
Malý testík na úvod: vedeli by ste identifikovať sociálne siete len na základe ich loga?
Logá sociálnych sietí
V dnešnej dobe je už na nejakej sociálnej sieti zaregistrovaný skoro každý.
Jedna americká štúdia dokonca tvrdí, že kto nie je na Facebooku, je psychopat. Toto tvrdenie vydedukovali z faktu, že najznámejší zločinci nikdy nemali na tejto sociálnej sieti založený profil. Alebo ak mali, tak na nej vystupovali pod falošným menom.
Ale vráťme sa späť na Slovensko. ?
Čo to tie sociálne siete vlastne sú?
Predovšetkým je to priestor na komunikáciu. Na sociálnych sieťach môžeme byť bez problémov v kontakte aj s ľuďmi, ktorí sa nachádzajú na opačnom konci zemegule. Okrem komunikovania so známymi nám uľahčujú aj spoznávanie nových ľudí, ktorí majú podobné záujmy, záľuby a názory. Môžeme odosielať súkromné správy (direct message), uskutočňovať hovory aj videohovory, zdieľať naše myšlienky alebo fotografie na našej nástenke. Veď, kto by si už len dal dobre vyzerajúci hamburger a nespravil o tom aspoň „storku“ na Instagrame?! Pffff…
Aby sme však mohli robiť všetky tieto super veci, musíme sa na sociálnej sieti najprv zaregistrovať – vytvoriť si profil.
Sociálne siete už dávno nie sú len o zdieľaní fotografií z dovolenky, vyjadrovaní svojich pocitov v statusoch či spamovaní nástenky svojich blízkych vtipnými fotografiami. Začali ich vo veľkom okupovať aj firmy. Veď prečo nie? Registrácia na sociálnych sieťach je zadarmo. Organický dosah môžete zvýšiť kvalitným obsahom – tak budú ľudia sledovať každý váš nový post, budú naň doslova čakať a radi vám ho následne prezdieľajú aj na svojich súkromných profiloch.
Rozpovedzte ľuďom príbeh spätý s vaším podnikaním.
Ľudia milujú príbehy!
Keďže sociálne siete sú o komunikácií, tak smelo do toho – komunikujte! Vytvorte si so svojimi zákazníkmi dobré vzťahy. Nepísaným pravidlom je, že obsah by mal tvoriť 80 % zábavy a 20 % predajných informácií, napríklad o prebiehajúcich akciách a zľavách.
Už dávno nie je tajomstvom, že organický dosah rapídne klesá – sociálne siete poskytujú aj možnosť platenej reklamy. Slušnú kampaň viete vytvoriť doslova za pár eur.
Obrovskou výhodou sociálnych sietí je fakt, že majú demograficky dokonale cieliteľnú reklamu.
Facebook vie o svojich používateľoch naozaj všetko. Reklamu si napríklad dokážete zacieliť na ľudí, ktorých priatelia budú mať v blízkej dobe narodeniny alebo dokážete osloviť ľudí, ktorí sa v priebehu tohto roka zasnúbili. No nie je to úžasné? Tým pádom oslovíte z celkového počtu používateľov, nachádzajúcich sa na tejto sociálnej sieti, naozaj len tú cieľovú skupinu, ktorá je pre vaše podnikanie relevantná.
A ako sme na tom so sociálnymi médiami na Slovensku?

Sociálne média na Slovensku 2019 – zdroj: Hootsuite
Na Slovensku má pripojenie k internetu až 85 % z celkovej populácie. Jednoznačným víťazom je aj naďalej Facebook. Za ním nasleduje Instagram, ktorý neustále naberá na svojej popularite. Rebríček pokračuje sociálnymi sieťami Twitter, Snapchat a LinkedIn. Avšak tieto štatistiky nie sú úplne presné z dôvodu duplicitných či falošných profilov.
Ako správna social media manažérka som v článku vymenovala len výhody sociálnych sietí. Ale musím vám to prezradiť…
Každá minca má dve strany, výnimkou nie sú ani sociálne siete. Okrem množstva výhod, ktoré nám ich využívanie ponúka, vo virtuálnom svete na nás číhajú aj nebezpečenstvá.
Riziká a nevýhody sociálnych sietí
- Kyberšikana. Ak má vaše dieťa profil na sociálnej sieti, buďte obzvlášť opatrní. Nielen reklama, ale aj šikana funguje aj v online svete. V takomto prípade sa nehanbite využiť možnosť zablokovať používateľa.
- Strata súkromia. Pred uverejnením fotky z víkendovej párty alebo z kúpania vašej ratolesti na sociálnych sieťach si dvakrát rozmyslite, či to naozaj chcete urobiť. Túto fotografiu môže vidieť v konečnom dôsledku obrovské množstvo ľudí a niekto ju môže pokojne použiť bez vášho súhlasu.
- Závislosť. Ste social media zombie? V článku nájdete sériu otázok, ktoré vám túto diagnózu potvrdia alebo vyvrátia.
Na internete je ľahšie byť za drsniaka ako v reálnom živote. Avšak nezabúdajte, že aj to, ako sa správate na sociálnych sieťach, môže mať obrovský dopad na váš súkromný a pracovný život. Takisto aj firmy zaregistrované na sociálnych sieťach by si mali dávať obrovský pozor na to, akým spôsobom komunikujú so svojimi zákazníkmi a aké príspevky publikujú.
Na záver pridávam voľný preklad myšlienky od Jure Klepice, ktorá správanie na sociálnych sieťach dokonale sumarizuje. Aj pri správe firemných sociálnych sietí ju majte vždy na pamäti:
„Čo sa stane vo Vegas, vo Vegas aj zostane. Avšak, čo sa stane na Twitteri, zostane na Google navždy!“ (Jure Klepic, jureklepic.com)