Zaujíma ma

Jakub Ovesný

Zakladateľ a majiteľ Roadcrossers production

Ako analyzovať úspešnosť videa

3 min čítania

Online video marketing prináša užívateľom mnoho výhod. Jednou z nich je, že máte nonstop prístup k dôležitým užívateľským údajom, ktoré vám pomáhajú kvalitnejšie vyhodnocovať vaše videá a prijímať lepšie marketingové rozhodnutia.

Aby ste mohli začať s analýzou úspešnosti videa, musíte si najprv určiť, čo chcete daným videom docieliť. Je video určené iba ako clickbait kvôli diváckemu engagementu? Má priviesť diváka k špecifickým interakciám, ako je nákup a chcete prostredníctvom neho zvýšiť mieru konverzie? Alebo je to čisto informačné video o vašich službách či produktoch?

Pravdepodobne to bude mix týchto cieľov, a preto budete jeho výsledky analyzovať z rôznych pohľadov.

Pri online videu ku klasickým metrikám na meranie úspešnosti pribúdaju aj nové, ako napriklad:

Celkový počet videní

Už z názvu je jasné, že sa jedná o číslo indikujúce koľkokrát bolo video videné. Je to najjednoduchší údaj a zobrazuje sa častokrát pod samotným videom. Rôzne platformy počítajú videnia rôznym spôsobom. Youtube videá majú nastavený limit 30 sekúnd, aby sa vám započítalo videnie, kdežto na Facebooku vám stačia iba 3 sekundy. Celkový počet videní vám predovšetkým určuje, aké populárne je vaše video a ak vám ide najmä o povedomie o značke, bude to pre vás dôležitý údaj.

Môže sa však stať, že v niektorých prípadoch bude tento údaj skreslený. Deje sa to najmä pri promovaní videa. Vtedy vie počet videní narastať priamoúmerne s vynaloženým úsilím o jeho propagáciu.

Treba mať na pamäti, že veľký počet videní nezaručuje automaticky aj veľký konverzný pomer, ale ako štartovací údaj poslúži výborne.

Pomer prehratí

Vo všeobecnosti je to pomer počtu ľudí, ktorí videli vaše video a počtu ľudí, ktorí mali možnosť si ho pozrieť. Patrí medzi veľmi dôležité ukazovatele a dokáže nám povedať, ako veľmi je vaše video atraktívne pre návštevníkov stránky. Ovplyvňujú ho rôzne parametre ako napríklad náhľadový obrázok videa, názov alebo časť webu, na ktorom je umiestnený. Úpravou jednotlivých parametrov môžete zvýšiť pomer prehratí vo svoj prospech. Ak naopak zostáva stále na nízkej urovni, je vhodné popremýšľať o obsahu či forme samotného videa.

Priemerná dĺžka pozretia

Je to údaj, ktorý nám určuje, koľko z vášho videa ľudia v skutočnosti videli. Ak je tento údaj nízky, môže to byť spôsobené nudným úvodom videa, ktorý nebaví ľudí pozerať a následne video po krátkej dobe vypínajú. Dlhé videá mávajú taktiež problém s touto metrikou, a to z toho dôvodu, že ľudia video nedopozerajú do konca. Ak má napríklad 60 sekundové video priemernú dĺžku pozretia 40 sekúnd, treba zanalyzovať, čo sa v tej časti videa nachádza a prípadne ho obsahovo upraviť alebo skrátiť na požadovaný čas.

CTR

Miera prekliku (Clicktrough rate) je veľmi dôležitá metrika pre videá umiestnené mimo vášho webu. Označuje percento divákov, ktorí interagovali s vaším call to action tlačidlom a vykonali vami požadovanú akciu. Pri videách záleží najmä na platforme, kde sa dané video nachádza, aký call to action prvok zvolíte, a aké bude vaše výsledne CTR. Ak je miera prekliku nízka, zvážte zmenu umiestnenia call to action prvku na začiatok, prípadne do stredu videa.

Najspoľahlivejší spôsob ako zvýšiť mieru prekliku je produkovať vysokokvalitný videoobsah, ktorý divákov zaujíma a nabáda k tomu, aby sa dozvedeli viac.

Konverzný pomer

Posledný, no najdôležitejší údaj pri meraní úspešnosti videa je konverzný pomer. Tento údaj určuje, aké percento divákov sa stalo vašimi reálnymi zákazníkmi. Na základe neho viete určiť, nakoľko bolo vaše video úspešné, aby presvedčilo divákov, aby si u objednali či kúpili vami ponúkaný produkt alebo službu. Je dôležité porovnávať konverzie na stránkach s videom a bez videa, aby ste získali skutočnú predstavu o tom, či váš video obsah zvyšuje alebo znižuje mieru konverzie. Na základe toho ho prispôsobíte vašim potrebám.

Akým spôsobom sa dajú tieto metriky sledovať?

Záleží to najmä od toho, kde budete vaše video publikovať. Ak ho nasadíte priamo na váš web bez použitia externej platformy ako je Youtube, viete si ho pekne odsledovať pomocou Google Analytics.

Ak sa rozhodnete publikovať ho napríklad na spomínaný Youtube, tam vám pekne poslúži detailne spracovaný Youtube Analytics.

Na Facebooku nájdete všetky potrebné metriky v záložke Insights, prípadne v Bussines Manageri, kde je detailne spracovaný prehľad aj s ďalšími doplnkovými údajmi.

Medzi platenými platformami na zdieľanie a následnú analýzu videoobsahu určite stojí za zmienku Wistia, ktorá ponúka okrem spomínaných metrík napríklad aj generátor heat mapy, na ktorom detailne uvidíte, ktoré časti divák videl celé, a ktoré pretočil alebo úplne preskočil.

A ako merať úspešnosť videa na mobilných zariadeniach?

Marketéri častokrát považujú dĺžku sledovania videa ako meradlo efektivity. V skutočnosti to však nereflektuje to, ako diváci konzumujú obsah na mobile. Diváci pozerajú na mobiloch obsah omnoho rýchlejšie, počas celého dňa, a v rôznych situáciách. Zhliadnutie aj malej časti videa môže mať na nich veľký vplyv. Dĺžka sledovania ako parameter, bola vytvorená pre offline svet a nemusí v skutočnosti odrážať spôsob akým prijímame obsah na mobilnom zariadení a preto sa odporúča merať úspešnosť video-reklamných kampaní pre mobilné zariadenia na základe toho, ako veľmi dosiahli požadované ciele v oblasti predaja a povedomia o značke.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Jakub Ovesný

Zakladateľ a majiteľ Roadcrossers production

Zakladateľ produkčného štúdia Roadcrossers production. Prináša klientom moderné a štýlové videá, ktoré hodnoverne reprezentujú ich produkt alebo službu.

Tento článok prináša

Roadcrossers production je video/motion grafické štúdio, ktoré sa zaoberá produkciou animovaných a hraných videí a TV spotov.

Posledné
Obľubené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.