Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Česi sa neboja skúšať nové e-shopy a svoju ekonomickú situáciu vnímajú lepšie, ukázal výskum APEK

Lojalita zákazníkov v online prostredí je z roka na rok silnejšia a pre e-shopy je dôležitá. Aj napriek tomu majú nové kvalitné internetové obchody stále sľubnú šancu uspieť na trhu. Ako totiž ukázal prieskum českej Asociácie pre elektronický obchod (APEK), len v prvom štvrťroku tohto roka si štyria z desiatich online nakupujúcich vybrali na svoj nákup doteraz neoverený e-shop.

Česi sa neboja skúšať nové e-shopy a svoju ekonomickú situáciu vnímajú lepšie, ukázal výskum APEK
Zdroj: Depositphotos

Prieskum zároveň poukázal, že spotrebitelia vo všeobecnosti lepšie vnímajú svoju ekonomickú situáciu. Potvrdzujú to aj celkové mesačné výdavky na tovar zakúpený cez internet – v marci sa rovnako ako v prvých dvoch mesiacoch blížili k 4 000 Kč. Dá sa preto očakávať, že český e-commerce v roku 2024 opäť porastie.

Zákazníci e-shopov sa neboja experimentovať

Od začiatku tohto roka sme sa zamerali na pravidelné prieskumy správania zákazníkov nakupujúcich online. K mesačným, ktoré sme zaviedli v januári a februári, teraz pridávame štvrťročné. V nich sa zameriavame na ďalšie oblasti online nakupovania. Zaujímalo nás napríklad, nakoľko sú Česi pri výbere e-shopov konzervatívni alebo odvážni a či sa neboja experimentovať,” vysvetľuje Jan Vetyška, výkonný riaditeľ APEK a dodáva:

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Odpovede ukázali, že 28 % spotrebiteľov uskutočnilo svoj prvý nákup v jednom (pre nich novom) e-shope v prvom štvrťroku 2024, zatiaľ čo ďalších 11 % si objednalo v dvoch alebo viacerých nevyskúšaných internetových obchodoch. To je dobrá správa pre elektronických predajcov. Tento výsledok potvrdzuje, že zákazníci e-shopu ako celku dôverujú. V skutočnosti sa neboja neustále skúšať nové internetové obchody pre svoje konkrétne nákupy. Zároveň toto zistenie ukazuje, že stále existuje priestor pre vstup ďalších e-shopov na trh.

V tomto odvážnom prístupe nie sú takmer žiadne výrazné rozdiely ani v jednotlivých vekových kategóriách, hoci zákazníci vo veku 55+ sú už konzervatívnejší.

Vyhliadky e-commerce sú optimistické, Česi nevnímajú svoju ekonomickú situáciu negatívne

V rámci výskumu sa APEK zaujímal aj o to, ako respondenti vnímajú svoju súčasnú rodinnú situáciu z ekonomického hľadiska. Je pozitívne, že v prípade online nákupnej komunity 44 % zákazníkov hodnotilo svoju súčasnú situáciu ako dostatočnú na pohodlné pokrytie základných výdavkov. A to aj s vedomím, že je potrebné šetriť na väčšie mimoriadne nákupy. Predovšetkým sa však 35 % spotrebiteľov cíti v súčasnosti v dobrej finančnej kondícii, pričom ďalších viac ako 8 % sa cíti vyslovene veľmi dobre a pohodlne z hľadiska možnosti nakupovať.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

Práve z reakcií zákazníkov vnímame, že českému e-commerce sa opäť darí. Za obchodníkov môžeme hovoriť o miernom optimizme, v porovnaní s minulým rokom očakávame tento rok rast vo vyšších jednotkách percent. Marcový spotrebiteľský prieskum potvrdil, že Česi mesačne minú na internete v priemere necelých 4 000 Kč, a to na viac ako tri nákupy. Zároveň veríme, že obe hodnoty počas tohto roka porastú a e-shopom sa vrátia naozaj dobré časy,” uzatvára Jan Vetyška.

Výskum uskutočnila spoločnosť Nielsen v spolupráci s ResSOLUTION na vzorke 1098 respondentov.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?
5 min. čítanie

Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?

Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+