2 min. čítanie

Q-commerce čelí vo Francúzsku vážnym problémom. Čo sa to deje?

Celý segment rýchleho obchodu sa rozpadá. Minimálne vo Francúzsku. Getir plánuje opustiť krajinu kvôli regulačným problémom, Flink vyhlásila konkurz a Gopuuf skončila nadobro.

Q-commerce čelí vo Francúzsku vážnym problémom. Čo sa to deje?
Zdroj: Depositphotos

V tlačovej správe zaslanej agentúre AFP spoločnosť Getir oznámila, že plánuje odísť z Francúzska. Pripomíname, že práve spoločnosť Getir bola priekopníkom koncepcie q-commerce. Služby umožňujú doručiť objednávky za menej ako 30 minút.

Pandemická bublina alebo štátne regulácie?

Spoločnosť Getir pochádza z Turecka a je jedným z najväčších hráčov v tomto relatívne novom segmente elektronického obchodu. Na vrchole bubliny dosiahla spoločnosť hodnotu 11,8 miliardy USD a expandovala do niekoľkých európskych krajín. Quick commerce si vyžaduje vysoké počiatočné náklady, pretože spoločnosti musia vybudovať sieť tieňových obchodov (tzv. dark stores), ktoré sa budú nachádzať, čo najbližšie k zákazníkom. Práve preto sa budujú v centrách veľkých miest.

Financovanie sa však vyčerpalo a mnohé startupy nedokázali včas dosiahnuť ziskovosť. Preto spoločnosť Getir koncom roka 2022 získala spoločnosť Gorillas. Samotná spoločnosť Gorillas už predtým získala Frichti, francúzsky startup, ktorý doručoval hotové jedlá aj potraviny.

Týždenný podcast UPdate

„Zložité právne prostredie a nariadenia miestnych orgánov veľmi sťažili úspech spoločnosti,“ uviedol hovorca spoločnosti Getir vo vyhlásení pre agentúru AFP. Konkrétne v marci francúzska vláda rozhodla, že dark stores by sa mali považovať za sklady – nie za predajne. Miestne samosprávy tak môžu rozhodnúť, či sklady v centrách miest povolia alebo nie.

Getir nie je jedinou spoločnosťou, ktorá má problémy

Nie je jasné, čo sa bude diať ďalej. Spoločnosť Getir síce tvrdí, že plánuje úplne opustiť francúzsky trh, ale zároveň požiadala o vyhlásenie konkurzu. Súdom určení správcovia stále hľadajú inú spoločnosť, ktorá by bola ochotná prevziať niektoré aktivity spoločnosti. Zatiaľ 1 800 zamestnancov spoločnosti Getir vo Francúzsku nevie, či budú mať o niekoľko týždňov prácu, pretože to závisí od výsledku tohto konkurzného konania.

Spoločnosť Flink, jeden z konkurentov spoločnosti Getir, tiež vyhlásila konkurz. Flink predtým prevzala svojho francúzskeho konkurenta Cajoo.

Pokiaľ ide o spoločnosť Gopuff, tá už v januári opustila krajinu. Inými slovami, vyzerá to tak, že celé odvetvie okamžitého doručovania potravín vo Francúzsku zaniká… naozaj quick commerce.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber
Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels
5 min. čítanie

Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels

Platforma zavádza zmenu, ktorá zásadne ovplyvní spôsob, akým milióny ľudí zdieľajú videá. Facebook sa rozhodol zjednodušiť koncept videa a oznámil, že v priebehu najbližších mesiacov sa každé nahrané video automaticky zmení na Reels. Už žiadne rozhodovanie medzi formátmi – všetko sa zjednocuje. Pozrime sa, čo táto zmena znamená pre tvorcov obsahu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch
5 min. čítanie

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch

Kto z nás si aspoň raz nekrátil čakanie hrou v mobile? V roku 2025 patria digitálne hry – či už na telefóne, konzole alebo počítači – medzi najobľúbenejšie formy trávenia času online. Z pohľadu reklamy sú však stále nedocenené. Hoci mladšie generácie strávia nad hrami desiatky minút denne, značky im venujú len zlomok svojich rozpočtov. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 
7 min. čítanie

isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 

Kvôli tlaku globálnych hráčov z Ázie a rozmachu online trhovísk sa prostredie e-commerce v strednej Európe dynamicky mení. Mnohým internetovým obchodom hrozí zánik a v hre ostáva ten, kto sa prispôsobí. Rozhodujúcou konkurenčnou výhodou sa stáva logistika. isklad, technologický líder medzi fulfillment centrami, preto prichádza s prelomovými inováciami, ktoré môžu zamiešať karty celému odvetviu.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+