Zaujíma ma
12. septembra 2019

Pavol Sloboda

ArtDirector v ZoneMedia
12. septembra 2019

Tajomstvo úspešného loga

5 min čítania

Začínate podnikať alebo plánujete redizajn už existujúcej značky? Jednou z dôležitých častí tohto procesu je návrh atraktívneho loga, ktoré vás bude dlhodobo vizuálne reprezentovať. Ako pristupovať k tvorbe loga, na čo si dať pozor a prečo sa oplatí prizvať si na pomoc dizajnéra alebo agentúru? Aj na tieto otázky sa vám pokúsime odpovedať v tomto článku.

Čo je logo a prečo ho potrebujete

Logo predstavuje absolútny základ vizuality značky. Je dôležitou súčasťou propagačného štýlu firmy a je identifikovateľné naprieč všetkými vizuálnymi prvkami značky. Umožňuje vám odlíšiť sa od konkurencie a vytvoriť v mysli vašich zákazníkov, obchodných partnerov i verejnosti myšlienkovú skratku spojenú s vašou značkou, produktovou kategóriou alebo špecifickým pocitom.

Mnoho ľudí považuje logo za najdôležitejšiu časť vizuálnej reprezentácie značky. A majú pravdu. Avšak vizualita značky je omnoho komplexnejšia a skúsený dizajnér vie, že len logo nestačí. Logo je totiž základňou pre vizuálnu identitu, ktorá predstavuje rozsiahly systém farieb, fontov a symbolov, ktoré reprezentujú vašu značku navonok.

Zdroj: Air Arabia by Interbrand

 

Predtým, než začnete tvoriť

Predtým, než zapnete počítač alebo chytíte ceruzku a začnete kresliť logo, ktoré má na dlhé roky reprezentovať vašu značku, zamyslite sa nad tým, čo má vyjadrovať.

Aké pocity by malo vyjadrovať v mysli vášho publika a akým spôsobom bude reprezentovať vašu značku?

Je veľmi dôležité, aby mal dizajnér jasno v tom, pre akú značku logo tvorí, čím je značka výnimočná, v akej kategórii pôsobí, aké je jej poslanie a hodnoty, ale aj to kam smeruje. Bez dostatočného poznania značky totiž nemôže vytvoriť jej grafickú reprezentáciu, ktorá bude dlhodobo funkčná.

Základné prístupy k tvorbe loga

V najvšeobecnejšej rovine môžeme logá rozdeliť na dve skupiny. Typografické (logo využívajúce špecifický font bez obrázkového vyjadrenia) a piktogramové (logo využívajúce výlučne piktogram alebo kombinujúce piktogram a typografiu). Pri tvorbe loga je dôležité myslieť nielen na jeho tvar v základnom prevedení, ale aj na jeho technické špecifiká, obmedzenia a použiteľnosť.

Úlohou dizajnéra v procese tvorby je preto myslieť na rôzne situácie, v ktorých bude logo používané a prispôsobiť ho tak, aby za každých okolností vyjadrovalo rovnakú myšlienku a pôsobilo konzistentne.

Medzi základné výzvy, ktorým čelí dizajnér pri tvorbe loga môžeme zaradiť:

  •  rozhodnutie o type loga (typografické alebo piktogramové logo)
  • rozhodnutie o farebnosti
  • rozhodnutie o použitej typografii
  • zváženie možností aplikácie loga (aplikácia na automobil, oblečenie, obaly produktov, vizitky, webstránku, mobilnú aplikáciu a mnoho iných)
  • zváženie čitateľnosti a odlíšiteľnosti
  • zváženie trendov v kategórii
  • zváženie prístupu konkurencie

Typografia

Výber fontu pre vaše logo by mal vychádzať z vopred definovaných hodnôt a poslania značky. Malo by taktiež ovplyvňovať pocit, ktorý chcete vyvolať v recipientovi po jeho zhliadnutí. Použitá typografia výrazne ovplyvňuje finálny vzhľad loga, preto si na nej dajte veľmi záležať.

Vo všeobecnosti rozlišujeme dva základné typy fontov: pätkové fonty (tzv. Serif) a bezpätkové fonty (Sans Serif). Pätkové, serifové fonty využívajú najmä značky, ktorých cieľom je vzbudiť nádych prémiovosti, konzervatívnosti, ale aj spoľahlivosti a rešpektu. Špecifickou kategóriou serifových fontov je tzv. Slab Serif, teda serifový font v ktorom sú znaky ukončené čiarou. Tento typ fontu by mal navodzovať pocit solídnosti a sebaistoty. Využíva ho napríklad spoločnosť Sony.

Ak chcete, aby vaše logo reprezentovalo skôr čistotu, jednoduchosť a priateľskosť, siahnite po bezpätkových tzv. sans serifových fontoch.

Aj v tejto kategórii však treba vyberať veľmi opatrne. Spomeňte si napr. na font Comic Sans, ktorý pôsobí veľmi komicky aj keď spadá do kategórie obľúbených bezpätkových fontov.

Spoločnosti, ktorých cieľom je osloviť publikum myšlienkou kreativity, hravosti a pozitívnych emócií môžu siahnuť aj po tzv. Script fontoch (písané fonty). Aj keď sú veľmi obľúbené, je potrebné s nimi narábať mimoriadne opatrne. Využívajú ich napríklad spoločnosti Disney, CocaCola, Johnson&Johnson či Ford.

Aby ste sa vedeli jednoduchšie zorientovať, môžete sa inšpirovať výrokom dizajnéra Ryana Ulricha, ktorý font vyberá podľa tohto pravidla:

Ak vo vašej firme chodia zamestnanci v oblekoch, navzájom si vykajú a s klientom vždy jednajú výlučne profesionálne bez osobných vzťahov, siahnite po pätkovom fonte. V opačnom prípade použite bezpätkový font.

Farebnosť loga

Najjednoduchší pohľad na farebnosť plynie zo štandardného rozdelenia farieb na základe tzv. psychológie farieb. Aj keď môže byť tento typ uvažovania správny, neobmedzujte sa ním. Farby vyberajte na základe toho, čo sa vám k značke na základe jej hodnôt a kategórie hodí.

 

Zdroj: Sleeknote.com

 

Chcete navodiť pocit pokoja a uvoľnenej atmosféry? Siahnite po pastelových tónoch a neagresívnych farbách. Ak chcete naopak vytvoriť pocit aktivity, odvahy, sily, potom sa sústreďte na kontrastné, silné farby – červená, čierna, oranžová. Značky, ktoré chcú pôsobiť ekologicky alebo prírodne môžu znázorniť svoje logo zemitými farbami – hnedá, zelená, béžová, a prémiové značky zasa zlatou, čiernou alebo tmavomodrou či bordovou.

Ak sa nebojíte výziev, môžete farby skombinovať aj do tzv. gradientu (farebného prechodu). Vytvoríte tým moderný vzhľad, pri ktorom je však potrebné brať do úvahy jeho možné obmedzenia. Gradient je totiž trendy záležitosť, ktorá môže o desať rokov pôsobiť zastaralo. Zároveň môže predstavovať obmedzenie v aplikácii napr. na oblečenie.

Čo je logomanuál a dizajnmanuál a prečo ich potrebujete

Úspešné značky vedia, že pre dobrú zapamätateľnosť je dôležité zachovávať vizuálnu identitu jednotnú, konzistentnú a pokiaľ možno nemennú v čase. Aby vaša značka pôsobila vždy rovnako, mali by ste použitie vizuálnych prvkov v identite definovať v tzv. logo manuále a dizajn manuále.

a) Logo manuál

Logo manuál predstavuje strategický dokument, ktorý definuje základné pravidlá použitia loga. Jeho vytvorenie vám umožní zachovávať vizuálnu konzistenciu značky. Dodržiavaním jednotných štandardov, aplikácií loga, písma a farieb pri prezentácii sa vytvára jednotný dizajn, ktorý podporuje znalosť značky v povedomí vašich partnerov, zamestnancov, zákazníkov, ale aj širokej verejnosti. Logo manuál je dôležitý najmä kvôli vašej flexibilite.

Pri zmene agentúry alebo dizajnéra totiž logo musí zostať nemenné. Detailný návod na použitie loga váš nový dizajnér nielen ocení, ale bude ho očakávať.

Základné časti logo manuálu:

● Základná verzia logotypu
● Doplnková verzia logotypu
● Minimálna veľkosť loga
● Ochranná zóna loga
● Konštrukcia loga
● Zakázané aplikácie loga
● Povolené aplikácie loga
● Farebnosť (základné a doplnkové farby)
● Typografia (základný a doplnkový font)
● Tapeta (ak relevantné)

b) Dizajn manuál

Dizajn manuál je dokument, ktorý obsahuje základné pravidlá tvorby, aplikácie a použitia vizuálnej identity značky. Definuje vzhľad štandardných online a offline marketingových prostriedkov, ktoré firma využíva. Jeho dodržiavanie zabezpečuje konzistenciu vnímania a komunikácie značky. V závislosti na tom aké vizuálne prostriedky používa vaša značka je potrebné do neho zahrnúť rôzne typy materiálov (vzhľad hlavičkového papiera, vizitiek, automobilu, nákupnej tašky, interiér a exteriér predajní…)

V niektorých prípadoch býva logo manuál a dizajn manuál spojený s poslaním, víziou, misiou a hodnotami značky do uceleného dokumentu, ktorý označujeme ako Brand Guidelines alebo Brandbook.

Prečo si na logo prizvať odborníka

V reklamnej a brandingovej sfére sa ako agentúra pohybujeme už takmer 10 rokov a za toto obdobie sme sa s dobre navrhnutým logom od “nedizajnéra” stretli len sporadicky – ak vôbec.

Správne navrhnuté logo má totiž mnohé špecifiká a obmedzenia, na ktoré človek bez dizajnérskeho zázemia často zabúda.

Ak to s vašou značkou myslíte naozaj vážne, pozvite si na pomoc odborníka, ktorý má potrebné grafické zručnosti, komplexný pohľad a najmä skúsenosti. Ako som už spomenul, logo je len základ, na ktorom je potrebné vystavať celú vizuálnu identitu, preto je nutné sa pri dizajnovaní pozerať na veci komplexne.

V prospech profesionálneho dizajnéra hrá aj to, že dokáže z loga vyťažiť omnoho viac ako laik. Má vašu značku naštudovanú, myslí dopredu a dokáže navrhnúť riešenie, ktoré vás bude spoľahlivo a dlhodobo reprezentovať. Rovnako nezabúda ani na ochrániteľnosť loga, či výstupy v rôznych formátoch, ktoré v budúcnosti iste oceníte.

Zdroje:

https://www.feedough.com/font-psychology-typeface-branding-logo/
https://99designs.com/blog/tips/types-of-logos/
https://www.atilus.com/choosing-colors-fonts-companys-brand/
https://www.underconsideration.com/brandnew/archives/new_logo_identity_and_livery_for_air_arabia_by_interbrand.php
https://sleeknote.com/blog/color-psychology

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Pavol Sloboda

ArtDirector v ZoneMedia

Pavol je ArtDirector v spoločnosti ZoneMedia a dizajnu sa venuje už viac ako 10 rokov. Špecializuje sa na dizajn vizuálnej identity značiek a návrh webstránok s dôrazom na bezchybné používateľské rozhranie.

Tento článok prináša

Brandingová agentúra s tímom kreatívcov a technologických inovátorov, ktorá buduje silné značky s dôrazom na stratégiu a obchodné ciele.

Posledné
Obľubené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.