Zložitejší proces odmietnutia cookie
Francúzsky úrad CNIL, ktorý dohliada na ochranu údajov, uložil spoločnosti TikTok pokutu vo výške 5 miliónov eur za nedostatky týkajúce sa súborov cookie na jej počítačovej stránke.
Dozorný orgán vykonal v období od mája do júna 2022 niekoľko online vyšetrovaní na webovej lokalite TikTok.com. CNIL v rámci vyšetrovania preskúmal aj dokumenty, ktoré si vyžiadal od spoločnosti TikTok. Dozorný orgán zistil, že TikTok Ireland a TikTok UK nedodržali francúzske zákony o ochrane údajov a pokuta bola uložená koncom decembra 2022.
CNIL uviedol, že používatelia TikTok.com nemohli odmietnuť súbory cookie tak jednoducho, ako ich mohli prijať.
“Výbor sa domnieval, že zložitejší mechanizmus odmietania v skutočnosti odrádza používateľov od odmietania súborov cookie a podporuje ich v tom, aby uprednostňovali jednoduchosť tlačidla “prijať všetko”,” napísal CNIL vo vyhlásení.
Okrem toho dozorný orgán uviedol, že používatelia neboli “dostatočne presne informovaní” o účeloch rôznych súborov cookie.
O sume 5 miliónov eur sa rozhodlo na základe zistených porušení, počtu dotknutých osôb vrátane neplnoletých a mnohých predchádzajúcich oznámení, ktoré spoločnosť TikTok dostala od CNIL a v ktorých ju CNIL vyzýval, aby odmietanie súborov cookie bolo rovnako jednoduché ako ich prijímanie.
Spoločnosti TikTok Ireland a TikTok UK boli uznané za spoločne zodpovedné, pretože “obe určujú účely a prostriedky používania súborov cookie”.
TikTok počas vyšetrovania spolupracoval
Hovorca spoločnosti TikTok pre agentúru Reuters uviedol, že zistenia “sa týkajú minulých postupov, ktoré sme riešili minulý rok, vrátane uľahčenia odmietania nepodstatných súborov cookie a poskytovania dodatočných informácií o účeloch určitých súborov cookie”.
“Samotný CNIL vyzdvihol našu spoluprácu počas vyšetrovania a ochrana súkromia používateľov zostáva pre TikTok najvyššou prioritou,” dodal hovorca.
V januári 2022 udelil CNIL pokutu 150 miliónov eur spoločnosti Google a 60 miliónov eur spoločnosti Facebook kvôli podobným politikám týkajúcim sa súborov cookie, čo znamenalo, že používatelia na stránkach Facebook.com, Google.fr a YouTube.com nemohli odmietnuť sledovacie súbory cookie tak jednoducho, ako ich mohli prijať.