5 min. čítanie

Nový Google Analytics App + Web. Máte ho už založený?

Leto 2019 sa pre analytikov určite zapíše ako významné. Dôvodom je uvedenie novej verzie Google Analytics App + Web na trh. Prečo je to taký významný míľnik? Čo táto novinka prináša pre firmy, ktoré Google Analytics používajú? A ako sa pripraviť na zmeny, ktoré táto nová verzia so sebou prináša? To sa dozviete na riadkoch nižšie.

Marianna Trteková Marianna Trteková
Digital Analytics Consultant v DASE
Nový Google Analytics App + Web. Máte ho už založený?

Google Analytics App + Web

Google Analytics patrí na Slovensku (ale aj v zahraničí) medzi najvyužívanejšie analytické nástroje sledujúce návštevnosť na webových stránkach. Jedným z hlavných dôvodov, prečo ho firmy používajú, je určite to, že free verzia poskytuje prepracovaný systém zbierania dát.

Jeho ďalšie výhody môžeme vidieť v jeho rozšírenosti, tým pádom aj dostupnosti know-how a ľudí, ktorí vedia s týmto nástrojom pracovať. Samozrejme, má aj svoje nedostatky, ale pokiaľ o nich viete, dokážete ich vo veľkej miere eliminovať.

Predchádzajúci update Google Analyticsu – Google Analytics Universal niesol so sebou zmeny (menil sa trackovací kód, doplnili sa rôzne dimenzie a metriky, ako aj možnosť merať enhanced ecommerce), ale to, ako vnímame návštevu (hlavné metriky pageview a session) sa nezmenilo.

App + Web však tento model modifikuje a zameriava sa viac na eventy a parametre. Preto bolo uvedenie App + Web veľkou zmenou, ktorá ovplyvní smerovanie a vnímanie celej webovej analytiky.

Aké novinky prináša App + Web

Od uvedenia App +  Web prešiel takmer rok a je stále v beta verzii. Každý mesiac však pribúdajú nové funkcionality a celé prostredie sa rozširuje a prispôsobuje potrebám svojich používateľov.

Naopak, Google Analytics Universal už nedostáva toľko updatov (v poslednej dobe sme nezachytili žiadne), čo naznačuje, že App +  Web v budúcnosti naplno nahradí Universal Analytics.

Spôsob merania

Ako už bolo spomenuté, App + Web mení dátový model a spôsob, akým sa dáta posielajú do Analyticsu. Vlastné dimenzie v štruktúre user, session a hit už nie sú hlavnými stavebnými prvkami. Namiesto toho sa používajú user properties a parametre.

Tým pádom je App + Web zameraný viac na užívateľa a sledovanie jeho cesty na webe naprieč rôznymi prehliadačmi a zariadeniami. S nástupom mobilných zariadení je to veľká výhoda.

Novinkou je aj odosielanie hitov do Analyticsu. Hity sa odosielajú v skupinách, tzv. hit batching.Výhodou je, že sa šetrí pamäť prehliadača a zbytočne sa nespomaľuje stránka.

Okrem úplne vynoveného prostredia prináša nový App + Web aj možnosť vytvárať publiká namiesto segmentov, čo umožňuje ich použitie na úrovni užívateľov.

Preddefinované eventy

Pre menej pokročilých užívateľov (hlavne čo sa týka nastavení meraní) je určite dobrou správou, že App + Web rozširuje možnosti preddefinovaných meraní.

Jedným kliknutím si viete spustiť meranie nasledujúcich eventov:

  • zobrazenia stránky
  • skrolovanie stránky
  • outbound kliknutia
  • hľadanie na webe
  • interakcie s YouTube videami
  • stiahnutie súborov

Nové možnosti analýzy

Aby Google prilákal nových a presvedčil aktuálnych užívateľov pre vyskúšanie nového prostredia, doplnil nástroje, ktoré sú inak prístupné len pre platenú verziu Analyticsu.

Aktuálne sú rozdelené do 7 častí, ale v budúcnosti určite pribudnú aj ďalšie:

  • Analysis hub – zahŕňa vytváranie vlastných reportov a vizualizácií dát.
  • Exploration – zameriava sa na poskytnutie informácií zo všeobecných dát.
  • Segment overlap – vizualizácia prelínania jednotlivých publík.
  • Funnel analysis – umožňuje definovať vlastné funnely (lieviky).
  • Path analysis – pomáha lepšie pochopiť, ako sa užívatelia navigujú cez web.
  • User explorer – anonymné sledovanie užívateľa a jeho správania sa na stránke. Funguje na podobnom princípe ako v GA Universal.
  • Cohort analysis – jedná sa o klasickú kohortovú analýzu.

Čo v rozhraní chýba

Keďže sa stále jedná o beta verziu, je samozrejmé, že nie všetko funguje na 100 percent a niektoré merania, na ktoré sme zvyknutí, ešte chýbajú.

Ako už je zrejmé z názvu, App + Web slúži aj na zbieranie dát z aplikácií (či už pre Android alebo IOS) a tým pádom je veľa možností prispôsobených aplikáciám. Príkladom je sledovanie ecommerce dát.

Aktuálne nie je možné pre Web implementovať enhanced ecommerce tak, ako predchádzajúcej verzii (odoslať viacero informácii pre viacero produktov). Pre App je však takáto možnosť prístupná. Jediná možnosť, ako to čiastočne obísť, je využiť eventy.

Ďalším nedostatkom sú filtre. Lepšie povedané, aktuálne žiadne filtre neexistujú a nie je ani možné vytvárať zobrazenia (views). Dáta nie sú tým pádom očistené o neželanú návštevnosť. Do určitej miery to viete obísť cez implementáciu prostredníctvom Google Tag Managera.

Posledným nedostatkom, ktorý vám určite bude chýbať, je chýbajúci konektor na Google Data Studio. Pokiaľ chcete zobraziť dáta v tomto nástroji, musíte na to použiť napr. Google Sheets, kde si stiahnete dáta a následne ich vizualizujete v Data Studiu.

Záver

Tak ako pri všetkých novinkách, aj v tomto prípade sa oplatí zareagovať čo najskôr a nastaviť nový App + Web pre vašu stránku. Pomôže vám to prispôsobiť sa nevyhnutnej zmene a byť o krok vpred pred konkurenciou, pretože získate nový pohľad na dáta.

Určite neodporúčame prejsť úplne na App + Web, kým nie je plne funkčný. Využite však potenciál, ktorý vám ponúka a implementujte ho ako doplnok ku súčasnému Google Analytics Universal. A nemusíte sa báť, nastavenie App + Web nijako neovplyvní vaše súčasné meranie stránky.

Viac informácií o App + Web si môžete prečítať v tomto ebooku, kde sa okrem iného dozviete, ako si nový Analytics nastavíte, aby vám zbieral dáta správne.

Zdieľať článok
Marianna Trteková
Digital Analytics Consultant v DASE

K webovej analytike som sa dostala pri spravovaní PPC kampaní. Implementácia meraní a práca s analytickými nástrojmi ma začali tak baviť, že som sa im rozhodla venovať naplno. Teším sa na všetky nové výzvy a takisto aj riešenia, ktoré môžem klientom poskytnúť. Aby som si vyvetrala hlavu, trávim voľný čas v prírode pri akomkoľvek športe.

Tento článok ti prináša

DASE

DASE je prvá agentúra na Slovensku, ktorá sa výlučne zaoberá webovou analytikou. Od roku 2016 sa sústredia na poskytovanie služieb v oblasti digitálnej analytiky, ktoré pomáhajú firmám stať sa data-driven a robiť správne rozhodnutia na základe správnych dát. Ponúkajú širokú škálu služieb vrátane nastavenia Google Analytics, školení, analytiky pre mobilné aplikácie, e-shopy a optimalizáciu webu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Aktualizácie v GA4 sľubujú lepšie reporty a prehľady
2 min. čítanie

Aktualizácie v GA4 sľubujú lepšie reporty a prehľady

Google predstavil sériu aktualizácií nástroja Google Analytics 4 (GA4), ktoré sľubujú revolúciu v tom, ako marketéri analyzujú a využívajú svoje údaje. Aktualizácie sa zamerali na vylepšené reportovanie naprieč kanálmi, pokročilé poznatky založené na umelej inteligencii a robustnú podporu sledovania zameraného na ochranu súkromia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
13 expertov: pohľad na e-commerce analytiku musí zmeniť každý. Bez cookies bude online marketing úplne iný
3 min. čítanie

13 expertov: pohľad na e-commerce analytiku musí zmeniť každý. Bez cookies bude online marketing úplne iný

Pravdepodobne sme zažili posledné Vianoce s cookies. Svet online marketingu, analytiky a vyhodnocovania sa vráti o 20 rokov späť. Bez cookies a so zvýšenou ochranou osobných údajov bude musieť každý e-commerce hráč dramaticky zmeniť pohľad na analytiku a vyhodnocovanie. A opäť to bude hra s časom – kto sa rýchlo prispôsobí, vyhráva. 

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+