Čo to tá kreativita vlastne je? Nebudem tu citovať poučky z internetu, ale prerozprávam to vlastnými slovami. Najlepšie to vystihuje krátka vetička, ktorej, žiaľ, nie som autorom. Ale znie nejak takto:
Kreativita je schopnosť spájať vlastné poznatky a skúsenosti z rozličných oblastí do unikátnych neotrelých spojení.
Je to schopnosť vytvoriť nový hudobný štýl, maľovať obraz iným spôsobom. Zobrať niečo, čo už je a poňať to inak. Nie je to niečo, čo sa dá naučiť. Dá sa to len zdokonaľovať a trénovať. Nadobúdať skúsenosti a experimentovať.
Ak marketing zjednodušíme do príkladu, tak optimalizácie, stratégie, logomanuály, sú ľavá – logická hemisféra mozgu. Kreativita, príbehy, pocity sú hemisféra pravá. Dokonalý balans medzi nimi tvorí nádherný a funkčný celok.
Kreativita sú zvizualizované pocity! Predsa si nekúpite čokoládu kvôli obsahu nutrientov, ale kvôli tomu príjemnému pocitu. A to je presne priestor pre nápady. Akou formou preniesť pocit – chuť na sladkú maškrtu na zákazníka? Zadefinujete si cieľovku a začnite rozprávať príbehy.
Buď si vyberiete maskota, alebo to precítite spomaleným videom padajúcich orieškov do lahodnej mliečnej zamatovej čokolády nadnášanej anjelskými krídlami. Forma je len na vás.
Ale ak tomu venujete dostatok času, viete nájsť veľmi zaujímavé spôsoby ako na to ísť inak.
S nápadom! Veď si len predstavte – predávať cukrovinky z dverí do dverí ideálne vo večerných hodinách, kedy máte najväčšiu chuť ,,zhrešiť“. Alebo vašu novú FIT čoko verziu ukázať pred fitkami?
Vaša cieľovka nikdy nie sú všetci! Nájdite príbehy späté s vašou cieľovkou a oni uvidia, že im rozumiete, chápete ich a ste odpoveďou na ich túžby či problémy.
Prečo sú nápady viac ako soľ? Nie je nič lepšie ako príklady. Asi každý z nás chodí k zubárovi.
Pokiaľ nemá zubár špecifické priezvisko ako Líška, Medveď, Černý alebo niečo inak špecifické, stavím sa s vami, že má v logu zub – konkrétne stoličku. A obchodné meno sa končí na ,,DENT“. Trafil som sa? A vynásobte to množstvom zubárov na Slovensku. Ak sa neodlíšite kreativitou, ste len kvapka v mori.
Priznajme sa – asi každý z nás robil logo pre fotografa s motívom clony alebo písaným písmom v logu a koncovkou ,,photography“. Nie je to chyba, ale ponúknime našim klientom niečo extra. Niečo čo, pri čom sa usmejú, keď im to odprezentujete.
Ponúknem zopár príkladov z vlastnej tvorby. Pre priestory novootvorenej predajne pánskych oblekov bolo treba vytvoriť veľkoformátové printy ako dekorácie. Namiesto uhladených fešákov z fotobánk sme siahli po tradícii. Vytvorili sme kolekciu imaginárnych krajčírov z rôznych historických období, kde každý z nich mal svoje meno, charakter, zvláštnu schopnosť a príbeh.
Pán Caesare Moderno je krajčír z Talianska. Miluje technológiu, ako prvý využíval hologramy pre svoje modely. Sir Rock O´brian je krajčír zo Škótska. Žil v roku 1870 – 1925. Ako správny gentleman-bitkár začal nosiť pyramídky na rukaviciach. Dnes ich poznáme ako ikonu rockovej módy. Carl Gustav ako prvý zdolal Mount Everest v obleku.
Možno si poviete, že sú to frázy. Ale práve vďaka týmto príbehom sme zosobnili ich portréty a na stenách nevisia len bezduché plagátiky modelov, ale niečo o čom sa dá rozprávať a podnecuje ďalšie nápady na štýl dekorácie alebo celej kolekcie. Pre PF-ko dentálnej kliniky sme si vybrali slovenské klišé. Prázdne obaly od salóniek, lieky na žalúdok, pripečený kapor či podivuhodný strýko, ktorý sa stará o zábavu. Formou GIF sme dokázali tieto príbehy prerozprávať.
Ešte ako univerzitný projekt som robil streetartovú encyklopédiu vo forme stredovekých skriptov zviazaných v koži. Samozrejme, so siluetou skateboardu a ručne tušom kreslenými ilustráciami rytierov na longboardoch či pri iných adrenalínových športoch. Pre autoškolunepromujeme fotky autoparku, ale situácie, kedy by mladý človek ocenil ovládať auto.
Ak promujeme okná pre každého, tak prečo nemôže byť na billborde krásny havo, ktorý si taktiež vie vychutnať pohľad cez pekné okno. Keď robíme kaderníctvo, neukážeme krásne vlásky, ktoré ukazujú všetci ostatní. Ale radšej sa spýtame, či chcete mať doma 150 000 postrihaných vlasov na podlahe a ešte hodinku upratovať namiesto jednej návštevy nášho kaderníctva.
Ak ste to dočítali sem, ĎAKUJEM. Za odmenu vám prezradím ako trénovať nápady a kreativitu.
Je to celkom jednoduché. Musíte byť totiž ako huba. Počúvajte hudbu, pozrite si telku, sledujte aspoň trošku trendy. Nahliadnite do života vašej cieľovky. Ale nielen jej. Vnímajte svet okolo seba, aby ste si vytvorili databázu podnetov a mali z čoho čerpať. A potom, keď budete musieť vytvoriť plagát/logo/feed, kde musíte spájať rôzne oblasti, vypíšte si reprezentantov týchto oblastí na papier.
Trebárs včela a krčma. Vytvorte si dva stĺpčeky. Jeden pre včelu, druhý pre krčmu a pod včelu píšte všetko, čo vás napadne. Plást, med, pracovitosť… To isté pre druhé slovko a potom už len spájajte slová zo stĺpčekov medzi sebou. Určite vám vzniknú zaujímavé kombinácie, ktoré potom viete ďalej spracovávať pri návrhoch. Nezabudnite však na rešerš!
Poslednou kapitolou je ČAS. Snažil som sa vám ilustrovať, že kreativitu nevie robiť každý. SEO, stratégie aj logo pomocou free generátora vám už dnes urobia na každom kroku. Dokonca aj vaša sekretárka by niečo dokázala vytvoriť. Zverte váš projekt radšej niekomu, kto vidí súvislosti tam, kde vy nie. Keď ste zapozeraný a nemáte nadhľad. Alebo ste odborník na ekonomiku a chcete mať každý aspekt vašej firmy pod palcom a kreatíva je vám cudzia.
Ak je kreatívec poctivý, pracuje na sebe takmer nonstop. Nasáva podnety z rôznych oblastí, aby potom cez ne dokázal vytvoriť niečo unikátne. Nečakajte preto, prosím, že prídu zázraky na počkanie. Dajte tomu čas, lebo kto robí príliš rýchlo, nerobí to dobre. Vyčleňte dostatok času na kreativitu a ak to neviete sami, nevadí. Zverte sa do rúk tým, ktorí
zmýšľajú inak.
Držím palce.