Originálny názov ešte z e-shopu brand nerobí. Práve stratégia značky je tým, čo by sa malo skrývať za jeho názvom. Avšak okrem loga tvoria značku aj ďalšie prvky, s ktorými vaši zákazníci a návštevníci prichádzajú do pravidelného kontaktu.
Na začiatku je nápad, ako ho premeniť na silný brand?
Zamyslite sa, čo na e-shopoch oceňujete najviac vy sami? Je to prostredie, skúsenosť z nákupu, alebo veľké a viditeľné logo na hlavnej stránke? V ideálnom prípade by to mali byť všetky z vymenovaných vecí. A aby bola identita vášho e-shopu zrejmá a nezameniteľná vo všetkých aspektoch, je nevyhnutné sústrediť sa na dôsledné budovanie značky. Ešte predtým ako navrhnete logo a zvolíte farebnosť e-shopu, musíte začať s jasnou ideovou strechou a dôsledne si premyslieť význam vašej značky v užívateľskom kontexte. Akú máte víziu, čo je vašou pridanou hodnotou v porovnaní s konkurenciou? Na tieto účely slúži návrh brand idey, ktorou dokážeme zodpovedať nielen zásadné otázky z pohľadu smerovania značky, ale súčasne jej vytvoriť unikátne charakteristické črty.
Imidž značky sa bez jasne rozpoznateľnej identity buduje len ťažko
Prečo je dôležité aby mali značky unikátne a charakteristické črty? Pomáhajú im v tom, aby boli lepšie zapamätateľné a vytvárali v podvedomí existujúcich aj budúcich zákazníkov výraznú obrazovú, zvukovú, haptickú alebo čuchovú stopu. V praxi sa takéto črty označujú ako brand assety.
Brand assety majú dlhodobú platnosť, preto je potrebné zadefinovať si ich jednoznačne, hneď v úvode tvorby stratégie značky. Keďže tieto assety budú sprevádzať každú online aktivitu vašej značky, musia byť nemenné a konzistentne prítomné v celom komunikačnom koncepte. To znamená, že od nich nesmiete upúšťať pri tvorbe príspevkov na sociálnych sieťach, reklamných kampaní a ani pri tvorbe predmetov firemnej identity, medzi ktoré okrem štandardnej korešpondencie patria aj merch, obaly produktov či ďalšie výstupy.
To však k imidžu značky nestačí. Brand totiž musí existovať aj v kontexte zákazníckej skúsenosti, reputácie značky či prehľadnosti e-shopu. Pamätajte na to, že už svojou existenciou dáva každému zákazníkovi špecifický prísľub. A tento prísľub by nemal skončiť len ako fráza pri peknom logu. Pocítiť by ho mali všetci, ktorí so značkou prichádzajú do kontaktu. To by ste mali brať do úvahy aj pri následnom riadení značky.
Nielen e-shop, ale aj značka musí správne fungovať
Riadenie značky si vyžaduje trpezlivosť, odhodlanie a neustály záujem. V brandingovej agentúre GALTON Brands sa sústreďujeme predovšetkým na branding a našim klientom pomáhame budovať značku dlhodobo, konzistentne a krok po kroku. Učíme ich vnímať značku ako celistvý organizmus, ktorý pozostáva z množstva faktorov, ktoré musia byť správne organizované i riadené. Bez správneho riadenia totiž značka nemôže napredovať. Postupom času by sa totiž mohla odkloniť od svojich cieľov, prestať konzistentne komunikovať a tým znížiť svoju zapamätateľnosť v očiach cieľového publika. Platí teda, že podobne ako e-shop, si neustálu starostlivosť vyžaduje aj značka.
Ako nastaviť branding tak, aby dlhodobo fungoval? (Andrej Mitáš, GALTON Brands)
Pri brandingu má obrovský potenciál práve to, čo nevidieť
Keďže aspekty ako dôveryhodnosť, zákaznícka skúsenosť či tonalita komunikácie a charakter značky nebývajú na očiach tak často ako vizuálne assety, mnoho značiek a firiem im prikladá menší význam. Opak je však pravdou. Vaši spolupracovníci a zákazníci dokážu veľmi rýchlo odhaliť skutočnú podobu značky a ani graficky príťažlivé spracovanie výstupov ich názor nezmení.
V agentúre GALTON Brands učíme klientov chápať vnútorné súvislosti medzi identitou a imidžom značky. Dávame im pomocnú ruku a sprevádzame ich v rôznych etapách vývoja značky, akými bývajú aj špecifické aktivity v podobe fúzií, akvizícií či rebrandingu. Životný cyklus značky je u každej z firiem podobný, avšak jeho dĺžka závisí od dôveryhodnosti, pozitívnych asociácií u verejnosti a zodpovedného riadenia a napĺňania jej misie.
Ak budete k budovaniu značky pristupovať zodpovedne, prejaví sa to nielen na jej vzhľade či reakciách publika, ale aj na výnosoch a hodnote vašej spoločnosti. Neviete ako začať? Obráťte sa na nás. Sme pripravení vám pomôcť.