Zaujíma ma

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

Ako získať kvalitné obrázky na svoj web zadarmo a legálne

5 min čítanie

Už ste zrejme počuli tvrdenie „jeden obrázok je viac než tisíc slov“. Niečo na tom bude. Obrázky v článku dokážu obsah obohatiť, zaujať pohľad, pozastaviť sa pri čítaní, nechať oči oddýchnuť, alebo byť dôvodom na kliknutie. Kde môžete zohnať kvalitné obrázky zadarmo? V nasledujúcich bezplatných fotobankách.

Použite bezplatné fotobanky

Stiahnuť si obrázok je veľmi ľahké. Stačí napísať do Google a vybrať si. Je to však nesprávne, nakoľko porušujete autorský zákon. Za to vám môže hroziť pokuta od pár stoviek po niekoľko tisícov, podľa toho od koho ste ju ukradli.

Z tohto dôvodu vznikli fotobanky, ktoré ponúkajú kvalitné obrázky, avšak za určitú cenu. Pokiaľ však len začínate s projektom, alebo investujete radšej rozpočet do niečoho iného, tak sa vám nechce platiť za obrázky.

A z tohto dôvodu preto existujú bezplatné fotobanky, ktoré poskytujú obrázky zadarmo s licenciou CC0 (creative commons zero). Autor, ktorý publikuje svoje fotky pod touto licenciou umožňuje kopírovať, upravovať, distribuovať a spracovať svoje dielo na komerčné použitie, bez potreby ďalšieho súhlasu. No i napriek tomu je potrebné, aby ste korektne uviedli zdroj obrázku, alebo meno autora pri každom použití.

Najlepšie bezplatné fotobanky

V ďalších riadkoch som zoradil bezplatné fotobanky, ktoré ponúkajú podľa môjho názoru najlepšie obrázky zadarmo. Za tabuľkou nasledujú detailnejší popisy pre každú fotobanku.

Unsplash

  • Výhody: výborná kvalita fotografií, množstvo fotografií, 4 rozmery na výber
  • Nevýhody: (žiadne)

Pixabay

  • Výhody: výborná kvalita fotografií, množstvo fotografií, 4 rozmery na výber, 21 kategórií, bezplatné videá, ilustrácie, vektory a hudba
  • Nevýhody: (žiadne)

Pexels

  • Výhody: výborná kvalita fotografií, množstvo fotografií, 4 rozmery na výber + vlastné rozmery, bezplatné videá
  • Nevýhody: (žiadne)

Flickr

  • Výhody: množstvo fotografií, na výber až 11 rozmerov, amatérske fotografie
  • Nevýhody: amatérske fotografie (závisí od vášho vkusu)

Stocksnap.io

  • Výhody: možnosť zoradiť obrázky podľa popularity (získate náznak, ktoré fotky fungujú)
  • Nevýhody: iba jedno rozlíšenie

Picjumbo

  • Výhody: kvalitné fotografie
  • Nevýhody: nedá sa zvoliť rozmer

Gratisography

  • Výhody: originálne fotografie, ktoré inde nenájdete
  • Nevýhody: menší počet fotografií

Google

  • Výhody: jednoduché vyhľadávanie pre danú tému, veľký počet fotografií
  • Nevýhody: kvalita je nižšia ako pri bežných fotobankách, nutnosť si skontrolovať zdroje

Unsplash

Pri pohľade na Unsplash vám napadne, že prečo sa autori rozhodli svoje fotografie rozdať zadarmo. Táto fotobanka začala v roku 2013 ako skromný blog, ktorý zbieral obrázky. Pre porovnanie, v roku 2019 prekonala 1 miliardu stiahnutých obrázkov. To hovorí samo za seba o jej popularite.

Čo sa týka tém, nájdete tu pekné cestovateľské fotky, ľudí, objekty, alebo tématické fotky. Z každého rožka troška. Na tému online marketing sme napr. dostali 1000 výsledkov. Stačí kliknúť na fotku, zvoliť 1 zo 4 želaných rozlíšení a máte peknú fotku na web.

Hodnotenie:

  • Výborná kvalita fotografií
  • Množstvo fotografií
  • 4 rozmery na výber

Pixabay

Pixabay je ďalšia mimoriadne populárna bezplatná fotobanka, ktorá sa teší veľkej obľube. Ako sama tvrdí, ponúka vyše 1,7 milióna bezplatných obrázkov v 21 kategóriách. Okrem fotiek tu máte však aj bezplatné videá, ilustrácie, vektory a najnovšie aj hudbu. Svedčí to o tom, že webstránka nespí a naďalej sa rozvíja. Na kľúčové slovo online marketing sme dostali 500 výsledkov. Rovnako ako pri Unsplash, stačí kliknúť na vybranú fotografiu a pred sťahovaním zvoliť požadovaný rozmer zo 4 možností. Trošku nepoteší captcha, ktorú je treba vyplniť.

Hodnotenie:

  • Výborná kvalita fotografií
  • Množstvo fotografií
  • 4 rozmery na výber
  • 21 kategórií
  • Bezplatné videá, ilustrácie, vektory a hudba

Pexels

Mne osobne sa Pexels zdá byť príbuzný s Pixabay. Nájdete tu totiž občas rovnaké fotografie a sú tu aj videá. Čo sa mi však páči viac, je spracovanie kolekcií na rôzne témy. Ide však čisto len o osobnú preferenciu 🙂 Pokiaľ ide o samotné obrázky, na kľúčové slovo online marketing sme získali až 156 000 výsledkov.

Treba však poznamenať, že sa nám vo výsledkoch zobrazovalo aj ovocie, čo nie je najšťastnejšie vyhľadanie. Opäť, pri stiahnutí stačí kliknúť na fotografiu, vybrať si 1 zo 4 rozmerov a stiahnuť. Pexels okrem toho ponúka možnosť zvoliť si vlastné rozmery.

Hodnotenie:

  • Výborná kvalita fotografií
  • Množstvo fotografií
  • 4 rozmery na výber + možnosť vlastných rozmerov
  • Bezplatné videá

Flickr

Táto fotobanka nie je kompletne zadarmo, no ponúka aj obrázky zadarmo. Stačí vyhľadať daný výraz a následne vo filtri zvoliť možnosť “Commercial use allowed” (komerčné použitie povolené). Čo sa týka konkrétnych obrázkov, všimnete si, že je tu veľa amatérskych fotiek.

Pre niektoré weby to je nevýhoda, pre niektoré výhoda, záleží od želaného výsledku. Ak chcete napr. aby vaše fotografie vyzerali úprimne a prirodzene, môže to byť výhoda. Pokiaľ ide o kľúčové slovo marketing, dostali sme 7994 výsledkov. Pri zvolení fotografie je pri niektorých na výber až 11 rozmerov, čo je plusový bod.

Hodnotenie:

  • Množstvo fotografií
  • Na výber až 11 rozmerov
  • Amatérske fotografie
  • Amatérske fotografie (záleží od vášho vkusu)

Stocksnap.io

Ďalšia fotobanka, ďalší iný spôsob odlíšenia od konkurencie. Tu som pri porovnaní s predchádzajúcimi fotobankami našiel najmenej obrázkov na tému online marketing, iba 59 🙁 Z toho sa niektoré opakovali z ďalších webov. Na inú tému, napr. auto som vyhľadal 1323 výsledkov. V čom sa teda odlišuje? Môžete tu vybrať zoradenie podľa relevancie, dátumu, popularite a počtu zobrazení. Pri výbere sa však nedá zvoliť rozlíšenie, dostupné je len jedno.

Hodnotenie:

  • Možnosť zoradiť obrázky podľa popularity (získate náznak, ktoré fotky fungujú)
  • Iba jedno rozlíšenie

Picjumbo

Pokiaľ ide o originalitu, na Picjumbo som našiel fotografie v 20 kategóriách, ktoré som na iných fotobankách nevidel. Platí tu pravidlo kvalita, nie kvantita. Na vyhľadávanie v online marketingu som našiel 142 výsledkov vyhľadávania. Po zvolení danej fotky stačí kliknúť a stiahne sa. Žiaľ, rozmery sa zvoliť nedajú.

Hodnotenie:

  • Kvalitné fotografie
  • Nedá sa zvoliť rozmer

Gratisography

Túto fotobanku tu zahrniem z dôvodu, že tu nájdete v skutku originálne fotky, pri ktorých sa v 9 kategóriách kreativitou nešetrilo. Nie je ich tu tak veľa, no ak nájdete čo potrebujete, budete sa skutočne odlišovať od iných webstránok. Dostupné sú iba v jednom rozlíšení. Nič pre online marketing som tu žiaľ nenašiel.

Hodnotenie:

  • Originálne fotografie, ktoré inde nenájdete
  • Menší počet fotografií

Google

Aj na Google sa dajú vyhľadávať obrázky zadarmo. Stačí po vyhľadaní v Nástrojoch označiť filter “Označené na opätovné použitie”. Ešte predtým samotným stiahnutím a publikovaním fotografie by som však navštívil danú stránku a zistil by som, či je naozaj dostupná na bezplatné použitie.

Hodnotenie:

  • Jednoduché vyhľadávanie pre danú tému
  • Veľký počet fotografií
  • Kvalita je nižšia ako pri bežných fotobankách
  • Nutnosť si skontrolovať zdroje

Vaše vlastné fotky

Ak si nie ste istý ani jednou fotografiou a nechce sa vám investovať do platených obrázkov, vyskúšajte vlastnú tvorbu. O význame vlastných fotografií sme písali v článku Prečo sú fotky na e-shope dôležité. Dnešné smartfóny majú vysokú kvalitu fotografií, s ktorou sa dá pochváliť na internete. Navyše, vaše fotky budú v skutku jedinečné.

Hodnotenie:

  • Originálna tvorba
  • Autenticita
  • Stačí vlastný smartfón
  • Zaberá to viac času

Slovo na záver

Pekné veci môžu byť aj zadarmo. Na uvedených fotobankách nájdete desiatky, ak nie stovky obrázkov, ktoré dodajú vášmu obsahu osobnosť. Ako sme však spomenuli, nezabudnite uvádzať odkiaľ obrázky máte, aby ste vzdali úctu autorom.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

Zakladateľ a vedúci projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu sa venuje už viac ako 10 rokov a okrem Ecommerce Bridge vedie aj Affiliate sieť Dognet.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.