2 min. čítanie

Kupujete si recenzie? Takto to dopadlo v Poľsku

Predseda Úradu pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa (UOKiK) uložil pokutu vo výške 40 000 PLN spoločnosti Agencja City Damian Trzciński z Poznane za obchodovanie s nepravdivými recenziami na internete. 

Kupujete si recenzie? Takto to dopadlo v Poľsku

Recenzie vplývajú na drvivú väčšinu spotrebiteľov

Z prieskumu OCCP vyplýva, že 93 percent nakupujúcich ovplyvňujú pri výbere produktu recenzie. Hodnotenia a recenzie produktov majú dokonca nezanedbateľný vplyv pri konečnom rozhodnutí o nákupe. Preto sú niektorí nečestní obchodníci pripravení zaplatiť za pozitívne, hoci nepravdivé recenzie. Nemecko chce kvôli tomu autenticitu recenzií overovať.

“Recenzie ovplyvňujú rozhodnutia spotrebiteľov. Tie nepravdivé narúšajú obraz trhu, porušujú právo spotrebiteľov na spoľahlivé informácie a narúšajú spravodlivú hospodársku súťaž. Uverejňovanie nepravdivých alebo zavádzajúcich recenzií je zakázané zákonom,” hovorí Tomasz Chróstny, prezident UOKiK.

Týždenný podcast UPdate

Podnikateľ nabádal ľudí, aby si kupovali jeho služby 

“Máte negatívne recenzie na Google Maps? Pomôžeme vám ich opraviť” -– aj takto znel jeden z reklamných sloganov agentúry City z Poznane.

Na základe šetrenia, ktoré prebiehalo od augusta 2022, predseda UOKiK považoval praktiky podnikateľa za nekalé a uložil mu pokutu vo výške 40 000 PLN (cca 8500€). Okrem toho musí agentúra o rozhodnutí informovať na svojom webe.

Predseda UOKiK zistil, že agentúra City z Poznane úmyselne zavádzala spotrebiteľov o hodnotených spoločnostiach vrátane ich povesti, kvality služieb alebo ponúkaných výrobkov. 

Ponuku agentúry City mohol využiť ktokoľvek a mohol si objednať určitý počet pozitívnych hodnotení. Cenník obsahoval šesť balíkov od malých až po prémiové, pričom posledný ponúkal 100 recenzií za 1 200 PLN (cca 255,00 eur). V rámci tejto aktivity agentúra vytvorila a zverejnila fiktívne komentáre na Google Maps. Recenzie boli formulované bez predchádzajúceho testovania produktov alebo overenia spoľahlivosti zadávateľov. Zadávatelia navyše často ovplyvňovali znenie zverejnených recenzií a dokonca ich sami vytvorili.

Poľský Úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa (UOKiK) motiruje trh už niekoľko mesiacov a podľa vyjadrení predsedu viaceré spoločnosti porušujú nové pravidlá.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Nové pravidlá v súvislosti s implementáciou smernice Omnibus

Od začiatku roka 2023 platia ustanovenia smernice EÚ Omnibus, ktorá zabezpečuje väčšiu transparentnosť pri online nakupovaní. Jednou z dôležitých zmien je regulácia spotrebiteľských recenzií. Každý obchodník, ktorý poskytuje prístup k recenziám výrobkov a služieb, musí uviesť, či ich overuje. Ak áno, mal by uviesť, ako overuje ich pravosť.

Prekročenie predpisov sa trestá pokutou až do výšky 10 % obratu spoločnosti.

Po novom ponesú zodpovednosť nielen spoločnosti, ktoré s recenziami obchodujú, ale aj veľké firmy, ktoré dostatočne nechránia spotrebiteľov pred falošnými recenziami na portáloch, ktoré prevádzkujú.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+