Španielska skupina Inditex je vlastníkom ôsmich známych značiek. V júni 2020 začala výrazne investovať do digitálnej platformy a do svojho online postavenia investovala miliardy. Jej tržby z online predaja minulý rok predstavovali takmer 7,5 miliardy eur. Teraz spoločnosť oznámila, že bude spoplatňovať vrátenie tovaru v 30 krajinách.
Zákazníkom sa bude účtovať poplatok 1,95 za vrátenie tovaru online.
Fixný poplatok za vrátenie tovaru online
Európski zákazníci v Spojenom kráľovstve, Nemecku a Belgicku budú musieť odteraz platiť fixný poplatok 1,95 eur za spiatočné vrátenie, ak sú výrobky odoslané z domu alebo na zberné miesto. Náklady sa im odpočítajú z vrátenej sumy. V Holandsku bol fixný poplatok zavedený už skôr. Podľa maloobchodnej skupiny aj tak väčšina zákazníkov prináša tovar na vrátenie do kamenných predajní. Preto sa spoločnosť rozhodla, že vrátenie tovaru na predajni nebude spoplatňovať.
Náklady na vrátenie tovaru stojí obchodníkov milióny
Spoločnosť tvrdí, že k tomuto kroku pristúpila z environmentálnych dôvodov. A hoci to môže byť jeden z dôvodov, je pochopiteľné, že Inditex chce znížiť množstvo vráteného tovaru. Celý proces “vratiek” stojí predajcov milióny eur ročne.
Analytici, ktorých citovala spravodajská stanica BBC, uviedli, že ostatní maloobchodní predajcovia budú pravdepodobne nasledovať spoločnosť Inditex a spoplatnia vrátenie tovaru. Britská mediálna platforma v nadväznosti na to vysvetlila, že počas pandémie výrazne vzrástol počet nákupov online, čo však znamenalo aj veľký nárast počtu vrátených položiek, pretože buď nesedia alebo nespĺňajú očakávania spotrebiteľov.
Napriek obrovským výdavkom je spoplatnenie vrátenia tovaru akýmsi zápasom predajcov. Výskumy často poukazujú na to, že mnohí spotrebitelia sa rozhodnú nenakúpiť, ak nie je zaručená bezplatná doprava pri vrátení tovaru.