Zaujíma ma
6. februára 2020

Jiří Guňka

Product owner Bidding Fox
6. februára 2020

Čo pravidelne sledovať pri inzercii vo vyhľadávačoch tovarov

5 min čítanie

Vyhľadávače tovarov sú dobrým zdrojom objednávok e-shopov. Človek občas ešte začuje, že sa o nich netreba starať. To je však podľa mňa chyba. Ak chcete maximalizovať úžitok z tohto kanálu, musíte sa oňho pravidelne starať aj po tom, čo urobíte základné nastavenie. Vyhľadávače tovarov sú v modeli STDC vo fáze Do a vďaka tomu majú väčšinou veľmi dobrý konverzný pomer. Ďalšou výhodou je, že vykonané zmeny v zdrojových dátach a nastaveniach sa v inzercii rýchlo prejavia.

Spárovanosť

Spárovanosť produktov je u vyhľadávačov tovarov úplný základ a ťažko z inzercie vyťažíte viac, ak na nej nezapracujete. Často sú to hodiny práce (úpravy názvov a kategórií produktov), ktoré sa však musia urobiť a množstvo vynaloženého úsilia závisí od vstupných dát a sortimentu. Preto, keď už správnemu spárovaniu venovali toľko úsilia, pochopiteľne chcete vedieť, či sa niečo pokazilo.

Spárované produkty majú napríklad tieto výhody:

  • vo výsledkoch vyhľadávania sú vyššie ako tie nespárované
  • vaše ponuky môžete biddovať, a tak byť viac viditeľní -> získavať viac objednávok

Priebežnú spárovanosť skontrolujete napríklad podľa počtu produktov v sortiment reporte. Buď v e-maili alebo priamo v administrácii Heureky. Ďalšou z možností je nastaviť si kontrolu priamo v Bidding Foxe.

Adminstrácia Heureky: posledné vygenerované Sortiment reporty

 

Tip: S párovaním vám veľmi pomôže Mergado a Pairing Bear

Počet produktov vo feede

Na prvý pohľad sa môže zdať ako nezmysel, že by sa výrazne menil počet produktov vo feede – maximálne sa občas nejaké produkty skryjú a niektorí naskladnia. To je ideálny stav. V praxi sa ukazuje (bohužiaľ), že u mnohých e-shopov raz za čas dôjde k výpadku produktov z feedu. Niekedy sa nevygeneruje do feedu napríklad polovica produktov a inokedy sa feed nepodarí vygenerovať vôbec.

Často potom prichádzajú dotazy zo strany e-shopu na konzultantov, prečo v daný deň bol tak mizerný obrat, počet preklikov… Pokiaľ toto nesledujete, ťažko sa vám bude spätne hľadať odpoveď. Najlepšie je dozvedieť sa o tom okamžite, napríklad vďaka nastavenému varovaniu v Bidding Foxe alebo aspoň spätne v Mergade, kde v Histórii vidíte, koľko produktov sa kedy z e-shopu vo feede importovalo, koľko ubudlo a koľko z nich malo nejakú zmenu.

Bidding Fox: Počet produktov vo feede v čase

Dôležité produkty

Nie všetky produkty majú pre e-shop rovnakú hodnotu a často platí Paretovo pravidlo 80/20, keď 20% produktov tvorí 80% obratu e-shopu. Je dobré tieto produkty poznať a dohliadať na ne. Či sú vo feede, či sa na nich aplikuje správny bidding a či sú na požadovaných pozíciách. Občas sa môže stať, že dôjde k situácii, kedy produkt spadá do viacerých výberov, a potom má za preklik nastavenú nižšiu cenu ako sa pôvodne plánovalo. Napríklad preto, že SD karty spadajú do kategórie SD karty, ale taktiež do nadradenej kategórie Fotoaparáty, pre ktorú je nastavené pravidlo s vyššou prioritou, ale nižšou cenou za preklik.

Jeden produkt môže spadať do viacerých výberov

Novinky

Častým problémom býva, že sa konzultanti nedostanú k informáciám o nových produktoch. Niekedy sú to jednotky produktov, inokedy sú čísla väčšia, záleží tiež na tom, či sú produkty do e-shopu pridávané ručne alebo automaticky.

To, že došlo k navýšeniu počtu produktov alebo k zmenám, už dokážeme odhaliť z odstavcov vyššie. Ako ale zistiť, ktoré produkty to sú? Môžete sa napríklad pozrieť medzi nespárované produkty na Heureke, či vám medzi známymi produktami neudrú do čela nejaké nové, alebo môžete využiť element z Bidding Fox Elements s návodom tu. Produkty si taktiež jednoducho zobrazíte v Bidding Foxe.

Bidding Fox: filtrovanie nových produktov

Nárast/pokles počtu preklikov u produktov

Keď už vieme, či produkty vo feede sú alebo nie, je dobré vedieť, čo sa s nimi deje v inzercii.

Ak vám výrazne klesne návštevnosť vášho najdôležitejšieho produktu, alebo naopak niekde vyletia prekliky z inzercie vysoko, určite o tom chcete vedieť skôr ako na začiatku ďalšieho mesiaca, kedy klientovi odovzdávate report za predošlý mesiac a zrazu zisťujete, čo sa v polovici mesiaca stalo.

MAX CPC (a mimo bidding)

To, že sa vaša ponuka dostala medzi doporučené, neznamená, že tam vydrží navždy. Často sa to končí v okamihu, kedy konkurencia zistí, že ste zaujali ich pozíciu. Preto je dobré vedieť, aké produkty už nemajú priestor pre navýšenie ceny za preklik a ľubovoľné navýšenie už nie je možné. Konkurencia vás tak vyradí z popredných priečok a opäť dôjde k poklesu preklikov a strate potenciálnych objednávok.

Bidding Fox: sledovanie počtu produktov s maximálnou cenou za preklik, ale nie sú v biddingu

Málo e-shopov na karte -> duplicitné karty / prepárovanie

Heureka aj Zboží.cz pravidelne aktualizujú svoj katalóg produktov, a to sa týka tiež kategórií produktov. Vznikajú nové kategórie, zanikajú staré, dochádza k vzájomným presunom a pod. Preto sa môže stať, že produkty, ktoré ste pre vás mali spárované dobre, budú zrazu nespárované, alebo budú spárované iba s časťou vašej konkurencie a tento produktový detail nebude natoľko viditeľný. Alebo v detaile nie je spustený bidding, ktorý vás zviditeľní.

Zboží.cz: zoznam nových kategórií

Mimo bidding

Pokiaľ viete napríklad z reportov nákladov (prehľad o výkone a nákladoch), ktoré Heureka poskytuje za posledných 90 dní, že väčšina vášho obratu je tvorená produktami, ktoré sú v biddingu (vaša ponuka je medzi odporúčanými), tak určite chcete vedieť, ak počet produktov v biddingu výrazne klesol. Čím skôr sa to dozviete, tým menej potenciálneho obratu stratíte. Podľa Heureky 44% všetkých preklikov je z boxu odporúčaných obchodov.

Zdroj blog Heureky

Aktuálne neviem o žiadnom samostatne dostupnom nástrojji, ktorý by vám toto postrážil. V rámci využívania Bidding Foxu si môžete takúto kontrolu nastaviť. Potom vám príde e-mail vždy, keď takáto situácia nastane.

Kredit

Heureka štandardne posiela upozornenia, že do týždňa vám dôjde kredit. Na druhej strane sa nedá nastaviť denný limit, ktorý by inzerciu pozastavil, ako to je napríklad na Zboží.cz. Od Heureky vám príde iba informácia, že limit bol vyčerpaný, ale inzercia beží ďalej.

Ak vám na Heureke dôjde kredit, zaradíte sa do neplateného režimu, kedy sú vaše produkty viditeľné iba vo výsledkoch vyhľadávania a až za ponukami e-shopov z plateného režimu. (Podrobnejšie vysvetlenie). Na Zboží.cz sa v takom prípade inzercia kompletne zastaví.

Bidding Foxe si môžete nastaviť výšku kreditu, kedy vám príde upozornenie, a tiež e-mailové adresy, napr. správcov inzercie či klientov, kam toto oznámenie bude odoslané.

Jednotlivým bodom sa nemusíte venovať každý deň, ale raz za čas podľa časových možností. Ideálne je to vtedy, keď to za vás stráži automat a vám prídu informácie iba v okamihu, kedy je potrebný zásah človeka.

Tip: raz za čas je tiež dobré urobiť si Mergado audit.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Jiří Guňka

Product owner Bidding Fox

Ako product owner sa podieľa na vývoji biddingového automatu Bidding Fox, robí sprostredkovateľa medzi vývojármi a užívateľmi aplikácie. Vidieť ho môžete taktiež ako školiteľa: Jak na automatický bidding.

Tento článok prináša

Bidding Fox pomáha s automatickým biddingom. V aplikácii jednoducho pripravíte stratégie, spustíte bidding a reporty nájdete na jednom mieste. Postráži vám kredit a dá odporúčania, ako inzerciu vylepšiť.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.