6 min. čítanie

E-commerce po covide čelí novým prekážkam. Ako na ne?

E-shopy a weby, ktoré ponúkajú rôzne online produkty, zažili v posledných dvoch rokoch boom. Jedným z dôvodov bola, samozrejme, pandémia. Dnes, po uvoľnení opatrení, však e-commerce zažíva malé vytriezvenie. Čo všetko ovplyvňuje aktuálnu situáciu v online a aké možnosti sa otvárajú možno i pre váš e-shop či web? Zhrnuli sme pre vás novinky a tipy, ktoré mapujú aktuálnu situáciu na slovenskej e-commerce scéne.

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
E-commerce po covide čelí novým prekážkam. Ako na ne?

Dobrá rada nad zlato: Nezaspite na vavrínoch a hľadajte balans 

Inflácia, vojna a medzinárodná doprava formujú trh

Aktuálne vnímame niekoľko faktorov, ktoré spôsobujú možnú stagnáciu alebo pokles konverzií v online. Neprehľadná ekonomická situácia, ktorá zasahuje koncového zákazníka, spôsobila, že ľudia šetria. Okrem toho peňaženky zaťažuje inflácia dosahujúca miestami až 12 %. 

Po otvorení trhov sa mnohí zákazníci vracajú aj do zahraničných e-shopov, v ktorých radi nakupovali. Keďže obmedzenia spôsobujúce problémy s doručením medzi jednotlivými štátmi pominuli, ľudia opäť objavujú možnosti neobmedzených nákupov

V tomto prípade však platí dvojitý meter. Hoci sa z nášho pohľadu zdá, že je situácia s covidom aktuálne pokojná, nie všade je tomu tak. K nedávnemu výraznému spomaleniu medzinárodnej lodnej dopravy prispela kritická situácia v Šanghaji. Práve z dôvodu zlej pandemickej situácie nastal v jednom z významných medzinárodných prístavov moment, kedy lode uviazli pred prístavom a zablokovali koridory. 

Podobné výkyvy a taktiež vojenský konflikt na Ukrajine či protiruské sankcie, spôsobujú chýbajúce tovary a komodity. Hoci časť z nich možno riešiť alternatívne, vyžaduje si to čas a taktiež zvýšené náklady. 

Ako vyzerá budúci vývoj e-shopov?

Čo to znamená pre slovenský e-shop? Minimálne toľko, že mať plán B nie je na zahodenie. Rastúce ceny pohonných hmôt, zvyšujúce sa náklady na dopravu a celková inflácia v B2B, vychádzajúca miestami až z 20% medziročného rastu cien, sa napokon premietne do koncovej ceny produktov. Pridajte si k tomu ešte rastúce mzdové náklady v predpokladanom budúcoročnom horizonte. A nestabilnú ekonomickú situáciu, ktorá často podlieha aj takým faktorom, ako sú vyhlásenia svetových lídrov v súvislosti s vojnou… 

Spočítané, zrátané – máte pocit, že prognózy pre e-shopy nie sú zrovna ružové? 

Analytici vravia jasne. Treba počkať, kým sa situácia stabilizuje a trhy sa vyrovnajú. Potom príde čas na presnejšie predpovede. Dovtedy je potrebné reagovať na zmeny rovnako rýchlo, ako prichádzajú. 

Východiskom môže byť pre mnohých predajcov i prienik medzi online a offline predajom. Zákazníci nakupovať neprestanú a práve skĺbenie výhod internetových nákupov a osobného kontaktu je cesta, ako zvládnuť ťažké obdobie. K tomu ešte niekoľko tipov a e-commerce trendov, ktoré dokážu váš e-shop alebo web posunúť v momentálnej situácii vpred.

Mať vyladený funkčný nástroj – e-shop, je základ

Web z pohľadu zákazníka. Nekladiete mu polená pod nohy?

O zákazníckej a používateľskej skúsenosti (UX – user experience) ste už zrejme čo-to počuli. Aby návštevník neopúšťal vaše stránky, musí byť jeho cesta webom bez zbytočných prekážok. Ak nákup prebehol podľa jeho predstáv, prípadne sa dozvedel, čo potreboval, je tu veľký predpoklad, že sa do vášho e-shopu vráti späť.

Pozrieť sa na web očami zákazníka môžete jednoducho – pomocou UX testovania. Rýchlo zistíte, kde návštevníci vašich stránok natrafia na problém, kde by uvítali väčšie tlačidlo, čo im vyslovene prekáža a dokonca i to, čomu napríklad nechápu. Takýto pohľad dokáže objaviť až 80% chybovosť vášho online projektu.

SEO a UX ruka v ruke

Doba, kedy sa weby a ich obsah robil pre vyhľadávač, je už nenávratne preč. Aj samotný Google totiž hlási prienik UX do svojich algoritmov. Znamená to, že na obsahovej stratégii – a taktiež používateľsky vyladenej webstránke – by ste šetriť rozhodne nemali. Relevantný a unikátny obsah je odpoveďou na otázku, ako dostať na web viac návštevníkov. Platí to napokon aj v prípade, ak sa rozhodnete pre nové CMS alebo riešenie webu na mieru. Pri migrácii majte na pamäti, že z pohľadu SEO by mali byť informácie ľahko dohľadateľné a prehľadné a jednotlivé podstránky vhodne prelinkované. Navigácia a mapa stránky sú pomôcky, vďaka ktorým Google rýchlo zistí, kde hľadaný obsah nájde. 

Umelá inteligencia v e-shope zvyšuje konverzie

Kým sme o nej v posledných rokoch len matne započuli v ohlasovaných trendoch, dnes je tu reálne s nami. Umelá inteligencia, presnejšie strojové učenie (ML – machine learning), dokáže aj v prípade slovenského e-shopu odbremeniť customer care oddelenie, administrátorov a dokonca i zvýšiť sledované konverzie (predaj, objednávka služby a pod.). 

Najčastejšie ju využívajú napríklad recommender tools (odporúčacie nástroje). Tie vďaka množstvu kvalitných dát a nacvičeným modelom dokážu vášmu potenciálnemu zákazníkovi zobraziť presne tie produkty, služby alebo obsah, o ktorý má najpravdepodobnejší záujem. Dokonca aj v prípade, ak webstránku navštívil po prvý raz a neuviedol o sebe žiadne údaje. 

Už teda viete, ako je to možné, že vám Youtube alebo Netflix vždy zobrazia také zaujímavé videá a filmy? Umelá inteligencia však dokáže omnoho viac. Sledovať skladové zásoby alebo predpovedať, kedy nastane vhodný okamih na zobrazenie zľavového kupónu, aby návštevník webstránku neopustil, je už hudbou blízkej budúcnosti.

Nový vietor v slovenskom online marketingu? Natívni influenceri a naskillovaní stredoškoláci 

Dobrá správa pre e-commerce: Na pracovný trh už onedlho pribudnú absolventi  stredných škôl s reálnymi skúsenosťami z pozadia onlinu. Pilotný projekt v duálnom vzdelávaní na jednej z bratislavských odborných škôl už druhý rok vychováva mladých nadšencov, ktorí vidia svoju budúcnosť v e-commerce. Pod skúseným vedením odborníkov a pod dohľadom majiteľa reálneho e-shopu získavajú prax v produktovej fotografii, administratíve okolo e-shopu, pohybe v databáze či dokonca copywritingu a social media marketingu. Výsledkom tejto aktivity by mala byť mladá krv, ktorá vie, aké sú potreby zákazníka a ako ich čo najlepšie naplniť.

Na lepšie časy sa blýska dokonca aj v zatracovanom influencer marketingu. Nastáva ten správny čas, kedy je potrebné nájsť influencera, za ktorým stojí reálne publikum. Pre jeho vášeň, záujem alebo srdcovku, ktorú dokáže dokonca preniesť do vytvorenia komunity. Takže áno, ako vraví Fero Joke, držiteľ 2 čerstvých SOWA ocenení: “Ide to aj bez kolagénikov a CBD.” Stačí nájsť tú správnu osobu, ktorá vytvára úprimný a jedinečný obsah. Ak ho viete natívne prepojiť s vaším biznis core, táto oblasť online marketingu môže byť pre e-commerce projekt tou správnou voľbou, ako prečkať neistú dobu. 

Zaujíma vás viac o dianí na našej online scéne? Už tretí raz ju spolu s inšpiratívnymi príbehmi webov, ktoré predávajú, zmapoval online event Website Story III, z dielne ui42 a Slovenskej sporiteľne. Ak ste ho zmeškali, pokojne si ho pozrite zo záznamu.

Zdieľať článok
Martin Krupa
Co-founder ui42

Martin Krupa založil v roku 1997 webovú agentúru ui42. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX) alebo usability. Propaguje tému použiteľnosti webov a aplikácii medzi odbornou verejnosťou na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy.

Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je slovenská digitálna agentúra, ktorá pokrýva všetky základné oblasti online biznisu. Ponúka komplexné služby od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Sú one-stop shop pre váš online biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+