Prieskum zároveň poukázal, že spotrebitelia vo všeobecnosti lepšie vnímajú svoju ekonomickú situáciu. Potvrdzujú to aj celkové mesačné výdavky na tovar zakúpený cez internet – v marci sa rovnako ako v prvých dvoch mesiacoch blížili k 4 000 Kč. Dá sa preto očakávať, že český e-commerce v roku 2024 opäť porastie.
Zákazníci e-shopov sa neboja experimentovať
“Od začiatku tohto roka sme sa zamerali na pravidelné prieskumy správania zákazníkov nakupujúcich online. K mesačným, ktoré sme zaviedli v januári a februári, teraz pridávame štvrťročné. V nich sa zameriavame na ďalšie oblasti online nakupovania. Zaujímalo nás napríklad, nakoľko sú Česi pri výbere e-shopov konzervatívni alebo odvážni a či sa neboja experimentovať,” vysvetľuje Jan Vetyška, výkonný riaditeľ APEK a dodáva:
“Odpovede ukázali, že 28 % spotrebiteľov uskutočnilo svoj prvý nákup v jednom (pre nich novom) e-shope v prvom štvrťroku 2024, zatiaľ čo ďalších 11 % si objednalo v dvoch alebo viacerých nevyskúšaných internetových obchodoch. To je dobrá správa pre elektronických predajcov. Tento výsledok potvrdzuje, že zákazníci e-shopu ako celku dôverujú. V skutočnosti sa neboja neustále skúšať nové internetové obchody pre svoje konkrétne nákupy. Zároveň toto zistenie ukazuje, že stále existuje priestor pre vstup ďalších e-shopov na trh.“
V tomto odvážnom prístupe nie sú takmer žiadne výrazné rozdiely ani v jednotlivých vekových kategóriách, hoci zákazníci vo veku 55+ sú už konzervatívnejší.
Vyhliadky e-commerce sú optimistické, Česi nevnímajú svoju ekonomickú situáciu negatívne
V rámci výskumu sa APEK zaujímal aj o to, ako respondenti vnímajú svoju súčasnú rodinnú situáciu z ekonomického hľadiska. Je pozitívne, že v prípade online nákupnej komunity 44 % zákazníkov hodnotilo svoju súčasnú situáciu ako dostatočnú na pohodlné pokrytie základných výdavkov. A to aj s vedomím, že je potrebné šetriť na väčšie mimoriadne nákupy. Predovšetkým sa však 35 % spotrebiteľov cíti v súčasnosti v dobrej finančnej kondícii, pričom ďalších viac ako 8 % sa cíti vyslovene veľmi dobre a pohodlne z hľadiska možnosti nakupovať.
“Práve z reakcií zákazníkov vnímame, že českému e-commerce sa opäť darí. Za obchodníkov môžeme hovoriť o miernom optimizme, v porovnaní s minulým rokom očakávame tento rok rast vo vyšších jednotkách percent. Marcový spotrebiteľský prieskum potvrdil, že Česi mesačne minú na internete v priemere necelých 4 000 Kč, a to na viac ako tri nákupy. Zároveň veríme, že obe hodnoty počas tohto roka porastú a e-shopom sa vrátia naozaj dobré časy,” uzatvára Jan Vetyška.
Výskum uskutočnila spoločnosť Nielsen v spolupráci s ResSOLUTION na vzorke 1098 respondentov.