Zaujíma ma
18. januára 2018

Andrej Laciak

SEO analytik v Paravan Interactive
18. januára 2018

Prečo blogovať a ako vytvoriť úspešný firemný blog

5 min čítania

V minulosti blogovali predovšetkým ľudia, ktorí chceli na internete zdieľať svoje názory, príbehy alebo myšlienky. Je tomu tak aj dnes, avšak na scéne sa objavujú noví hráči – firmy.

Prečo začali firmy blogovať?

Dôvod je jednoduchý. Cez zaujímavý obsah pritiahnete na web viac zákazníkov ako cez klasické produktové stránky. Ako je to možné?

  • Zaujímavý obsah je často zdieľaný na sociálnych sieťach.
  • Článok sa vo vyhľadávaní v Googli umiestňuje na vyšších pozíciách jednoduchšie ako produktová stránka.
  • Obsahom s pridanou hodnotou si eshop buduje vzťah so zákazníkom.
  • Obsahom si e-shop zároveň vytvára prirodzenú autoritu v odvetví a zároveň pracuje na brandingu.

Firmy a e-shopy veľmi rýchlo pochopili, že mať blogovú sekciu na webe je veľmi dôležité a dnes má firemný blog už veľká časť firiem na Slovensku. Väčšina z nich ho využíva ako jeden z marketingových kanálov nazývaný content marketing (po slovensky obsahový marketing). V tejto marketingovej technike ide predovšetkým o zaujatie a udržanie zákazníka vďaka kvalitnému obsahu.

Veľa ľudí si dnes rado prečíta najprv recenziu, porovnanie produktov alebo iné zaujímavé informácie, až následne produkt kúpi.

V prípade, že takýto obsah ponúkate na vašom blogu, máte viac-menej vyhrané.

Ako písať blog

Písaniu blogu predchádza zopár krokov. Nemá totiž zmysel púšťať sa bezhlavo do písania, pokiaľ daná téma nikoho okrem autora nezaujíma. Je dôležité vybrať si tie správne témy.

  1. Výber témy a kľúčových slov

Týmto krokom by malo začať každé písanie blogového príspevku. Bez správne zvolenej témy nebudete mať blogom koho osloviť a bez správne zvolených kľúčových slov sa zase nemáte šancu zobrazovať vysoko vo výsledkoch vyhľadávania a získať tak návštevnosť. Jedným z pomocných nástrojov môže byť Keywords Planner od Google. Týchto nástrojov je však viac, či už ide o Keyword Tool, Marketingminer alebo KW Finder. Môže sa vám zísť aj nástroj Buzzsumo, kde viete nájsť obsah, ktorý je zdieľaný na sociálnych sieťach. Na začiatok vám však určite bude stačiť už spomínaný Keywords Planner. Nájdete v ňom nápady na kľúčové slová spolu s približnými údajmi o ich vyhľadávaní.

Plánovač kľúčových slov vám určite pri blogovaní pomôže.

  1. Tvorba článku

Druhým krokom je vytvorenie zaujímavého a pútavého obsahu. Ten začína nadpisom. Návrhov ako vytvoriť pútavý nadpis je viac:

Zoznam: [počet] + [prídavné meno] + [vec] + [sľub]

Napriek tomu, že to vyzerá zložito, je to veľmi jednoduché a zároveň to ľudia majú radi. Takýto obsah sa často zdieľa na sociálnych sieťach.

Príklad: 10 nádherných miest, ktoré ste ešte nikdy nevideli

How to: [Ako] + [vyriešiť problém] + [benefit]

Jednou z možností je ponúknuť ľudom riešenie ich problému. Však koho sa dnes ľudia pýtajú takmer na čokoľvek? Predsa Googlu. Zákazníkom to pomôže a zároveň do článku viete vložiť vaše produkty.

Príklad: Ako opraviť kvapkajúci kohútik a ušetriť peniaze

Kontroverzný článok: [Prečo] + [kontrovezná téma]

Pozornosť ľudí vedia pritiahnuť aj články s kontroverznou tématikou. Okrem iného ľudia majú pomerne často tendenciu sa k nim aj vyjadrovať.

Príklad: Prečo môže byť cvičenie zlé pre vaše zdravie

Rozprávanie príbehu: [Ako] + [príbeh]

V tomto príklade môže ísť o čokoľvek. Príbeh firmy, rozhovor so zákazníkmi, článok o tvorbe nového/špecifického produktu… Hlavné je zaujať a vytvoriť vzťah medzi firmou a zákazníkom.

Príklad: Ako som precestoval celý svet

Nezabudnite, že ľudia neklikajú na obsah článku, ale na jeho nadpis!

Po nadpise je v článku dôležitý samotný obsah. V zásade by ste sa mali písať dlhšie články. V minulosti stačilo vytvoriť krátky obsah a bloger mal vystarané. Pokiaľ sa však chcete dnes zobrazovať vo vyhľadávaní na popredných pozíciách, odporúčam písať články s 1000+ slovami. Nie je to málo a nie vždy je možné sa tak veľmi rozpísať. Z tohto dôvodu je niekedy lepšie napísať kratší obsah s pridanou hodnotou ako dlhosiahly článok plný žvástov, ktorý nikoho nezaujíma. Okrem toho sa v textoch treba riadiť viacerými pravidlami.

  • Krátke odseky (max cca 100 slov) s podnadpismi.
  • Odseky vizuálne oddeľujte (obrázky, gify, meme, infografiky, videá… závisí od odvetvia a spôsobu komunikácie) a text naformátujte.
  • Vyvarujte sa gramatickým chybám.
  • Píšte pre ľudí, nie vyhľadávače – nepreoptimalizujte článok s kľúčovými slovami.
  • Nezabudnite na pútavú titulnú fotku.

Po finalizácii článku si ho nezabudnite prečítať, opraviť chyby a následne ho poslať na korektúru. Firma predsa nemôže publikovať článok s neucelenými myšlienkami či gramatickými nedostatkami.

  1. Dajte o článku vedieť

Keď je článok hotový, nestačí ho publikovať na firemný web. Nesmiete sa spoliehať iba na organickú návštevnosť ani v prípade, že web je optimalizovaný a chodí naň pomerne dosť ľudí.

Článok musíte publikovať a boostnuť na všetkých sociálnych sieťach, ktoré používate.

V prípade, že v článku spomínate inú firmu, dodávateľa… nezabudnite mu článok zaslať, pokiaľ sa mu bude páčiť, je veľká šanca, že ho sám zozdieľa. Buďte aktívny tam, kde hľadajú vašu pomoc, či už je to fórum, iný blog, poradňa…

Tipy, ktoré sa oplatí vyskúšať za účelom získania návštevnosti vášho blogu:

  • Majte optimalizovaný web.
  • Blogový príspevok zdieľajte na sociálnych sieťach.
  • Článok pošlite ho každému, koho v článku spomínate.
  • Spomeňte ho v newslettri.
  • Nezabudnite na článok pri vašom linkbuildingu.
  • Komentujte na iných blogoch a fórach.
  • Odpovedajte na stránkach, kde sa zaoberajú vašou tematikou.

Dávajte si však pozor!

Ľudom by ste mali odkazom na váš článok predovšetkým pomôcť, nie ich spamovať.

To by mohlo mať presne opačný efekt ako očakávate.

  1. Merajte výsledky blogovania

Tým, že ľudia článok čítajú, vaša práca nekončí. Prichádza na rad analytika. Bez toho, aby ste vedeli, ktoré články ľudia čítajú a z ktorých zdrojov prichádzajú, sa nebudete vedieť efektívne posunúť ďalej. V prípade, že tieto informácie budete mať dostupné, budete môcť efektívnejšie zdieľať a distribuovať váš obsah.

Kto články napíše?

Áno, písanie blogu zaberie určitý čas, a ten má, samozrejme, málokto. Myslím si však, že pokiaľ čítate tento článok, ste rozhodnutý, že sa čas pre blogovanie oplatí nájsť. A je to pravda. Každý si dokáže nájsť pri manažovaní e-shopu či iného podnikania, správe sociálnych sietí a komunikácií s agentúrou čas aj na blog. Nehovorím, že blogový príspevok musíte písať vy. Nie každý má predsa talent na písanie. V prípade, že sa ho rozhodnete napísať sami, určite nezabudnite, že stále potrebujete niekoho, kto vám ho gramaticky a štylisticky skontroluje.

Je však dôležité zvážiť, koľko času a námahy vás napísanie článku stojí a koľko by vás vyšlo, ak by ste si za to zaplatili.

Je množstvo tém, ktoré vedia copywriteri spracovať tak, aby mali pre čitateľa pridanú hodnotu. Sú copywriteri, ktorí už mohli mať spoluprácu s firmou, ktorá podniká v podobnej oblasti ako vy, alebo si jednoduché témy vedia dôsledne naštudovať.

Určite by ste článok mali po napísaní prečítať a spolu s copywriterom upraviť tak, aby ste s ním boli spokojný. V tom prípade mu dáte spätnú väzbu, ktorá zjednoduší vašu budúcu spoluprácu. Z vlastnej skúsenosti vieme, že „naladenie na spoločnú vlnu“ nie je jednoduché a určitý čas trvá. Výsledný efekt však stojí za to.

Na záver 

Dúfam, že vás článok namotivoval a začnete na vašom e-shope blogovať. Ide predsa o ďalší predajný kanál, cez ktorý môžete získať želanú návštevnosť, konverzie a predaje. Nezabudnite, že obsah má byť v prvom rade pre ľudí a nie pre váš prospech, len tak viete vybudovať so zákazníkom vzťah, ktorý môže mať v konečnom dôsledku vplyv aj na vaše tržby.

Autor článku

Andrej Laciak

SEO analytik v Paravan Interactive

SEO analytik v agentúre Paravan Interactive. Neustála analýza, aktualizácia, linkbuilding, tvorba SEO strátégií a ich vyhodnocovanie.

Tento článok prináša

Paravan interactive je online reklamná agentúra so sídlom v Bratislave. Sme špecialisti na PPC reklamu, reklamné kampane na internete a online marketing.

Posledné
Obľubené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.