Článok sa opiera o štúdiu z roku 2023 z dielne spoločností parcelLab a Salesupply. Prieskum ukazuje, že čoraz menej zo stovky najväčších online predajcov v Nemecku ponúka svojim zákazníkom bezplatnú dopravu bezpodmienečne. Väčšina vrátení však zostáva pre zákazníkov bezplatná. Podľa nich iba 5,6 % všetkých veľkých nemeckých online predajcov poskytuje dopravu zadarmo bez ohľadu na veľkosť nákupného košíka. 45,5 % maloobchodníkov ponúka dopravu zadarmo len nad určitú hodnotu objednávky a 45 % všetkých veľkých online obchodov v Nemecku prenáša náklady na dopravu na svojich zákazníkov.
Dopravu si účtuje čoraz viac obchodov
Porovnanie s rokom 2020 ukazuje, že podiel obchodníkov, ktorí sa delia o prepravné náklady so svojimi zákazníkmi, masívne vzrástol z vtedajších 36 % na súčasných 45 %. Zároveň klesol podiel obchodníkov, ktorí vo všeobecnosti doručujú bezplatne, a to z 14 na 5,6 %.
Dokonca aj taký veľký hráč DACH regiónu, akým je Zalando, si určuje podmienky, kedy si neúčtuje za dopravu. Predpokladom je minimálna výška objednávky a členstvo vo vernostnom programe spoločnosti.
„Vzhľadom na ekonomickú situáciu v online maloobchode a čoraz tvrdší boj o ziskovosť nás prekvapilo, že veľkí nemeckí e-commerce predajcovia stále znášajú náklady na vrátenie tovaru sami. O to dôležitejšie je, aby spracovanie vrátenia tovaru na strane obchodníka bolo čo najefektívnejšie. Portály na vrátenie tovaru sú dobrá cesta, ale len málo e-shopov využíva potenciál naplno,“ objasňuje spoluzakladateľ parcelLab Anton Eder.
Kto zaplatí za vrátenie tovaru?
Pri tematike vrátenia tovaru sa už roky sa pozoruje, že etiketa s vyplnenou spätnou adresou pre vrátenie sa čoraz zriedkavejšie nachádza priamo v balíku. Napriek tomu, že je to najpohodlnejšia cesta pre zákazníka, ponúka ju asi len 1 zo 4 predajcov. Spotrebitelia namiesto toho musia zaregistrovať vrátený tovar v danom internetovom obchode a potom si štítok vytlačiť alebo použiiť vygenerovaný QR kód. 3,5 % maloobchodníkov umožňuje svojim zákazníkom zavolať do call centra predtým, ako im pošle e-mail s návratkou.
Henning Heesen, spoluzakladateľ Salesupply, dodáva: „Online predajcovia môžu tiež ušetriť náklady, ak do značnej miery zabránia volaniam do call centra pri vrátení tovaru. Mnoho zákazníkov volá, pretože chcú vedieť, v akom stave je ich vrátenie a kedy bude platba vrátená. Obchodníci tieto informácie môžu proaktívne komunikovať prostredníctvom e-mailu alebo v zákazníckom účte. A call centrum použiť pre zložitejšie prípady.”