O číslach a metodike
Do štatistiky som bral všetky kampane a trhy siete. Približne 60 % sú slovenské e-shopy, 30 % české a ostatné sú väčšinou z Maďarska. Trhy sú blízko seba a dal som prednosť objemu dát pred špecifikáciou na trh.
Bral som do úvahy počty konverzií, ktoré sme zaznamenali cez affiliate kampane, teda nejde o celkové čísla z e-shopov. Odchýlka od reality je plus/mínus 10 %.
Priemer v rámci výpočtu percentuálneho poklesu alebo nárastu som počítal ako priemer z prvých 30 dní roku 2020, ktoré boli ešte “predkrízové”.
Aby bolo jasné, najsilnejší deň v týždni je pondelok, občas nedeľa. Postupne to klesá až k najslabšej sobote. V nedeľu to už stúpa a v pondelok to ide do maxima. Samozrejme, ide o klasické týždne bez štátnych sviatkov a prázdnin.
Sledoval som 4 segmenty
- Zdravie
- Nábytok a bývanie
- Móda
- Elektro
Segment zdravia klesá
Ako vidíte na podielovom percentuálnom grafe, segment zdravia už nie je hegemónom trhu. Ako som predpokladal, peak máme asi za sebou a fakt, že klasické lekárne už majú zásoby, spôsobil pokles segmentu. Nezdá sa to, ale eshopy si aspoň môžu vydýchnuť. Aj malí predajcovia zažili extrém, na ktorý neboli zvyknutí. V kombinácii s hrozbou vírusu museli byť pracovné a logistické podmienky ťažké.
Celý segment sa zrejme stabilizuje, možno začne aj mierne padať z dôvodu predzásobenia cieľovej skupiny.
Prečo ale v sobotu 28. marca graf anomálne vystrelil, nevedno. Pretože soboty bývali pre tento segment horšie. Bez mučenia priznávam, že to mohlo byť aj tým, že nejaký projekt affiliate publishera sa uchytil v organiku a potiahol to. To spôsobilo anomálne čísla. Proste chytil nový traffic a bolo to 🙂
Nábytok a elektro stúpajú
Keď sa pozrieme na počty konverzií, vidíme jasné oživenie segmentov bývania, nábytku a elektra. Ľudia sa už menej boja nakupovať, no v aktuálnej situácii, ak niečo chcú, musia voliť internet. Po uvoľnení podmienok offline predajní sa situácia asi zmení.
Znova sa opakuje scenár nedeľného rastu nábytkového segmentu.
Móda stále na dne
Segment módy a krásy v sobotu prerazil pomyselné dno. Ani krásne marže nezachránia lesk tohto segmentu, ktorý počas krízy trpí asi najviac. Tu som dosť pesimista, či sa “to spraví”. Konzum sa spomalí, to je isté. A predražené svetríky to budú rozdýchavať asi najťažšie.
Čo ďalej? Podľa mňa sa uvoľnením karantény segmenty pomaly vrátia do normálnu. Vplyv už nebude mať vírus, ale ekonomika. To, že sa prepadneme do recesie, je isté. Ľudia prídu o prácu, peňazí bude menej.
Buďme radi, že robíme online, ktorého sa to, dúfajme, dotkne trošku menej ako naleštených predajní obchodných centier.