
Ciele pre sociálne siete
V prvom rade si treba zodpovedať, prečo vlastne chcete byť ako firma na sociálnych sieťach (to, že sú tam všetci, nie je dostatočným dôvodom). Iné ciele si môže klásť e-shop s ponožkami, reštaurácia či finančný konzultant – rozdiel je v segmente B2C a B2B, v tom, či firma poskytuje tovar alebo služby.
Vaším hlavným cieľom bude pravdepodobne predať čo najviac produktov alebo služieb, skrátka dosahovať zisk. Pri marketingových aktivitách si tento cieľ treba rozdeliť “na drobné” a na základe stratégie sa venovať vybraným kanálom, prostredníctvom ktorých vieme osloviť potenciálnych zákazníkov v rozličných nákupných fázach (model SEE-THINK-DO-CARE).
Na sociálnych sieťach môžete osloviť prevažne ľudí z nákupnej fázy “SEE” s presahom do “THINK”, taktiež z fázy “CARE”. Prihovárate sa teda ľuďom, ktorí o vás ešte nevedia, prípadne vás začínajú registrovať, a taktiež vašim stálym zákazníkom, ktorých si chcete udržať.
Medzi ciele, ktoré sú pre sociálne siete splniteľné, patria napríklad: zvýšenie povedomia o značke (prípadne aj o danej téme, ak ste v nej priekopníkom), zvýšenie návštevnosti webu či budovanie komunity (aktívni fanúšikovia). S pomocou propagovaných príspevkov či reklamy na sociálnych sieťach môžete podporiť samotný predaj, kontaktovanie so záujmom o službu či návštevnosť prevádzky.
Príspevky by mali byť vyvážené v zmysle cieľov aj obsahu tak, aby prinášali osoh vám aj fanúšikom. Ak niečo predávate, nebojte sa o tom hovoriť a vhodne to odprezentovať. Zároveň myslite na to, čo by v rámci vášho segmentu zaujímalo ľudí a poskytnite im aj pridaný obsah – články, súťaže, inšpirácie atď.
Ako vybrať sociálne siete
Ak už viete, čo chcete komunikáciou dosiahnuť, môžete sa presunúť k rozhodnutiu, na ktoré sociálne siete sa sústrediť. Odporúčame vybrať si 2, maximálne 3 hlavné siete, na ktorých budete ako firma figurovať. Ak neviete pre každú sieť ponúknuť unikátny obsah, kvôli ktorému sa vás oplatí sledovať, bude to plytvanie časom vašich zamestnancov, a tiež sklamaním pre potenciálnych zákazníkov.
Charakter produktu
Pozrite sa v prvom rade na charakter vášho produktu či služby. Je určená pre široké masy alebo konkrétne publikum? Podnikáte v B2C či B2B segmente? Je to vizuálne pútavý produkt, alebo ho budú opisovať skôr články? To všetko napovedá, kde nájdete publikum a akým spôsobom mu môžete svoj produkt odpropagovať.
Kde sa nachádzajú vaši zákazníci
Mali by ste dostatočne dobre poznať svoju cieľovku. Počnúc pohlavím a vekom, končiac bežne stráveným dňom či koníčkami – spoznajte svojich ideálnych zákazníkov čo najlepšie.
Najlepšie je vypracovať persóny, teda podrobné opisy stereotypných zákazníkov, ktorí by mali odzrkadľovať realitu.
Ak napr. predávate nábytok, jedným z vašich zákazníkov môže byť administratívna pracovníčka Petra s priemerným platom, ktorá na Facebook chodí prevažne počas pracovnej doby a prečíta si články, ktoré ju zaujmú. Cez obed si prebehne Instagram, kde sa jej zobrazujú fotky obľúbených blogeriek a známych, a nedeľu večer si doplní nástenku na Pintereste, kde si ukladá nápady na DIY výzdobu bytu. Na všetkých spomenutých sociálnych sieťach môžete ponúknuť relevantný a unikátny obsah, ktorým si postupne získate pozornosť aj srdce svojich zákazníkov.
Inak sa samozrejme bude správať manažér firmy, ktorému môžete ponúknuť školenie zamestnancov. Jeho pozornosť získate zrejme na LinkedIne, ale aj infografikou či dobrým článkom zdieľaným na Facebooku.
Silná konkurencia naznačí vhodné sociálne siete
Indíciou, na ktoré sociálne siete sa sústrediť, môže byť aj vaša konkurencia, ktorú tak nemáte radi. Ak však robí dobre to, čo robí, pravdepodobne už naša kanály, ktoré sa oplatia.
V každom prípade však odporúčame ísť vlastnou cestou a nekopírovať slepo obsah či námety. Jednak pre vás nemusia fungovať rovnako, a tiež to zníži hodnotu vašej značky, ktorá bude iba kópiou silnejšieho konkurenta.
Aký obsah ste schopní tvoriť?
Ďalšou nápovedou, na ktoré siete sa zamerať, môže byť váš vlastný obsah. Ten, ktorý je pre vás najprirodzenejší, ste schopní ho pravidelne a kvalitne vytvárať, a sedí vášmu produktu. Môžu to byť fotky produktov, lifestylové fotky s modelmi, moderné flat-laye atď. Ak máte k dispozícii fotky v zlej kvalite či výlučne fotobankový materiál, na Instagrame napríklad nepochodíte.
Ak viete natáčať recenzie elektroniky či cvičenia s fitness trénermi, a to pravidelne a v dobrej kvalite, nebojte sa ísť na YouTube. Skrátené verzie videí si nájdu miesto na Facebooku či Instagram TV, kde však dbajte na odporúčané formáty (štvorcové video či video na výšku, zobrazované najmä na mobilných zariadeniach).
Zaujímavé témy, články a rozhovory môžete uverejňovať takmer všade, kde viete prihodiť link – teda na Facebooku, LinkedIne či Twitteri. Ak viete články spracovať aj do hovorenej podoby, nevynechajte ani Spotify či iné streamovacie služby.
Zohľadnite vaše špecifiká
Ak je vaše podnikanie medzinárodné alebo sa sústredíte na konkrétne krajiny, nezabudnite na lokálne sociálne siete, ktoré u nás síce nepoznáme, ale inde sú masovo využívané (napr. ruská VKontakte).
Taktiež ak máte špecificky zameraný produkt alebo službu, pre ktorú existuje komunita na hoci menšej, ale o to relevantnejšej sociálnej sieti či portáli, určite ju nevynechajte. Príkladom môže byť Modrý koník pre mamičky či Sashe pre handmade značku.
Zhrnutie sociálnych sietí
Na záver ešte zhrniem špecifiká najpoužívanejších sociálnych sietí na Slovensku, ktoré vám môžu pomôcť rozhodnúť sa, kde sa vám oplatí komunikovať.
Najpoužívanejšia sociálna sieť celosvetovo aj na Slovensku, prostredníctvom ktorej viete zasiahnuť ľudí z rôznych segmentov, nech sú už vaše produkty či služby akékoľvek. Vhodným obsahom sú zdieľané obrázky, grafiky, videá, články a ďalšie.
Vizuálne zameraná sociálna sieť, ktorú využívajú stále prevažne mladí (tam rátame aj tridsiatnikov ;)). Pochodíte s kvalitným vizuálnym či video obsahom, odporúčame naplno využívať aj Stories a prepojiť komunikáciu s influencer marketingom.
Sociálna sieť dobre známa najmä manažérom, CEO či kľúčovým zamestnancom firmy. Aj marketingová komunikácia na tejto sociálnej sieti je efektívna najmä prostredníctvom zamestnancov, preto okrem firemnej stránky odporúčame budovať relevantnú sieť pomocou profilov reálnych osôb. Propagácia je aktuálne možná iba v anglickom jazyku, čo môže byť obmedzením, ak chcete propagovať napríklad firemný článok písaný v slovenčine.
YouTube
Na YouTube môžete plnohodnotne komunikovať aj ako firma, je však nutné poskytnúť pútavý, originálny a pravidelne publikovaný obsah, ktorý podporí vašu značku. Nemusí to byť pre každého, no ak viete firmu prepojiť s takýmto obsahom, môže komunikácia prinášať dlhodobé výsledky.
Táto sociálna sieť nie je u nás využívaná tak intenzívne ako napríklad v Amerike, a cieľovka je skôr technicky či informačne zameraná. Pre väčšinu firiem komunikácia na Twitteri nemá veľký prínos, do úvahy ho môžete zobrať, ak ste trebárs spravodajský portál, prípadne sa vyjadrujete k aktuálnym témam. Iba so zdieľaním obsahu veľmi nepochodíte, je nutné sledovať trendy, komunikačné vetvy a zapájať sa do diskusií. Ideálny obsah? Krátke statusy – “tweety”, ktoré môžu zahŕňať odkazy na články či obrázky (dôležitým však ostáva text).
Pre niekoho veľká neznáma, pre niekoho často navštevovaný portál. Na Pintereste oslovíte častejšie ženy, populárnymi témami sú DIY, svadby či bývanie. Ak tu nájdete svoju cieľovku, smelo do toho. Hlavným obsahom sú obrázky a videá.
TikTok
TikTok je pomerne nový fenomén a využívaný je zatiaľ mladšou skupinou ľudí (tentokrát myslíme ozaj mladších – najmä deti a teenagerov). Ak je váš produkt určený práve tejto cieľovke, do povedomia vás môžu dostať vtipné či zaujímavé krátke videá.