5 min. čítanie

Sociálne siete ako nový mediálny priestor pre firmy

Facebook, Youtube, WhatsApp, Instagram, Facebook Messenger, Twitter, LinkedIn, Skype, Viber, Snapchat, Pinterest a mnoho mnoho ďalších.

Miriama Tamajková Miriama Tamajková
Social Media Manager v GoUp
Sociálne siete ako nový mediálny priestor pre firmy

Malý testík na úvod: vedeli by ste identifikovať sociálne siete len na základe ich loga?

Logá sociálnych sietí

V dnešnej dobe je už na nejakej sociálnej sieti zaregistrovaný skoro každý.

Jedna americká štúdia dokonca tvrdí, že kto nie je na Facebooku, je psychopat. Toto tvrdenie vydedukovali z faktu, že najznámejší zločinci nikdy nemali  na tejto sociálnej sieti založený profil. Alebo ak mali, tak na nej vystupovali pod falošným menom.

Ale vráťme sa späť na Slovensko. 😊

Čo to tie sociálne siete vlastne sú?

Predovšetkým je to priestor na komunikáciu. Na sociálnych sieťach môžeme byť bez problémov v kontakte aj s ľuďmi, ktorí sa nachádzajú na opačnom konci zemegule. Okrem komunikovania so známymi nám uľahčujú aj spoznávanie nových ľudí, ktorí majú podobné záujmy, záľuby a názory. Môžeme odosielať súkromné správy (direct message), uskutočňovať hovory aj videohovory, zdieľať naše myšlienky alebo fotografie na našej nástenke. Veď, kto by si už len dal dobre vyzerajúci hamburger a nespravil o tom aspoň „storku“ na Instagrame?! Pffff…

Aby sme však mohli robiť všetky tieto super veci, musíme sa na sociálnej sieti najprv zaregistrovať  – vytvoriť si profil.

Sociálne siete už dávno nie sú len o zdieľaní fotografií z dovolenky, vyjadrovaní svojich pocitov v statusoch či spamovaní nástenky svojich blízkych vtipnými fotografiami. Začali ich vo veľkom okupovať aj firmy. Veď prečo nie? Registrácia na sociálnych sieťach je zadarmo. Organický dosah môžete zvýšiť kvalitným obsahom – tak budú ľudia sledovať každý váš nový post, budú naň doslova čakať a radi vám ho následne prezdieľajú aj na svojich súkromných profiloch.

Rozpovedzte ľuďom príbeh spätý s vaším podnikaním.

Ľudia milujú príbehy!

Keďže sociálne siete sú o komunikácií, tak smelo do toho – komunikujte! Vytvorte si so svojimi zákazníkmi dobré vzťahy. Nepísaným pravidlom je, že obsah by mal tvoriť 80 % zábavy20 % predajných informácií, napríklad o prebiehajúcich akciách a zľavách.

Už dávno nie je tajomstvom, že organický dosah rapídne klesá – sociálne siete poskytujú aj možnosť platenej reklamy. Slušnú kampaň viete vytvoriť doslova za pár eur.

Obrovskou výhodou sociálnych sietí je fakt, že majú demograficky dokonale cieliteľnú reklamu.

Facebook vie o svojich používateľoch naozaj všetko. Reklamu si napríklad dokážete zacieliť na ľudí, ktorých priatelia budú mať v blízkej dobe narodeniny alebo dokážete osloviť ľudí, ktorí sa v priebehu tohto roka zasnúbili. No nie je to úžasné? Tým pádom oslovíte z celkového počtu používateľov, nachádzajúcich sa na tejto sociálnej sieti, naozaj len tú cieľovú skupinu, ktorá je pre vaše podnikanie relevantná.

A ako sme na tom so sociálnymi médiami na Slovensku?

Sociálne média na Slovensku 2019 – zdroj: Hootsuite

Na Slovensku má pripojenie k internetu až 85 % z celkovej populácie. Jednoznačným víťazom je aj naďalej Facebook. Za ním nasleduje Instagram, ktorý neustále naberá na svojej popularite. Rebríček pokračuje sociálnymi sieťami Twitter, Snapchat a LinkedIn. Avšak tieto štatistiky nie sú úplne presné z dôvodu duplicitných či falošných profilov.

Ako správna social media manažérka som v článku vymenovala len výhody sociálnych sietí. Ale musím vám to prezradiť…

Každá minca má dve strany, výnimkou nie sú ani sociálne siete. Okrem množstva výhod, ktoré nám ich využívanie ponúka, vo virtuálnom svete na nás číhajú aj nebezpečenstvá.

Riziká a nevýhody sociálnych sietí

  • Kyberšikana. Ak má vaše dieťa profil na sociálnej sieti, buďte obzvlášť opatrní. Nielen reklama, ale aj šikana funguje aj v online svete. V takomto prípade sa nehanbite využiť možnosť zablokovať používateľa.
  • Strata súkromia. Pred uverejnením fotky z víkendovej párty alebo z kúpania vašej ratolesti na sociálnych sieťach si dvakrát rozmyslite, či to naozaj chcete urobiť. Túto fotografiu môže vidieť v konečnom dôsledku obrovské množstvo ľudí a niekto ju môže pokojne použiť  bez vášho súhlasu.
  • Závislosť. Ste social media zombie? V článku nájdete sériu otázok, ktoré vám túto diagnózu potvrdia alebo vyvrátia.

Na internete je ľahšie byť za drsniaka ako v reálnom živote. Avšak nezabúdajte, že aj to, ako sa správate na sociálnych sieťach, môže mať obrovský dopad na váš súkromný a pracovný život. Takisto aj firmy zaregistrované na sociálnych sieťach by si mali dávať obrovský pozor na to, akým spôsobom komunikujú so svojimi zákazníkmi a aké príspevky publikujú.

Na záver pridávam voľný preklad myšlienky od Jure Klepice, ktorá správanie na sociálnych sieťach dokonale sumarizuje. Aj pri správe firemných sociálnych sietí ju majte vždy na pamäti:

„Čo sa stane vo Vegas, vo Vegas aj zostane. Avšak, čo sa stane na Twitteri, zostane na Google navždy!“ (Jure Klepic, jureklepic.com)

Zdieľať článok
Miriama Tamajková
Social Media Manager v GoUp

Mirka pláva vodami sociálnych sietí a obsahového marketingu a zanecháva za sebou stopu v krásnych postoch a skutočne čitateľných článkoch.

GoUP
Tento článok ti prináša

GoUP

Pracujeme pre našich klientov od roku 2008. Už vtedy sme verili v silu reklamy na Internete a bavilo nás robiť vaše kampane lepšími. V raketovom roku 2015 sa GoUP stal Google Premier Partner (Hlavný Partner Google), čo je najvyššia úroveň spolupráce s Google.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
4 min. čítanie

Tipy na šikovné online nástroje pre zacielenie vašej reklamy

Áno, všetci dobre poznáme a pravdepodobne aj všetci riešime biznis účty na Facebooku, Instagrame a LinkedIne. TikTok je trošku kontroverznejší, vzhľadom na vekový priemer užívateľov, no pri rozumnom využití ide o veľmi účinný marketingový nástroj s vyše miliardou aktívnych užívateľov. Sociálne siete sú vo svete reklamy nepriestrelné klasiky, no ani zďaleka nejde o jediné platformy, […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
11 min. čítanie

Ktorá sociálna sieť je najvhodnejšia pre vás a váš biznis? Zistite, kde sa sústreďuje aké publikum

Občas sa môžete snažiť najviac, ako viete a výsledky stále nie sú také, ako by ste očakávali. Ak váš biznis nerastie aj vďaka sponzorovaným či nesponzorovaným príspevkom na sociálnych sieťach tak, ako by ste chceli, možno publikujete v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Prečítať článok
5 min. čítanie

Ako môže neuromarketing pomôcť vašej firme?

Obchodníci si lámu hlavy nad tým, ako presvedčiť zákazníka k nákupu. Existuje mnoho prípadových štúdií ako vplývať pozitívne na správanie spotrebiteľov. Dokážeme niekedy vidieť do hlavy zákazníka? Už teraz nám vie veľmi veľa povedať neuromarketing.

Prečítať článok