![História marketingu – alebo aké si vziať ponaučenie?](https://www.ecommercebridge.sk/wp-content/uploads/2021/11/EVO_SK_WEB-1200x630.png)
Branding je známy už zo staroveku, ako je vidieť na mnohých keramických nádobách. V antickom Ríme existovali profesionálni textári, ktorí písali texty obchodného charakteru. Dokonca sa predpokladá, že mali vlastnú sieť pisárov, ktorí tieto texty písali po stenách.
Je ale niečo, čo by sme si mohli vziať ako ponaučenie z histórie? V tomto krátkom článku si ukážeme tri konkrétne veci z histórie marketingu a skúsime sa na ne pozrieť očami dnešného markeťáka.
Hľadám otroka!
Za najstaršiu známu reklamu je považovaný 5-tisíc rokov starý inzerát. Pochádza z Egypta, je napísaný na papyruse a ponúka sa na ňom odmena za nájdenie uprchnutého otroka.
Znie to trochu stroho, možno si poviete – kde je ten marketing? V texte sa však uvádza, že za otroka dostanete zlato, pokiaľ ho privediete do najlepšieho obchodu s najvkusnejšie tkanými látkami v celom Egypte.
Čo by na to povedal dnešný marketér? Reklama s virálnym potenciálom, skvele ukazuje predajné argumenty (USP). A ponaučenie? Svoje USP ponúkajte nenápadne, nenútene. Ako ľudia v staroveku.
Brand je to, čo vám zostane, keď firma vyhorí…
Od roku 1266 museli podľa zákona anglickí pekári označovať chlieb vlastnou značkou, aby sa dala hľadať správna váha a kvalita pečiva. Prísne opatrenia ohľadom výrobku sa tak zďaleka netýkajú modernej doby. Poďme sa ale pozrieť ešte ďalej do histórie.
Keď v roku 79 nášho letopočtu vybuchol Vezuv, pochoval mesto Herculaneum vriacim bahnom a sutinou. Archeológovia nedávno odhalili na tomto mieste skoro 2000 rokov starú pekáreň. Je zdobená prekrásnou mozaikou, aby sa zákazníci cítili príjemne. Čo je ale ešte zaujímavejšie – našiel sa zuhoľnatený chlieb s vyrazenou značkou pekára.
A čo povie dnešný marketér na 2000 rokov staré logo pekára? Odlíšiť sa od konkurencie a stanoviť jasne značku kvality je jednou zo základných úloh úspešného brandu. Ale pred katastrofou vás zjavne neochráni.
Influencer marketing pred sociálnymi sieťami
A ako by sa na tieto veci díval dnešný brand manažér? Spojenie značky so známym menom môže i značke rýchlo rozšíriť povedomie. Musíte si ale vybrať skutočne dobre. Osobnosť sa musí hodiť k produktu a produkt k osobnosti.
Poučenie z histórie
Architekti sa často kochajú starými mestami, honosnými budovami a romantickým prostredím. Maliari hľadajú často inšpiráciu v stredovekých maľbách a politológovia prechádzajú spisy a noviny z 19. či počiatku 20. storočia.
Hľadajme tiež ponaučenie v histórii reklamy. Časopisy z dvadsiatych rokov často skrývajú obrázky, za ktoré by sa dnes nehanbil ani špičkový grafik, a texty skvele popisujúce produkt a jeho výhody.