Zaujíma ma
1. júna 2022

Richard Zimmermann

Chief Marketing Officer, Mondays Group
1. júna 2022

Príbehy predávajú – aký je príbeh Vašej značky?

4 min čítanie

O brandingu už toho bolo popísané veľa – od základných návodov, ako rozmýšľať pri tvorbe vlastného brandu, cez vypĺňanie brandových dotazníkov až po skladanie brandových archetypov. Nie je to nič, čo by s vami dobrá agentúra ohľadom brandingu neprebrala. 

Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, aký je príbeh Vašej značky? Možno sa pýtate, načo vôbec riešiť nejaký príbeh – tu sa predsa zarábajú prachy! Neotravujte s nejakým príbehom, tých je plná televízia. Nuž, opýtajte sa znova. 

Príbehy nás sprevádzajú od počiatku

Na príbehoch sú vybudované firmy, náboženstvá, štáty, dokonca celé civilizácie. Príbehy sprevádzajú ľudstvo od jaskynných čias až dodnes a sú prítomné pri každej veľkej udalosti ľudstva. Odkedy Eva podala Adamovi jablko až po success stories dnešných startupov, príbehy sú všadeprítomné.

  Príbeh, na ktorom je vybudovaná západná civilizácia. 

Podľa vedcov zo Stanfordskej univerzity je ľudská pamäť schopná zapamätať si príbeh22-krát častejšie než holé fakty. 

Samotné fakty a čísla nevyvolávajú ani nevytvárajú emocionálnu odozvu (pokiaľ nie sú vyslovene šokujúce), nevytvárajú prepojenia medzi emóciami, miestami, spomienkami, osobami, časmi ani objektami. Ale fenomenálne, emočné a inovatívne príbehy áno! 

Pri počúvaní zaujímavého príbehu sa totiž v našom mozgu aktivujú nielen časti na spracovanie jazyka, ale aj všetky ostatné oblasti mozgu, ktoré by sme použili pri prežívaní udalostí v príbehu.

To znamená, že ľudia, spotrebitelia, vaši zákazníci sú prirodzene nastavení na to, aby počúvali silný príbeh, ktorý s nimi rezonuje. Keď sú príbehy značky dostatočne presvedčivé, zapíšu sa do mysle poslucháčov – a tí potom šíria príbeh ďalej a ďalej. 

Vráťte sa v spomienkach do svojho detstva. Pamätáte si, koľko stálo prvé lego, čo ste pod stromček dostali? Asi nie. Ale tú radosť po rozbalení si pravdepodobne viete v spomienkach prežiť znova. 

Rodičia vás vedú k stromčeku z vedľajšej miestnosti, kde ste sa skrývali, aby Ježiško mohol priniesť darčeky, beriete do detských rúčok hladký celofán s vianočným vzorom, rozbaľujete balíček a zrazu je celý svet nepodstatný – pred vami je vysnívané lego, obrovská pirátska loď, s jednonohým pirátom, papagájom, kanónmi, čiernou vlajkou a celou posádkou! 

Inými slovami, opätovne viete prežiť celú krátku “storku” vo svojej pamäti (mimochodom, spôsob akým Instagram pomenoval svoje krátke videá, taktiež nie je náhodný). 

Pravdou je, že pokiaľ ide o prilákanie a udržanie ideálnych zákazníkov, vytvorenie silného príbehu je pre vašu značku neoceniteľná a mimoriadne dôležitá vec. V skutočnosti sa všetky silné značky opierajú o silné brandové príbehy, preto by jeho vytvorenie malo byť jedným z kľúčových prvkov brandovej stratégie vašej značky a vášho brandingu ako takého. V dnešnej dobe desaťtisícov reklamných útokov na pozornosť zákazníka denne je nevyhnutné sa zapísať do jeho pamäte a povedomia. 

Samozrejme, nikto od vás nechce, aby ste písali román. Doba je extrémne rýchla a attention span (rozsah pozornosti) klesol  na úroveň Dory z rozprávky “Hľadá sa Nemo”. Priveľa informácií je na škodu. 

No ak divákovi odprezentujete postupnosť udalostí, ktorú v živote sám zažíva, a ukážete mu, že vy sami prechádzate tým istým a máte pre danú situáciu nielen pochopenie a skúsenosť, ale aj riešenie – práve ste získali zákazníka. Už to len ďalej nepokaziť. 

Aby sme sa tu nebavili iba vo všeobecnej rovine, poďme sa pozrieť na konkrétny brandový príbeh, ktorý sa skrýva za svetoznámou značkou. 

Apple 1984

Apple zaznamenal fenomenálny úspech a rast po odvysielaní svojej reklamy “1984” počas finále americkej futbalovej ligy Super Bowl v roku 1984. V tom čase mala firma finančné problémy a jej situácia vôbec nevyzerala ružovo – hlavným konkurentom bolo IBM, obrovská globálna korporácia, ktorá sa zdala byť neporaziteľnou. Súboj Dávida a Goliáša v modernej podobe (mimochodom, tento súboj je taktiež veľmi pekným príkladom, ako sme obklopení príbehmi – vyskytujú sa všade, od histórie, cez politiku, až po biznis). 

V tejto reklame Apple priniesol ukážkový storytelling – sám seba uviedol do pozície rebela, ktorý zachraňuje svet a ľudstvo pred nenásytnou diktatúrou svetového hegemóna – firmou IBM. Tú pre zmenu vykreslil ako tyrana ovládajúceho každý aspekt života svojich poddaných. 

Video bolo štylizované mimoriadne sugestívnym spôsobom – v pozadí znie siréna, celý obraz je monochromatický (vo farbách, ktoré v tom čase používalo IBM), jediný farebný prvok je rebelka, predstavujúca firmu Apple. Video je svojím spôsobom šokujúce a zanecháva mrazivý pocit. A práve preto zafungovalo úplne skvelo. 

Reklama vyvolala ošiaľ – ľudia v baroch namiesto výsledku Super Bowlu rozoberali reklamu, hneď v prvých dňoch po kampani sa predali počítače Apple Macintosh 128K za 3,5 milióna dolárov (odvysielanie stálo 1,5 milióna), do konca roka predal Apple viac ako 70 000 spomenutých macintoshov za takmer 200 miliónov. Omnoho dôležitejšia, než okamžitý úspech, však bola iná vec. 

Applu sa podarilo presvedčiť verejnosť, že je dôležité, aby nevznikol celosvetový monopol na počítače a elektronickú komunikáciu, ktorý by mohol v budúcnosti ľudstvo zotročiť. Následkom toho začala verejnosť vnímať Apple ako záchrancu, ako dobro v súboji so zlom, čo malo za následok zásadne upevnenie pozície firmy na trhu a nárast obratu medzi rokmi 1984 a 1994 z 1 miliardy na takmer 10 miliárd dolárov ročne. 

Záver

Ako teda vidíme, storytelling je pre vašu firmu neskutočne dôležitý. Pomáha vybudovať veľmi dôležitú emočnú väzbu medzi vami a vašimi potenciálnymi zákazníkmi, pomáha pozicioningu firmy na trhu a z dlhodobého hľadiska pomáhať zvýšiť obraty firmy do neuveriteľných výšin. 

Ak ste si teda práve uvedomili, že kvalitný brandový príbeh je presne to, čo vašej firme chýba, v agentúre mondays vás radi privítame. Poďme príbeh vašej značky napísať spolu.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Richard Zimmermann

Chief Marketing Officer, Mondays Group

Vedie marketingové oddelenie v agentúre Mondays, okrem toho má na starosti kreatívne a brandové kampane. Tvrdí, že dobrú reklamu Vám stačí vidieť raz, aby ste nad kúpou začal uvažovať a že najlepšia reklama je taká, po ktorej začnete o produkte snívať.

Tento článok prináša

Mondays - dosiahni nedosiahnuteľné. Heslo agentúry odráža vnútorné nastavenie jej členov. Agentúra nerobí reklamu - buduje svojím klientom ich sen. Od performancu cez kreatívne a brandové kampane až po nastavenie UX vášho webu a zefektívnenie procesov v online predaji, Mondays zvládne všetko.


Posledné
Obľúbené