4 min. čítanie

História marketingu – alebo aké si vziať ponaučenie?

História marketingu siaha až do doby, kedy ľudia začali s výmenou tovaru. Potreba ukázať, že sme lepší ako ostatní je teda možno podstatne staršia.

Lukáš Bureš Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
História marketingu – alebo aké si vziať ponaučenie?

Branding je známy už zo staroveku, ako je vidieť na mnohých keramických nádobách. V antickom Ríme existovali profesionálni textári, ktorí písali texty obchodného charakteru. Dokonca sa predpokladá, že mali vlastnú sieť pisárov, ktorí tieto texty písali po stenách.

Je ale niečo, čo by sme si mohli vziať ako ponaučenie z histórie? V tomto krátkom článku si ukážeme tri konkrétne veci z histórie marketingu a skúsime sa na ne pozrieť očami dnešného markeťáka.

Hľadám otroka!

Za najstaršiu známu reklamu je považovaný 5-tisíc rokov starý inzerát. Pochádza z Egypta, je napísaný na papyruse a ponúka sa na ňom odmena za nájdenie uprchnutého otroka.

Znie to trochu stroho, možno si poviete – kde je ten marketing? V texte sa však uvádza, že za otroka dostanete zlato, pokiaľ ho privediete do najlepšieho obchodu s najvkusnejšie tkanými látkami v celom Egypte.

Čo by na to povedal dnešný marketér? Reklama s virálnym potenciálom, skvele ukazuje predajné argumenty (USP). A ponaučenie? Svoje USP ponúkajte nenápadne, nenútene. Ako ľudia v staroveku.

Brand je to, čo vám zostane, keď firma vyhorí…

Od roku 1266 museli podľa zákona anglickí pekári označovať chlieb vlastnou značkou, aby sa dala hľadať správna váha a kvalita pečiva. Prísne opatrenia ohľadom výrobku sa tak zďaleka netýkajú modernej doby. Poďme sa ale pozrieť ešte ďalej do histórie.

Keď v roku 79 nášho letopočtu vybuchol Vezuv, pochoval mesto Herculaneum vriacim bahnom a sutinou. Archeológovia nedávno odhalili na tomto mieste skoro 2000 rokov starú pekáreň. Je zdobená prekrásnou mozaikou, aby sa zákazníci cítili príjemne. Čo je ale ešte zaujímavejšie – našiel sa zuhoľnatený chlieb s vyrazenou značkou pekára.

A čo povie dnešný marketér na 2000 rokov staré logo pekára? Odlíšiť sa od konkurencie a stanoviť jasne značku kvality je jednou zo základných úloh úspešného brandu. Ale pred katastrofou vás zjavne neochráni.

Influencer marketing pred sociálnymi sieťami

Príbeh značky Hašlerky je v marketingových knihách veľmi často spomínaný, preto si ho nebudeme dlho popisovať. Cukríky sa najprv volali Caruso (podľa speváka Enrica Carusa), neskôr Destinky (podľa opernej speváčky Emy Destinovej), ale ujal sa až názov Hašlerky (podľa Karla Hašlera). Pán Hašler značku ochotne propagoval. Prvorepublikoví herci si na reklamách radi privyrábali, napríklad aj Vlasta Burian sa objavoval v reklamách na pneumatiky.

A ako by sa na tieto veci díval dnešný brand manažér? Spojenie značky so známym menom môže i značke rýchlo rozšíriť povedomie. Musíte si ale vybrať skutočne dobre. Osobnosť sa musí hodiť k produktu a produkt k osobnosti.

Poučenie z histórie

Architekti sa často kochajú starými mestami, honosnými budovami a romantickým prostredím. Maliari hľadajú často inšpiráciu v stredovekých maľbách a politológovia prechádzajú spisy a noviny z 19. či počiatku 20. storočia.

Hľadajme tiež ponaučenie v histórii reklamy. Časopisy z dvadsiatych rokov často skrývajú obrázky, za ktoré by sa dnes nehanbil ani špičkový grafik, a texty skvele popisujúce produkt a jeho výhody.

Zdieľať článok
Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING

Lukáš Bureš založil marketingovú agentúru EVOLUTION MARKETING. Venuje sa hlavne marketingovým stratégiám a plánom.

EVOLUTION MARKETING
Tento článok ti prináša

EVOLUTION MARKETING

EVOLUTION MARKETING je marketingová agentúra z Brna. Pre svojich klientov tvorí marketingové stratégie, plány, spravuje PPC reklamy a sociálne siete, pracuje na SEO a spracováva rôzny typy analýz a auditov.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
4 min. čítanie

Tipy na šikovné online nástroje pre zacielenie vašej reklamy

Áno, všetci dobre poznáme a pravdepodobne aj všetci riešime biznis účty na Facebooku, Instagrame a LinkedIne. TikTok je trošku kontroverznejší, vzhľadom na vekový priemer užívateľov, no pri rozumnom využití ide o veľmi účinný marketingový nástroj s vyše miliardou aktívnych užívateľov. Sociálne siete sú vo svete reklamy nepriestrelné klasiky, no ani zďaleka nejde o jediné platformy, […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
11 min. čítanie

Ktorá sociálna sieť je najvhodnejšia pre vás a váš biznis? Zistite, kde sa sústreďuje aké publikum

Občas sa môžete snažiť najviac, ako viete a výsledky stále nie sú také, ako by ste očakávali. Ak váš biznis nerastie aj vďaka sponzorovaným či nesponzorovaným príspevkom na sociálnych sieťach tak, ako by ste chceli, možno publikujete v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Prečítať článok
5 min. čítanie

Ako môže neuromarketing pomôcť vašej firme?

Obchodníci si lámu hlavy nad tým, ako presvedčiť zákazníka k nákupu. Existuje mnoho prípadových štúdií ako vplývať pozitívne na správanie spotrebiteľov. Dokážeme niekedy vidieť do hlavy zákazníka? Už teraz nám vie veľmi veľa povedať neuromarketing.

Prečítať článok