6 min. čítanie

Aké sú alternatívy k GA4? Možností je viac

Google Analytics 4 na rozdiel od jeho predchodcu Universal Analytics spĺňa už drvivú väčšinu GDPR nariadení zo strany webovej analytiky. Sú však stále ešte zásadné otázky, ktorými Google Analytics 4 disponuje, čím nespĺňa na 100 % všetky nariadenia GDPR.

Matúš Rebroš Matúš Rebroš
SEO Specialist
Aké sú alternatívy k GA4? Možností je viac

Súčasné problémy s Google Analytics 4

Google prezentuje novú verziu jeho analytického nástroja ako viac “privacy-friendly”, narozdiel od jeho predchodcu. Každopádne, ani táto nová verzia nerieši všetky problémy s GDPR. Nižšie sa dozviete prečo.

Problémy s anonymizáciou dát

Anonymizácia dát v Google Analytics 4 nie je dostatočná a niektoré osobné údaje Google posiela na server ako čistý nezašifrovaný text.

Tento fakt bol pre rakúsky úrad na ochranu osobných údajov, jedným z faktorov, aby Google Analytics 4 bolo nelegálne využívať v Rakúsku.

Google výužíva dáta z Google Analytics 4 na vlastné účely

Túto funkcionalitu je možné v Google Analytics 4 vypnúť a do väčšej miery byť v súlade s GDPR. Úplne vypnutie však vám do istej miery obmedzí využívanie publík a ďalších drobných funkcionalít Google Analytics 4 nástroja.

Dáta o europských občanoch v USA

Najväčší problém, ktorým momentálne Google Analytics 4 disponuje, je to, že nemá jasne nastavené, kde sa dáta posielajú a ochovávajú. Jasné je však to, že drvivá väčšina dát je v USA, čo sa nepáči EÚ. Tento problém má dostať finálne riešenie počas leta.

>>Prechod na GA4<<

Ako zistiť v ktorých krajinách je Google Analytics 4 nelegálny?

Analytický nástroj Simple Analytics má na webe stránku s mapou, kde nájdete údaje o tom, ktorá krajina má Google Analytics 4 zakázané a kde sa čaká na rozhodnutie.

Overenie legálnosti Google Analytics 4: https://www.simpleanalytics.com/google-analytics-is-illegal-in-these-countries

GDPR-ready alternatívne analytické nástroje

Piwik Pro

Jedinečný nástroj, ktorý disponuje nielen GDPR-ready analytikou, ale aj vlastným tag managerom a vlastným consent managerom. Nástroj pochádza z Poľska a jeho fungovanie a nastavenie je jedným z najjednoduchších.

Súlad s GDPR zabezpečuje 100 % anonymizovaním dát, uchovávaním dát priamo na europskych serveroch s tým, že aj spoločnosť Piwik je európska, všetky dáta sú 100 % vo vašom vlastníctve a nikto s nimi nepracuje za vaším chrbtom.

Dopĺňa to zabudovaným tag managerom a consent managerom, vďaka ktorým je nastavenie tagov alebo aj samotnej cookie lišty maximálne jednoduché. Pre tých pokročilejších Piwik Pro disponuje funkciou Javascript API na úplnú úpravu cookie lišty podľa vášho dizajnu.

Výhody

  • Jednoduchá implementácia,
  • zahnrutý aj consent manager, čiže nepotrebujete ďalší nástroj na cookie lištu,
  • celá analytika je 100 % v súlade s GDPR,
  • do 500 tisíc mesačných akcií,
  • celý nástroj je úplne zadarmo, preto je vhodný pre malé a stredné weby,
  • support na vysokej úrovni.

Nevýhody

  • Slabšia komunita,
  • nedisponuje pokročilými funckionalitami v tag manageri.

Odkaz na nástroj: https://piwik.pro/

Týždenný podcast UPdate

Adobe Analytics

Analytický nástroj, ktorý je primárne určený pre veľké spoločnosti a veľké weby, ktoré potrebujú pracovať s veľkým množstvom dát. Tento nástroj vie byť vhodnou alternatívou na 360 verzie nástroja Google Analytics.

Pre menšie weby alebo pre tých, ktorí nie sú zabehnutí vo webovej analytike, tento nástroj určite neodporúčame. Je to jeden z najkomplexnejších nástrojov, vďaka ktorému môžete s dátmi manipulovať takmer ako chcete, ale je to náročné. Preto využívanie tohto nástroja v prvom rade odporúčame skúsenejším webovým alebo dátovým analytikom.

Výhody

  • Určený pre pokročilejšie stredné a veľké weby,
  • disponuje rozsiahlymi a pokročilými funkciami,
  • cena sa pohybuje v tisícoch až desaťtisícoch mesačne,
  • podpora pre veľké množstvo dát vo veľkých spoločnosti.

Nevýhody

  • Náročnejší na používanie,
  • vysoká cena.

Odkaz na nástroj: https://business.adobe.com/products/analytics/adobe-analytics.html

Matomo Anaytics

Open-source analytický nástroj Matomo vie byť vhodnou alternatívou pre Google Analytics 4 v mnohých smeroch. Nielen to, že je v súlade s GDPR, ale disponuje aj viacerými dodatočnými funkciami, ktoré jeho konkurenti nemajú.

Matomo na začiatku spolupracoval s nástrojom Piwik Pro, avšak po čase sa rozišli a sú si priamou konkurenciou. Zatiaľ čo Piwik Pro sa snaží mať všetky veci tak, ako majú byť, Matomo mierne zaostáva v bezpečnostných záležitostiach ako sú penetračné testy alebo bezpečnostné certifikáty.

Jeho využívanie určite odporúčame ak ste malý alebo stredný web, kde tieto riziká sú pre vás minimálne.

Jeho množstvo funkcionalít vám vie otvoriť oči aj do iných smerov ako iba do tých základných analytických. Disponuje aj rôznymi funkciami na UX alebo aj SEO záležitosti v rámci webových stránok.

Výhody

  • Disponuje open-source verziou, vďaka ktorej máte 100 % prístup ku kódu,
  • on-premise verzia, vďaka ktorej nástroj viete mať spustený na vlastnom serveri,
  • možnosť napojenie na intranet spoločnosti.

Nevýhody

  • Platí sa za konkrétne dodatočné služby v nástroji, no ak si ich zvolíte viac, celková cena nástroja môže byť vyššia,
  • nedisponuje modelovaním dát,
  • nedisponuje všetkými bezpečnostnými certifikátmi, ktoré by zaručili minimálne riziko napadnutia hackermi,
  • množstvo ostatných penetračných testov a certifikátov sú už zastaralé.

Odkaz na nástroj: https://matomo.org

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Simple Analytics

Jednoduchý nástroj, vďaka ktorému viete merať tie najzákladnejšie metriky na webe aj bez použitia cookie lišty. Jeho implementácia je jednoduchá a web spomaľuje minimálne.

Metriky, ktoré nájdeme v nástroji sú: page views, visitors, refferals, krajiny, zariadenia alebo čas na webe.

Ak ste malý web, táto analytika vám bude bohato stačiť. Ak už však riešíte aj platené kampane alebo začínate so SEO pre váš web, potrebujete mať vašu analytiku viac pod palcom. Toto vám Simple Analytics nedokáže doručiť. Ako doplňujúci analytický nástroj na porovnávanie dát je však vhodný takmer na každý web.

Výhody

  • Určený na veľmi jednoduchú analytiku,
  • nezbiera osobné údaje,
  • nie je potrebná cookies lišta.

Nevýhody

  • Nedisponuje pokročilejšími metrikami.

Odkaz na nástroj: https://www.simpleanalytics.com

Záver

Ak plánujete alebo už máte spustený web, či e-shop v krajinách, kde je Google Analytics 4 nelegálny, maximálne odporúčame prejsť na jednu z alternatív, aby ste sa vyhli pokutám zo strany úradu na ochranu osobných údajov.

Google, ale aj USA spolu s EÚ, však neustále pracujú na tom, aby neboli s Google Analytics 4 žiadne problémy a boli jasne určené pravidlá, na základe ktorých sa bude každý z nás riadiť.

Ak však máte web v krajinách, kde nie je ešte jasne určené, či Google Analytics 4 je legálny, alebo nelegálny, odporúčame vám prejsť si to s vaším právnikom, ktorý by vás mal jasne usmerniť, čo zatiaľ možné je a čo nie.

Čo sa týka Slovenska a Česka, využívanie Google Analytics 4 stale nie je jasné a jednotlivé úrady na ochranu osobných údajov sa na túto tému sa zatiaľ jasne nevyjadrili. Čo sa týka však pokút, tie v Česku ani na Slovensku, aspoň podľa našich informácií, nepadli žiadne. Očakávame však, že v najbližších mesiacoch sa v tejto téme veci pohnú vpred, preto odporúčame sledovať dianie v rámci webovej analytiky a GDPR nariadení.

 

Zdieľať článok
Matúš Rebroš
SEO Specialist

Začal som ako fullstack developer webových stránok, kde som vytvoril a spravoval väčšie aj menšie webové stránky, vďaka čomu som zistil do detailov ako webové stránky fungujú. Od nich som sa dostal k SEO a spolu s ním aj k webovej analytike a optimalizácií webových stránok.

Tento článok ti prináša

Visibility

Visibility je online marketingová agentúra, ktorá ponúka širokú škálu služieb vrátane SEO, PPC, sociálnych médií, tvorby webových stránok, copywritingu, grafických služieb, brandingu, školení, emailového marketingu a marketingovej stratégie. Sú na trhu už 11 rokov a majú za sebou viac ako 1200 úspešných projektov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
13 expertov: pohľad na e-commerce analytiku musí zmeniť každý. Bez cookies bude online marketing úplne iný
3 min. čítanie

13 expertov: pohľad na e-commerce analytiku musí zmeniť každý. Bez cookies bude online marketing úplne iný

Pravdepodobne sme zažili posledné Vianoce s cookies. Svet online marketingu, analytiky a vyhodnocovania sa vráti o 20 rokov späť. Bez cookies a so zvýšenou ochranou osobných údajov bude musieť každý e-commerce hráč dramaticky zmeniť pohľad na analytiku a vyhodnocovanie. A opäť to bude hra s časom – kto sa rýchlo prispôsobí, vyhráva. 

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+