponuky v rozpore s novou smernicou sa objavili v 43 % monitorovaných e-shopov.
Nástroj vyvinutý na mieru pre Európsku komisiu využíval okrem iného umelú inteligenciu na zhromažďovanie cien konkrétnych produktov, snímanie obrazoviek príslušných stránok a automatické zisťovanie deklarovaných zliav, ktoré nie sú v súlade s novými pravidlami. Preto slúži ako návod, na čo by sa mali miestni úradníci zamerať, ako aj na automatické zhromažďovanie dôkazov na opis správania, ktoré nie je v súlade s novým nariadením.
Európska komisia a tím Hlídač shopů už diskutujú o tom, ako môžu v budúcnosti spolupracovať na ochrane spotrebiteľov.