Zaujíma ma
21. apríla 2022

Dušan Paulovič

Copywriter & UI Designer
21. apríla 2022

Google Analytics 4: Ako na modernú analytiku webstránky

4 min čítanie

Už nejaký čas je na svete. Je zadarmo, no málokto tomu rozumie. Reč je o Google Analytics 4, najnovšej verzii analytického nástroja od Googlu. Nástupca Google Analytics 3 (Universal) prináša presnejšie dáta, vďaka ktorým môžete robiť účinnejšie marketingové rozhodnutia a stať sa tak modernou data-driven firmou.

Google Analytics 3 od júla 2023 končí

Od 1. 7. 2023 Universal Analytics (GA3) prestane spracovávať nové dáta v štandardných službách. V praxi to znamená, že ak chcete aj naďalej získavať údaje o návštevníkoch vášho webu, budete nútení prejsť na novšiu verziu – GA4.

Nástroj Google Analytics 4 zhromažďuje údaje iba od momentu implementácie, teda do budúcnosti. Pozrieť sa na dáta za minulé obdobia nie je preto možné. 

Na meranie interakcií a vizualizáciu dát potrebujete okrem GA4 aj nástroje Google Tag Manager a Google Data Studio.

Viac možností merania

Analytický nástroj Google Analytics 4 zaznamenáva akúkoľvek interakciu (aktivitu) na webe ako udalosť (event). Ak na váš web príde návštevník, pozrie si jednu podstránku a potom klikne na tlačidlo objednať, všetky tieto aktivity bude GA4 vnímať ako samostatné udalosti.

Oproti verzii GA3, ktorá mala oklieštené možnosti v oblasti merania aktivít na webe, môžete merať viac interakcií, kľúčových pre váš biznis a marketing – napríklad reálne prečítanie článku či vyhľadávanie konkrétnych výrazov vo vyhľadávacom poli.

Príklady výhod Google Analytics 4

Vďaka udalostiam sa dozviete viac ako len to, či si niekto zobrazil jednu z vašich podstránok. Vývojári prišli s detailnejšími možnosťami merania, ktoré umožňuje získavať viac relevantných dát.

V predchádzajúcich verziách nástroja Google Analytics marketéri častokrát pracovali s menej presnými dátami, ktoré nemuseli vždy odrážať reálne (nákupné) správanie zákazníkov na webe.

Ukážeme vám zopár konkrétnych príkladov využitia dát z Google Analytics 4. Možností je oveľa viac. Záleží na cieľoch vašej firmy a dátach, ktoré sú podstatné pre váš biznis.

Reálne prečítanie článku

Ruku na srdce: koľkí z vás si mysleli, že zobrazenie článku v Google Analytics Universal (GA3) je dostatočná metrika pre overenie atraktivity článku?

V GA4 môžete napríklad vidieť aj počet návštevníkov, ktorí si reálne prečítali váš článok.

Čo si ľudia kopírujú z vašej webstránky

Chceli by ste vedieť, aké informácie ľudí na webe najviac zaujímajú alebo aké témy sú pre nich kľúčové? GA4 vám umožňuje sledovať napríklad aj to, aké pasáže textu si ľudia z vašej webstránky kopírujú.

Ľudia môžu na webe kopírovať akýkoľvek text.

Táto interakcia sa zapíše do Google Analytics 4 takto.

 Okrem toho uvidíte aj takéto dáta.

Aké výrazy ľudia vyhľadávajú na vašom webe

Ak viete, aké výrazy na vašom webe ľudia vyhľadávajú, môžete napríklad zistiť, o ktoré produkty alebo služby majú ľudia najväčší záujem.

Napríklad pre marketérov cestovnej kancelárie príde určite vhod vedieť, o aké zájazdy majú ľudia na webe najväčší záujem. Na základe týchto dát môžu následne upravovať cenu, prípadne rozširovať či skvalitňovať konkrétny balíček zájazdu.

Ľudia na vašom webe hľadajú nejaký výraz.

V GA4 uvidíte toto.

Ako návštevníci pracujú s vašimi kontaktmi

Niekedy nestačí vedieť, že ste dostali objednávku. Čo ak potrebujete vedieť, či si zákazníci objednávajú váš produkt alebo službu telefonicky alebo e-mailom?

Ak napríklad zistíte, že najviac ľudí kliká na telefónne číslo a na zákazníckej podpore nemáte vyškoleného zamestnanca, tak sa zamerajte viac na skvalitňovanie komunikácie s potenciálnymi zákazníkmi.
Ľudia na vašom webe môžu kliknúť na telefónne číslo alebo e-mailový kontakt, prípadne skopírovať ich.

Google Analytics 4 vám ukáže, koľkokrát návštevníci klikli na alebo skopírovali vaše kontaktné údaje.

Budete informovaní, keď niečo nie je v poriadku

Predstavte si, že za posledné 3 mesiace prišlo na vašu webstránku v priemere 10 000 návštevníkov. No po 4. mesiaci sa toto číslo zmenilo na 3 000. Ide o prudký pokles, ktorý Google Analytics 4 vníma ako „anomáliu“.
Informácia o anomálii vám príde na e-mail a je len na vás, aké kroky urobíte k jej náprave.

Bounce rate je preč

Určíte poznáte slávnu „mieru okamžitých odchodov“, ktorú meria Google Analytics Universal. Iba pre zopakovanie: ide o metriku, ktorá hovorí o tom, koľko návštevníkov nenavštívilo viac ako 1 podstránku na vašom webe.
Analytický nástroj GA4 túto metriku mení za tzv. „engagement rate“. Ide o informáciu o počte ľudí, ktorí na webe urobili nejakú interakciu (aktivitu).

 

Zhrnutie

Google Analytics 4 je nástroj, ktorý posúva „data-driven“ online marketing na vyššiu úroveň najmä vďaka väčším možnostiam merania a presnejším dátam. Všetko toto vám umožňuje robiť lepšie marketingové rozhodnutia. 

Všetky príklady dát v článku sme pripravili vďaka správne nastavenému GA4 a nástrojom Google Tag Manager a Google Data Studio, ktoré pomáhajú s meraním a vizualizáciou dát. 

Tieto nastavenia rieši Wisible spolu s partnerom na analytiku dát DASE. 

Nezabúdajte, že nástroj GA3 od 1. 7. 2023 prestane spracovávať nové dáta. Ak budete chcieť aj naďalej získavať údaje o návštevníkoch vášho webu, bude potrebné prejsť na jeho nástupcu.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Dušan Paulovič

Copywriter & UI Designer

Píšem strategické reklamné texty pre ambiciózne značky. Nad know-how z online predaja som už strávil 1000+ hodín. Učím sa od marketérov, ktorí pomohli firmám, ako Amazon, Google či Facebook. Paru vypúšťam v prírode alebo pri fantasy knižke.

Tento článok prináša

Sme reklamná online agentúra pre klientov, ktorým záleží predovšetkým na kvalite. Zameriavame sa na úspešné stredné a menšie spoločnosti, ktoré cítia, že robia marketing „halabala“ a potrebujú systém. Prevedieme vás marketingovou stratégiou a následne ďalšími nástrojmi online sveta aby ste navonok pôsobili jednotne s patričnou charizmou.


Posledné
Obľúbené