6 min. čítanie

Cenové porovnávače – ako na ne a ich situácia na Slovensku

Nákupný proces v online svete je zložený z množstva zdrojov, ktoré viac alebo menej ovplyvňujú konečné rozhodnutie nakupujúceho. Rozhodujúce faktory pri kúpe sú individuálne pre každého z nás, avšak pravdepodobne v najväčšej miere je pri tovare alebo službe rozhodujúca cena. Z tohoto dôvodu vznikli tzv. cenové porovnávače, ktoré sú v dnešnej dobe veľmi obľúbené.

Cenové porovnávače – ako na ne a ich situácia na Slovensku

Ako cenové porovnávače fungujú

Už zo samotného názvu je jasné, že ide o hromadné porovnávanie cien konkrétnych produktov z rôznych e-shopov, ktoré tento produkt ponúkajú. Najnižšia cena je predsa to, čo nakupujúci hľadá alebo nie? Primárnym rozhodovacím faktorom v nákupnom procese  skutočne býva práve konečná cena produktu, ale nie vždy je to iba o nej.

Medzi ďalšie rozhodovacie faktory môžeme zaradiť množstvo informácií na úrovni detailu produktu, pridanú hodnotu v podobe darčeku či celkové hodnotenie e-shopu, ktorý daný produkt predáva.

Je to naozaj iba o cene?

Ak si odmyslíme cenu, tak medzi ďalšie rozhodovacie faktory môžeme zaradiť množstvo informácií (textových, vizuálnych alebo audiovizuálnych) na úrovni detailu produktu, pridanú hodnotu v podobe darčeku či celkové hodnotenie e-shopu, ktorý daný produkt predáva. Praktiky, ako premeniť jednorazového zákazníka na vracajúceho sa, má snáď každý marketér plný rukáv. Pri týchto porovnávacích platformách je možné získať odmenu v podobe ocenenia, ktoré môže zlepšiť celkový dojem z e-shopu a tým zvýšiť relevanciu nákupu. Tieto ocenenia môžu byť napríklad overený obchod, overené zákazníkmi či obchod odporúčaný zákazníkmi.

V prípade, že ste sa rozhodli vstúpiť s e-shopom do porovnávača cien, pripravte si XML súbor v  správnom formáte.

Ako na cenové porovnávače

V prípade, že ste sa rozhodli vstúpiť s e-shopom do porovnávača cien, pripravte si XML súbor v  správnom formáte podľa požiadaviek konkrétnej platformy. Pre zjednodušenie úprav tzv. feedu, čo šetrí čas nielen programátorom ale aj marketérom, môžeme odporučiť online nástroj Mergado. Ide o veľmi užitočný nástroj na úpravu feedov pre cenové porovnávače na Slovensku a v Českej republike. Za zmienku stojí napríklad Audit feedu, ktorý na základe analýzy feedu príde s odporúčaniami ako ho upraviť do správnej podoby.
Medzi ďalšie plusy patrí možnosť vytvárania vlastných pravidiel, ktoré upravujú výstupný feed (jednotlivé produkty vo feede) do požadovanej podoby. V rámci tejto platformy je možné využívať rôzne aplikácie, napríklad na pridávanie ďalších relevantných metrík, ktoré pomáhajú so segmentáciou produktov a ich lepšej optimalizácii. Mergado je veľmi dobrým partnerom pri správe porovnávača cien, najmä vďaka jeho funkcie Mergado TV a podrobným blogom, kde je vysvetlená väčšina potrebných úkonov.

Výhodami cenových porovnávačouv pre nakupujúcich sú najmä:  reputácia – hodnotenia e-shopu, skúsenosti – referencie, a to, že všetko je na jednom mieste.

Výhody cenových porovnávačov pre nakupujúcich

  • Všetko na jednom mieste – veľká časť online ponuky je sústredená na jednom mieste s možnosťou porovnania,
  • Reputácia – prehľad o hodnoteniach jednotlivých e-shopov,
  • Skúsenosti – častokrát je k dispozícii obsiahly zoznam referencií od skutočných užívateľov.

E-shopy môžu pomocou porovnávačov presnejšie zacieliť na zákazníka a tým aj šetriť náklady.

Výhody cenových porovnávačov pre e-shopy

  • Zacielenie – ľudia vyhľadávajú najnižšiu cenu konkrétneho produktu, dokonca konkrétneho modelu podľa sériového čísla. Správnym zaradením produktu a jeho kategorizáciou je možné ponúknuť ľuďom správny tovar, v správnom čase a na správnom mieste,
  • Náklady – ak máte dobre pripravený feed, disponujete dobrým hodnotením a nemáte ceny dvojnásobne vyššie, existuje vysoká relevancia prekliku na e-shop a tým je vyššie percento miery konverzie. Zároveň náklady na inzerciu nie sú závratné a pri prepočítaní PNO (podielu nákladov na inzerciu) získame priaznivé hodnoty,
  • Posledný krok – väčšinou sú návštevníci presvedčení o kúpe daného produktu a k transakcii chýba len výber toho najvýhodnejšieho riešenia

Cenové porovnávače na Slovensku

  1. Heureka – v našich končinách sa môžeme rozprávať o lídrovi v oblasti cenových porovnávačov alebo nákupných radcov. Porovnávač Heureka sa zameriava na široké spektrum produktov a snaží sa pokryť najobľúbenejšie kategórie a produkty.
  2. Najnakup – číslo dva v rebríčku najobľúbenejší porovnávač. Podobne ako Heureka sa snaží pokryť najvyhľadávanejšie portfólio produktov a tým predstavovať adekvátnu konkurenciu pre ostatné porovnávače.
  3. Pricemania – tretí najväčší konkurent v oblasti porovnávačov cien, ktorý sa taktiež zameriava na všeobecne najobľúbenejšie produkty v oblasti predaja prostredníctvom e-shopu.
  4. Glami – odhliadnuc od cenových porovnávačov, v rámci nákupných poradcov a porovnávačov produktov vznikla platforma Glami. Tento nástroj môžeme charakterizovať ako porovnávač produktov špecifickej kategórie – Oblečenie a móda.
  5. Favi – na obraz vyššie spomenutého porovnávača Glami vznikol porovnávač nábytku Favi, ktorý je čoraz obľúbenejší.
  6. Biano – porovnávač produktov z kategórie bývanie, ktorý funguje v piatich krajinách. Okrem ponuky nábytku, doplnkov a dekorácií pravidelne poskytuje rady a tipy v podobe galérie realizácií od interiérových dizajnérov a architektov.
Zdieľať článok
Viamedia SK
Tento článok ti prináša

Viamedia SK

Sme digitálna agentúra s dlhoročnými skúsenosťami v online svete. Patríme medzi šiestich kľúčových partnerov Googlu na Slovensku. Ku každému klientovi pristupujeme profesionálne a individuálne.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
10 min. čítanie

Nezanedbajte potenciál cenových porovnávačov

V online marketingu a media mixe e-shopov sa najčastejšie stretávame s bežnými kanálmi, akými sú Google Ads či Facebook Ads. Veľakrát bývajú doplnené ešte napríklad o emailing, SEO či affiliate marketing. Porovnávače (zbožáky) bývajú často vynechávané z media mixu, prípadne sa im nevenuje dostatočná pozornosť. Je to škoda, pretože práve zbožáky dokážu priniesť e-shopom kvalitnú […]

Adam Cagala Adam Cagala
PPC Specialist v PTA Group
Prečítať článok
7 min. čítanie

Čo pravidelne sledovať pri inzercii vo vyhľadávačoch tovarov

Vyhľadávače tovarov sú dobrým zdrojom objednávok e-shopov. Človek občas ešte začuje, že sa o nich netreba starať. To je však podľa mňa chyba. Ak chcete maximalizovať úžitok z tohto kanálu, musíte sa oňho pravidelne starať aj po tom, čo urobíte základné nastavenie. Vyhľadávače tovarov sú v modeli STDC vo fáze Do a vďaka tomu majú väčšinou veľmi dobrý konverzný […]

Jiří Guňka Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox
Prečítať článok
4 min. čítanie

Vyskúšajte inzerciu na špecializovaných vyhľadávačoch tovaru

Predávate oblečenie, či nábytok a chceli by ste svoj tovar dostať čo najviac k relevantným zákazníkom? Existuje niekoľko porovnávačov tovaru, ktoré sa špecializujú len na určitý sortiment. Preto by ste im mali venovať svoju pozornosť a zvážiť ich využitie pre váš e-shop. V tomto článku sa bližšie pozrieme na GLAMI, Favi a Biano.

Natália Adamica Saganová Natália Adamica Saganová
Riaditeľka Content a Support teamu v Mergado
Prečítať článok