
Google Analytics App + Web
Google Analytics patrí na Slovensku (ale aj v zahraničí) medzi najvyužívanejšie analytické nástroje sledujúce návštevnosť na webových stránkach. Jedným z hlavných dôvodov, prečo ho firmy používajú, je určite to, že free verzia poskytuje prepracovaný systém zbierania dát.
Jeho ďalšie výhody môžeme vidieť v jeho rozšírenosti, tým pádom aj dostupnosti know-how a ľudí, ktorí vedia s týmto nástrojom pracovať. Samozrejme, má aj svoje nedostatky, ale pokiaľ o nich viete, dokážete ich vo veľkej miere eliminovať.
Predchádzajúci update Google Analyticsu – Google Analytics Universal niesol so sebou zmeny (menil sa trackovací kód, doplnili sa rôzne dimenzie a metriky, ako aj možnosť merať enhanced ecommerce), ale to, ako vnímame návštevu (hlavné metriky pageview a session) sa nezmenilo.
App + Web však tento model modifikuje a zameriava sa viac na eventy a parametre. Preto bolo uvedenie App + Web veľkou zmenou, ktorá ovplyvní smerovanie a vnímanie celej webovej analytiky.
Aké novinky prináša App + Web
Od uvedenia App + Web prešiel takmer rok a je stále v beta verzii. Každý mesiac však pribúdajú nové funkcionality a celé prostredie sa rozširuje a prispôsobuje potrebám svojich používateľov.
Naopak, Google Analytics Universal už nedostáva toľko updatov (v poslednej dobe sme nezachytili žiadne), čo naznačuje, že App + Web v budúcnosti naplno nahradí Universal Analytics.
Spôsob merania
Ako už bolo spomenuté, App + Web mení dátový model a spôsob, akým sa dáta posielajú do Analyticsu. Vlastné dimenzie v štruktúre user, session a hit už nie sú hlavnými stavebnými prvkami. Namiesto toho sa používajú user properties a parametre.
Tým pádom je App + Web zameraný viac na užívateľa a sledovanie jeho cesty na webe naprieč rôznymi prehliadačmi a zariadeniami. S nástupom mobilných zariadení je to veľká výhoda.
Novinkou je aj odosielanie hitov do Analyticsu. Hity sa odosielajú v skupinách, tzv. hit batching.Výhodou je, že sa šetrí pamäť prehliadača a zbytočne sa nespomaľuje stránka.
Okrem úplne vynoveného prostredia prináša nový App + Web aj možnosť vytvárať publiká namiesto segmentov, čo umožňuje ich použitie na úrovni užívateľov.
Preddefinované eventy
Pre menej pokročilých užívateľov (hlavne čo sa týka nastavení meraní) je určite dobrou správou, že App + Web rozširuje možnosti preddefinovaných meraní.
Jedným kliknutím si viete spustiť meranie nasledujúcich eventov:
- zobrazenia stránky
- skrolovanie stránky
- outbound kliknutia
- hľadanie na webe
- interakcie s YouTube videami
- stiahnutie súborov
Nové možnosti analýzy
Aby Google prilákal nových a presvedčil aktuálnych užívateľov pre vyskúšanie nového prostredia, doplnil nástroje, ktoré sú inak prístupné len pre platenú verziu Analyticsu.
Aktuálne sú rozdelené do 7 častí, ale v budúcnosti určite pribudnú aj ďalšie:
- Analysis hub – zahŕňa vytváranie vlastných reportov a vizualizácií dát.
- Exploration – zameriava sa na poskytnutie informácií zo všeobecných dát.
- Segment overlap – vizualizácia prelínania jednotlivých publík.
- Funnel analysis – umožňuje definovať vlastné funnely (lieviky).
- Path analysis – pomáha lepšie pochopiť, ako sa užívatelia navigujú cez web.
- User explorer – anonymné sledovanie užívateľa a jeho správania sa na stránke. Funguje na podobnom princípe ako v GA Universal.
- Cohort analysis – jedná sa o klasickú kohortovú analýzu.
Čo v rozhraní chýba
Keďže sa stále jedná o beta verziu, je samozrejmé, že nie všetko funguje na 100 percent a niektoré merania, na ktoré sme zvyknutí, ešte chýbajú.
Ako už je zrejmé z názvu, App + Web slúži aj na zbieranie dát z aplikácií (či už pre Android alebo IOS) a tým pádom je veľa možností prispôsobených aplikáciám. Príkladom je sledovanie ecommerce dát.
Aktuálne nie je možné pre Web implementovať enhanced ecommerce tak, ako predchádzajúcej verzii (odoslať viacero informácii pre viacero produktov). Pre App je však takáto možnosť prístupná. Jediná možnosť, ako to čiastočne obísť, je využiť eventy.
Ďalším nedostatkom sú filtre. Lepšie povedané, aktuálne žiadne filtre neexistujú a nie je ani možné vytvárať zobrazenia (views). Dáta nie sú tým pádom očistené o neželanú návštevnosť. Do určitej miery to viete obísť cez implementáciu prostredníctvom Google Tag Managera.
Posledným nedostatkom, ktorý vám určite bude chýbať, je chýbajúci konektor na Google Data Studio. Pokiaľ chcete zobraziť dáta v tomto nástroji, musíte na to použiť napr. Google Sheets, kde si stiahnete dáta a následne ich vizualizujete v Data Studiu.
Záver
Tak ako pri všetkých novinkách, aj v tomto prípade sa oplatí zareagovať čo najskôr a nastaviť nový App + Web pre vašu stránku. Pomôže vám to prispôsobiť sa nevyhnutnej zmene a byť o krok vpred pred konkurenciou, pretože získate nový pohľad na dáta.
Určite neodporúčame prejsť úplne na App + Web, kým nie je plne funkčný. Využite však potenciál, ktorý vám ponúka a implementujte ho ako doplnok ku súčasnému Google Analytics Universal. A nemusíte sa báť, nastavenie App + Web nijako neovplyvní vaše súčasné meranie stránky.
Viac informácií o App + Web si môžete prečítať v tomto ebooku, kde sa okrem iného dozviete, ako si nový Analytics nastavíte, aby vám zbieral dáta správne.