3 min. čítanie

Slováci si online najčastejšie objednávajú oblečenie a obuv

Nasledujú vitamíny a doplnky výživy, ktoré si cez internet objednáva každý piaty Slovák či Slovenka.

Slováci si online najčastejšie objednávajú oblečenie a obuv
Zdroj: Depositphotos

Predaje cez internet, ktoré nabrali na obrátkach počas pandémie, naďalej rastú. Vlani až 65 percent Slovákov a Sloveniek kupovalo tovar cez internet. Len päť krajín Európskej únie má vyšší podiel online zákazníkov v populácii ako Slovensko. Medzi nimi aj bohaté Luxembursko a európski digitálni lídri, akými sú Švédsko či Dánsko. Vyplýva to z najnovšieho ročného prieskumu európskeho štatistického úradu Eurostat.

Nákupné preferencie Slovákov

Tunajšia obľuba online nakupovania vzrástla od pandémie najviac spomedzi krajín EÚ. V prvom pandemickom roku 2020 nakupovalo cez internet 48 percent Slovákov. Najčastejšie kupovaným artiklom naďalej zostáva oblečenie a obuv, vrátane športových odevov.

Nasledujú vitamíny a doplnky výživy, ktoré si cez internet objednáva každý piaty Slovák či Slovenka. Už od roku 2021 patríme medzi krajiny s najväčším záujmom o výživové, farmaceutické a medicínske produkty, predávané bez predpisu. Na tie sa doťahujú dodávky hotových jedál z reštaurácií a reťazcov rýchleho občerstvenia. Päticu najviac objednávaných tovarov dopĺňa kozmetika a nábytok.

Online nákupy sú rozšírené najmä medzi vysokoškolsky vzdelanými ľuďmi všetkých vekových kategórií, a to naprieč Európou. Ich dopyt v prvom rade smeruje na internetové stránky ponúkajúce oblečenie. Slovensko nie je výnimkou. Rozdiel je vo výrazne vyššom záujme vysokoškolsky vzdelaných o výživové a medicínske doplnky. Na Slovensku ich kupuje 32 percent, v únii 17 percent vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Muži sa okrem toho zameriavajú na elektroniku, ženy na kozmetiku.

Európskym zvyklostiam sa vymykajú aj tunajšie časté nákupy mužov s nízkym vzdelaním. Tí vo väčšom rozsahu objednávajú spotrebnú elektroniku, filmy a reštauračnú stravu. Vitamíny a výživové doplnky má v zásielke len máloktorý z nich.

Veková štruktúra online spotrebiteľov je podobná európskej, s výnimkou mladej generácie. Medzi mladými ľuďmi na Slovensku je online nakupovanie oveľa rozšírenejšie než v únii. Štatistiky dvíhajú najmä mladé ženy vo veku od 16 do 24 rokov. Najčastejšie si objednávajú oblečenie, kozmetiku a jedlo z reštaurácií či prevádzok rýchleho občerstvenia.

Týždenný podcast UPdate

Lacnejšie ponuky na internete

Na Slovensku každý druhý nezamestnaný kupuje tovar cez internet. Ľudia bez práce vo väčšine ostatných krajín EÚ takto nakupujú v oveľa menšej miere. Práve nezamestnaní, ľudia s nízkym vzdelaním a iné príjmovo slabšie skupiny sú vyhľadávačmi lacnejších ponúk na internete. To vysvetľuje aj veľké množstvo malých objednávok zo Slovenska.

Slovenskí online zákazníci, na rozdiel od iných Európanov, robia veľa drobných objednávok. Vyše 28 percent z nich platí za zásielku menej ako 50 eur. Európska únia ako celok má len necelých 13 percent takýchto internetových klientov. S vyššou príjmovou úrovňou krajiny rastie aj priemerná hodnota objednávky.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Online nákupy a životné prostredie

Drobné online nákupy odrážajú nižšie príjmy v krajine, ale zároveň vyvolávajú otázky o efektívnosti doručovania. Pri častom doručovaní rastúceho počtu malých zásielok, dodávaní do odľahlých kútov krajiny či vracaní tovaru z e-shopov vznikajú nadmerné emisie oxidu uhličitého. Riešením je moderné doručovanie do výdajných boxov. Komisia pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa Európskeho parlamentu považuje doručovanie do výdajných miest (pick-up pointov) za značný pokrok v technológii doručovania zásielok.

Odber zásielky na výdajnom mieste alebo zo samoobslužného boxu podľa nej produkuje o pätinu nižšie emisie v porovnaní s doručovaním priamo na adresu. Ako upozorňuje komisia, ani žiadané zmeny obchodného modelu kuriérskych služieb však nedokážu vyrovnať emisie z rastúceho rozsahu e-commerce. Množstvo doručovaných zásielok totiž neustále rastie a európski zákazníci stále preferujú klasické doručovanie domov. Poľahčujúcou okolnosťou pre Slovensko je jeho šiesta najhustejšia sieť jednotných odberných miest v Európe.

Credit: Trend

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels
5 min. čítanie

Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels

Platforma zavádza zmenu, ktorá zásadne ovplyvní spôsob, akým milióny ľudí zdieľajú videá. Facebook sa rozhodol zjednodušiť koncept videa a oznámil, že v priebehu najbližších mesiacov sa každé nahrané video automaticky zmení na Reels. Už žiadne rozhodovanie medzi formátmi – všetko sa zjednocuje. Pozrime sa, čo táto zmena znamená pre tvorcov obsahu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch
5 min. čítanie

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch

Kto z nás si aspoň raz nekrátil čakanie hrou v mobile? V roku 2025 patria digitálne hry – či už na telefóne, konzole alebo počítači – medzi najobľúbenejšie formy trávenia času online. Z pohľadu reklamy sú však stále nedocenené. Hoci mladšie generácie strávia nad hrami desiatky minút denne, značky im venujú len zlomok svojich rozpočtov. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 
7 min. čítanie

isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 

Kvôli tlaku globálnych hráčov z Ázie a rozmachu online trhovísk sa prostredie e-commerce v strednej Európe dynamicky mení. Mnohým internetovým obchodom hrozí zánik a v hre ostáva ten, kto sa prispôsobí. Rozhodujúcou konkurenčnou výhodou sa stáva logistika. isklad, technologický líder medzi fulfillment centrami, preto prichádza s prelomovými inováciami, ktoré môžu zamiešať karty celému odvetviu.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+