4 min. čítanie

Aj z e-shopu môžete spraviť atraktívny brand. Poradíme vám ako na to

Záujem zákazníkov a firiem o e-commerce platformy neustále narastá. Aby ste dokázali vyniknúť v mimoriadne konkurenčnom prostredí, silná identita značky s dobrou zapamätateľnosťou je nevyhnutná.

Andrej Mitáš Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands
|

Originálny názov ešte z e-shopu brand nerobí. Práve stratégia značky je tým, čo by sa malo skrývať za jeho názvom. Avšak okrem loga tvoria značku aj ďalšie prvky, s ktorými vaši zákazníci a návštevníci prichádzajú do pravidelného kontaktu.

Na začiatku je nápad, ako ho premeniť na silný brand?

Zamyslite sa, čo na e-shopoch oceňujete najviac vy sami? Je to prostredie, skúsenosť z nákupu, alebo veľké a viditeľné logo na hlavnej stránke? V ideálnom prípade by to mali byť všetky z vymenovaných vecí. A aby bola identita vášho e-shopu zrejmá a nezameniteľná vo všetkých aspektoch, je nevyhnutné sústrediť sa na dôsledné budovanie značky. Ešte predtým ako navrhnete logo a zvolíte farebnosť e-shopu, musíte začať s jasnou ideovou strechou a dôsledne si premyslieť význam vašej značky v užívateľskom kontexte. Akú máte víziu, čo je vašou pridanou hodnotou v porovnaní s konkurenciou? Na tieto účely slúži návrh brand idey, ktorou dokážeme zodpovedať nielen zásadné otázky z pohľadu smerovania značky, ale súčasne jej vytvoriť unikátne charakteristické črty.

Imidž značky sa bez jasne rozpoznateľnej identity buduje len ťažko

Prečo je dôležité aby mali značky unikátne a charakteristické črty? Pomáhajú im v tom, aby boli lepšie zapamätateľné a vytvárali v podvedomí existujúcich aj budúcich zákazníkov výraznú obrazovú, zvukovú, haptickú alebo čuchovú stopu. V praxi sa takéto črty označujú ako brand assety.
Brand assety majú dlhodobú platnosť, preto je potrebné zadefinovať si ich jednoznačne, hneď v úvode tvorby stratégie značky. Keďže tieto assety budú sprevádzať každú online aktivitu vašej značky, musia byť nemenné a konzistentne prítomné v celom komunikačnom koncepte. To znamená, že od nich nesmiete upúšťať pri tvorbe príspevkov na sociálnych sieťach, reklamných kampaní a ani pri tvorbe predmetov firemnej identity, medzi ktoré okrem štandardnej korešpondencie patria aj merch, obaly produktov či ďalšie výstupy.
To však k imidžu značky nestačí. Brand totiž musí existovať aj v kontexte zákazníckej skúsenosti, reputácie značky či prehľadnosti e-shopu. Pamätajte na to, že už svojou existenciou dáva každému zákazníkovi špecifický prísľub. A tento prísľub by nemal skončiť len ako fráza pri peknom logu. Pocítiť by ho mali všetci, ktorí so značkou prichádzajú do kontaktu. To by ste mali brať do úvahy aj pri následnom riadení značky.

Nielen e-shop, ale aj značka musí správne fungovať

Riadenie značky si vyžaduje trpezlivosť, odhodlanie a neustály záujem. V brandingovej agentúre GALTON Brands sa sústreďujeme predovšetkým na branding a našim klientom pomáhame budovať značku dlhodobo, konzistentne a krok po kroku. Učíme ich vnímať značku ako celistvý organizmus, ktorý pozostáva z množstva faktorov, ktoré musia byť správne organizované i riadené. Bez správneho riadenia totiž značka nemôže napredovať. Postupom času by sa totiž mohla odkloniť od svojich cieľov, prestať konzistentne komunikovať a tým znížiť svoju zapamätateľnosť v očiach cieľového publika. Platí teda, že podobne ako e-shop, si neustálu starostlivosť vyžaduje aj značka.

|

Ako nastaviť branding tak, aby dlhodobo fungoval? (Andrej Mitáš, GALTON Brands)

Pri brandingu má obrovský potenciál práve to, čo nevidieť

Keďže aspekty ako dôveryhodnosť, zákaznícka skúsenosť či tonalita komunikácie a charakter značky nebývajú na očiach tak často ako vizuálne assety, mnoho značiek a firiem im prikladá menší význam. Opak je však pravdou. Vaši spolupracovníci a zákazníci dokážu veľmi rýchlo odhaliť skutočnú podobu značky a ani graficky príťažlivé spracovanie výstupov ich názor nezmení.

V agentúre GALTON Brands učíme klientov chápať vnútorné súvislosti medzi identitou a imidžom značky. Dávame im pomocnú ruku a sprevádzame ich v rôznych etapách vývoja značky, akými bývajú aj špecifické aktivity v podobe fúzií, akvizícií či rebrandingu. Životný cyklus značky je u každej z firiem podobný, avšak jeho dĺžka závisí od dôveryhodnosti, pozitívnych asociácií u verejnosti a zodpovedného riadenia a napĺňania jej misie.

Ak budete k budovaniu značky pristupovať zodpovedne, prejaví sa to nielen na jej vzhľade či reakciách publika, ale aj na výnosoch a hodnote vašej spoločnosti. Neviete ako začať? Obráťte sa na nás. Sme pripravení vám pomôcť.

Zdieľať článok
Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands

Zakladateľ brandingovej agentúry GALTON Brands, špecialista na brandbuilding a employer branding. Budovaniu značiek sa venuje už viac ako 15 rokov. Spolupodieľal sa na tvorbe kreatívnych konceptov a kampaní pre značky FORBES, ING HUBS, LEDVANCE, RESCO, ČSOB, GESTAMP, či UNIQA GSC. Poskytuje konzultácie pre nadnárodné korporáty, úspešné slovenské firmy, ale aj ambiciózne startupy. Značky vníma komplexne s prihliadnutím na ich strategické nastavenie, pozicioning, audiovizuálnu a verbálnu identitu, internú a externú komunikáciu a firemnú kultúru.

Tento článok ti prináša

GALTON Brands

Galton brands je slovenská spoločnosť, ktorá sa zameriava na budovanie značiek, ktoré dlhodobo víťazia v meniacom sa svete kultúry a technológií. Súčasťou ich portfólia sú projekty pre rôzne odvetvia, vrátane automobilového priemyslu, bankovníctva a zdravotníctva.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Retail sa mení. Všetko je o údajoch
2 min. čítanie

Retail sa mení. Všetko je o údajoch

Nakupovanie už nie je len o odovzdávaní hotovosti. V súčasnosti chcú obchody aj vaše osobné údaje. Napríklad módne high-end obchody, ktoré začali pri pokladni žiadať telefónne čísla. Hovoria, že je to kvôli zasielaniu elektronických účteniek, čo znie celkom prakticky. Alebo je to cez čiaru?

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Čo tvorí kľúč k brand loyalty?
2 min. čítanie

Čo tvorí kľúč k brand loyalty?

V rozvíjajúcom sa svete e-commerce, kde má váhu každý klik, je nevyhnutné pochopiť zložitosť spotrebiteľského správania. Rozsiahla správa The Science of Loyalty (Veda lojálnosti), za ktorou stojí spoločnosť Intuit, vniká hlboko do psychiky spotrebiteľov a ukazuje, čo stojí za vernosťou k značke.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+