Ako cenové porovnávače fungujú
Už zo samotného názvu je jasné, že ide o hromadné porovnávanie cien konkrétnych produktov z rôznych e-shopov, ktoré tento produkt ponúkajú. Najnižšia cena je predsa to, čo nakupujúci hľadá alebo nie? Primárnym rozhodovacím faktorom v nákupnom procese skutočne býva práve konečná cena produktu, ale nie vždy je to iba o nej.
Medzi ďalšie rozhodovacie faktory môžeme zaradiť množstvo informácií na úrovni detailu produktu, pridanú hodnotu v podobe darčeku či celkové hodnotenie e-shopu, ktorý daný produkt predáva.
Je to naozaj iba o cene?
Ak si odmyslíme cenu, tak medzi ďalšie rozhodovacie faktory môžeme zaradiť množstvo informácií (textových, vizuálnych alebo audiovizuálnych) na úrovni detailu produktu, pridanú hodnotu v podobe darčeku či celkové hodnotenie e-shopu, ktorý daný produkt predáva. Praktiky, ako premeniť jednorazového zákazníka na vracajúceho sa, má snáď každý marketér plný rukáv. Pri týchto porovnávacích platformách je možné získať odmenu v podobe ocenenia, ktoré môže zlepšiť celkový dojem z e-shopu a tým zvýšiť relevanciu nákupu. Tieto ocenenia môžu byť napríklad overený obchod, overené zákazníkmi či obchod odporúčaný zákazníkmi.
V prípade, že ste sa rozhodli vstúpiť s e-shopom do porovnávača cien, pripravte si XML súbor v správnom formáte.
Ako na cenové porovnávače
V prípade, že ste sa rozhodli vstúpiť s e-shopom do porovnávača cien, pripravte si XML súbor v správnom formáte podľa požiadaviek konkrétnej platformy. Pre zjednodušenie úprav tzv. feedu, čo šetrí čas nielen programátorom ale aj marketérom, môžeme odporučiť online nástroj Mergado. Ide o veľmi užitočný nástroj na úpravu feedov pre cenové porovnávače na Slovensku a v Českej republike. Za zmienku stojí napríklad Audit feedu, ktorý na základe analýzy feedu príde s odporúčaniami ako ho upraviť do správnej podoby.
Medzi ďalšie plusy patrí možnosť vytvárania vlastných pravidiel, ktoré upravujú výstupný feed (jednotlivé produkty vo feede) do požadovanej podoby. V rámci tejto platformy je možné využívať rôzne aplikácie, napríklad na pridávanie ďalších relevantných metrík, ktoré pomáhajú so segmentáciou produktov a ich lepšej optimalizácii. Mergado je veľmi dobrým partnerom pri správe porovnávača cien, najmä vďaka jeho funkcie Mergado TV a podrobným blogom, kde je vysvetlená väčšina potrebných úkonov.
Výhodami cenových porovnávačouv pre nakupujúcich sú najmä: reputácia – hodnotenia e-shopu, skúsenosti – referencie, a to, že všetko je na jednom mieste.
Výhody cenových porovnávačov pre nakupujúcich
- Všetko na jednom mieste – veľká časť online ponuky je sústredená na jednom mieste s možnosťou porovnania,
- Reputácia – prehľad o hodnoteniach jednotlivých e-shopov,
- Skúsenosti – častokrát je k dispozícii obsiahly zoznam referencií od skutočných užívateľov.
E-shopy môžu pomocou porovnávačov presnejšie zacieliť na zákazníka a tým aj šetriť náklady.
Výhody cenových porovnávačov pre e-shopy
- Zacielenie – ľudia vyhľadávajú najnižšiu cenu konkrétneho produktu, dokonca konkrétneho modelu podľa sériového čísla. Správnym zaradením produktu a jeho kategorizáciou je možné ponúknuť ľuďom správny tovar, v správnom čase a na správnom mieste,
- Náklady – ak máte dobre pripravený feed, disponujete dobrým hodnotením a nemáte ceny dvojnásobne vyššie, existuje vysoká relevancia prekliku na e-shop a tým je vyššie percento miery konverzie. Zároveň náklady na inzerciu nie sú závratné a pri prepočítaní PNO (podielu nákladov na inzerciu) získame priaznivé hodnoty,
- Posledný krok – väčšinou sú návštevníci presvedčení o kúpe daného produktu a k transakcii chýba len výber toho najvýhodnejšieho riešenia
Cenové porovnávače na Slovensku
- Heureka – v našich končinách sa môžeme rozprávať o lídrovi v oblasti cenových porovnávačov alebo nákupných radcov. Porovnávač Heureka sa zameriava na široké spektrum produktov a snaží sa pokryť najobľúbenejšie kategórie a produkty.
- Najnakup – číslo dva v rebríčku najobľúbenejší porovnávač. Podobne ako Heureka sa snaží pokryť najvyhľadávanejšie portfólio produktov a tým predstavovať adekvátnu konkurenciu pre ostatné porovnávače.
- Pricemania – tretí najväčší konkurent v oblasti porovnávačov cien, ktorý sa taktiež zameriava na všeobecne najobľúbenejšie produkty v oblasti predaja prostredníctvom e-shopu.
- Glami – odhliadnuc od cenových porovnávačov, v rámci nákupných poradcov a porovnávačov produktov vznikla platforma Glami. Tento nástroj môžeme charakterizovať ako porovnávač produktov špecifickej kategórie – Oblečenie a móda.
- Favi – na obraz vyššie spomenutého porovnávača Glami vznikol porovnávač nábytku Favi, ktorý je čoraz obľúbenejší.
- Biano – porovnávač produktov z kategórie bývanie, ktorý funguje v piatich krajinách. Okrem ponuky nábytku, doplnkov a dekorácií pravidelne poskytuje rady a tipy v podobe galérie realizácií od interiérových dizajnérov a architektov.