10 min. čítanie

Ako si na začiatok ukrojiť z reklamného koláča

Založiť úspešnú firmu či projekt je beh na dlhé trate. Aby však z behu nebol maratón je nutné dodržať určité pravidlá. A úvod do nich nájdete v tomto článku. Asi to poznáte. Najprv vám skrsla úžasná podnikateľská myšlienka, teraz ste plný entuziazmu a chcete čo najskôr vidieť prvých 5 tisíc lajkov na vašej stránke. Ako to urobiť efektívne, ale hlavne zmysluplne si preberieme v jednotlivých krokoch.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
Ako si na začiatok ukrojiť z reklamného koláča

ČÍM ZAČAŤ?

V prvom rade si overte či váš skvelý nápad už niekto iný nepoužíva. Nie je to nič zriedkavé a my kreatívci sa s tým stretávame pomerne často.

1. Názov

O tom, ako vymyslieť alebo vytvoriť názov, sa už napísalo veľa, preto sa budeme venovať inému uhlu pohľadu. Ak ste už názov vymysleli, dbajte na prieskum.  Každý váš návrh zadajte do Googlu a nezabudnite skontrolovať, či je voľná doména. Poviem to úprimne – nie je nič horšie ako keď nájdete vysnívaný názov s koncovkou .sk ako OBSADENÝ. Alebo váš názov už dávno existuje vo forme eséročky a nájdete ho na Finstate.

Donúti vás to začať odznova. Tomuto kroku venujte dostatočne veľa času i pozornosti. Staviate totiž základy úspešnej firmy či projektu. Ak to inak nejde, skúšajte iné alternatívy. Ideálne úplne odlišné ako tie, ktoré už existujú. Vysvetľovať niekomu, že vaša spoločnosť je to isté, len s tvrdým Y, je veľmi neoriginálne.

2. CHARAKTER

Ako chcete pôsobiť na potenciálnych zákazníkov? Ste ultra profesionáli? Vtipní kamoši? Niečo medzi? Ide totiž o to, ako budete so zákazníkmi komunikovať. Budete vykať? Tykať? Budete zábavní? Bude vaše logo žiarivé alebo decentné? A názov? Bude hravý? Zašifrovaný? Kto je váš zákazník a čo by od vás očakával? Vyskúšajte si predstaviť ako pôsobíte na zákazníka jeho očami.

Podľa štatistík viem, že milujete príklady. Ak robíte veľmi kvalitné ložiská alebo staviate bytovky, asi nebudete svojim klientom tykať. Potrebujete mať určitú dôstojnosť a profesionalitu. Ak však máte mestské fitko – kľudne tykajte. Veď do takého prostredia sa pokriky typu: „POĎ! MÁŠ NA TO! DÁŠ TO!“ úplne hodia a nikoho tým neurazíte. Charakter je veľmi dôležitý a ovplyvní všetky nasledujúce kroky.

3. DOMÉNA

Ako som už naznačil, je veľmi dôležité, aby ste mali voľnú neobsadenú doménu. V našom prípade sa všetci bijeme o koncovku .sk. Je to jednoducho najdôležitejšia doména na našom lokálnom trhu. Domény ako .eu alebo .com sú podľa mňa považované skôr za alternatívu, prípadne dopĺňajú názov firmy. Niečo v ako buchtysma.com  🙂

Ak patríte medzi tých šťastnejších a doména .sk je voľná, odporúčam ju čo najskôr zakúpiť. Objednajte si ju na jeden rok a ak sa počas budovania projektu rozhodnete pre iný názov, tak nepreplatíte horibilnú sumu a nebude vás to až tak škrieť.

4. GMAIL

V tomto kroku je nutné mať e-mailovú adresu. Budete ju totiž potrebovať na založenie Instagramu. Ja zvyknem založiť aj gmailovú schránku s rovnakým názvom ako má projekt či firma, ktorú zakladáme. Založiť si gmail s týmto znením je zároveň preventívnym krokom k tomu, aby vám ju neobsadil niekto iný či konkurencia.

Rýchly TIP: Nezabudnite si niekde prehľadne zapisovať heslá. V našej agentúre sme strávili množstvo času snahou získať od klienta stratené a zabudnuté heslá.

5. FACEBOOK

Ideme si obsadiť Facebook. Nech nás nepredbehne niekto s rovnakým názvom aký máme my. Nemusíte sa hneď púšťať do nastavení. Ešte vás totiž čakajú ďalšie dôležité kroky a ku zmene profilovky a doplneniu textov sa kedykoľvek vrátite. Snažte sa, aby názov vašej facebookovej stránky bol čo najpodobnejší tomu základnému. Ideálne rovnaký. Bolo by skvelé, keby ste si tieto názvy kontrolovali už pri ich vymýšľaní. Teda trojica – doména, Facebook, Instagram. Teraz vidíte, aké dôležité je vymyslieť skutočne dobrý názov.

6. INSTAGRAM

Máme založený Facebook, doménu, e-mail a teraz sa posunieme ďalej. Pri registrácii budete potrebovať už spomínaný e-mail. V tomto kroku znovu musím prízvukovať, že ideálne je mať názov rovnaký ako pôvodný. Ak sa tak nedá, urobte len malú zmenu, napríklad oddeľte slová bodkou, podtržníkom a podobne. 

7. TIKTOK

Áno, počujete dobre. TIKTOK. Skúsme sa na teraz odpútať od otázok či si vôbec viem predstaviť čo by som na TikTok-u robil. S mojou spoločnosťou. Nateraz to nie je podstatné. Dôležité je obsadiť si miesto. Či to neskôr využijete, ukáže čas. Nenechajte si však obsadiť váš názov. Kto prvý príde, prvý berie.

8. PERSÓNA

Persóna je zoznam vlastností o vašom idálnom klientovi. Môže to byť napríklad: muž, 40 rokov, lokalita: Martin, zaujíma sa o motorky a na internet chodí o 20:00, keď dá deti spať, platí zväčša kartou a surfuje na mobilnom zariadení. Všetky tieto informácie majú cenu zlata. Budete ich potrebovať v kroku 17 a bude to jedna z prvých vecí, ktoré od vás budú agentúry pýtať na vytvorenie kampane.

Nejde však len o kampaň. Ide o celkový imidž vašej spoločnosti. Príklad: Ak vyrábate keksíky pre deti, tak asi na obal nedáte lebku, ostne a plamene. Ak ste však predajca motoriek alebo máte bar v tomto duchu, tak je to pre vás ako ušité. Preto musíte poznať KTO vaše produkty alebo služby kupuje a prispôsobiť sa im svojím imidžom, štýlom komunikácie, produktami, logom, webom, spôsobom platby a dopravy a pod.

Týždenný podcast UPdate

Ak tento krok odignorujete, môžete skončiť ako skrachované reštaurácie v relácii Áno, šéfe!, kde si reštaurácia išla jednoducho svoje a zrazu pred krachom zistili, že potrebujú aj návštevníkov a MUSIA sa im tak či tak prispôsobiť.

Persóna vám veľmi rýchlo pomôže zorientovať sa v tom. A pritom je veľmi jednoduché pripraviť si ju. Pohlavie, vek, lokalita, aké má správanie, ako sa dostali ku mne, čo odomňa očakávajú, ako mi to zaplatia, ako o mne dajú vedieť ostatným, čo od nich očakávam ja atď. Čokoľvek vás napadne. Vyskúšajte si to na vlastnej koži. Akoby ste boli cudzincom a chceli objaviť vašu vlastnú značku, firmu, prevádzku, tovar, službu.

9. CLAIM – SLOGAN

Teraz sme v bode, kedy už máme slušný základ a zabrali sme dôležitý online priestor na našu propagáciu. A teraz prišiel čas na slogan. Ten je ROVNAKO dôležitý ako logo. V slogane totiž prezradíte verejnosti vaše zameranie či ciele. Odporúčam vám nechať si ho navrhnúť skúseným copywriterom. Ten totiž vie zapracovať všetky kritériá, ktoré by mal claim obsahovať. Slogan je nesmierne dôležitý pre formovanie uceleného obrazu o vás.

Ak si pamätáte Nokiu, ich slogan bol connecting people. Spájanie ľudí. Nie je to len bezvýznamná fráza, ale filozofia spoločnosti. A zvlášť pre spoločnosť, ktorú si všetci spájame s mobilnými telefónmi. RedBull vám dá krídla neznamená len text na plechovke, ale aj celý marketingový imidž akým sa prezentuje. Adrenalín, šport, lámanie rekordov. To sú tie krídla. Chápeme sa?

10. LOGO

Ak by som chcel rozpísať ako na tvorbu loga, nestačil by mi ani týždeň. Spoľahnite sa preto na odborníkov. Logo je totiž vaša tvár a ak mu venujete 60 €, aký výsledok očakávate? Berte do úvahy ponuky od 300 € a kvalitné referencie autora. Ak treba, šetrite na iných prvkoch, ale logu venujte maximálny dôraz, čas a pozornosť. Ak ste už vaše logo dostali, tak ho doplňte na všetkých platformách, ktoré sme už založili. Facebook, Instagram, TikTok…

11. ONLINE PLATFORMY

Internet nám ponúka ešte zopár možností ako sa zviditeľniť zadarmo. Vyplňte si profily na Azet.sk, Zoznam.sk a Zlaté stránky a nič nezaplatíte. Tu však upozorním, že najmä Zlaté stránky vás budú bombardovať telefonátmi o skvelých, ale platených ponukách. Tie so slušnosťou odmietnite a ponechajte si len free profil. Nenechajte sa ukecať 🙂

12. Google Moja firma

Tento krok je absolútna nutnosť pre každého, kto chce byť niekedy vo vyhľadávaní Googlu. Vyplňte profil podľa pokynov a venujte tomu dostatok času. Oplatí sa. Uvidíte.

13. HOSTING

Do kroku 10 sme naháňali čas. Aby nám nikto neobsadil naše miesto v online svete. Teraz si môžeme vydýchnuť a pekne upravovať všetky naše prezentácie. Vyberte si hosting. Je to digitálny priestor, kde bude váš web zavesený. Na internete vás čaká obrovská kopa možností. Vyberte si na čo máte chuť  🙂

Veľkosť hostingu (MB, GB) odhadnite podľa toho, či plánujete webstránku len s pár stranami, alebo chcete rozsiahlu online prezentáciu s videami. Každopádne si hosting viete upraviť aj za pochodu. Ak sa na to necítíte, prenechajte to webdizajnérovi. On vám poradí čo a ako.  

14. FIREMNÁ IDENTITA

Vraciame sa akoby do bodu 10. Treba vám totiž navrhnúť vizitky, určiť si písma, farby, plagátiky a hlavne musíte začať kŕmiť sociálne siete kvalitným obsahom. Nájdite si na to profíka. V konečnom dôsledku ušetríte aj peniaze a hlavne neskutočné množstvo času, energie, nervov a sklamania z neúspechu.

Prečo je firemná identita dôležitá? Poznáte asi Coca-Colu, Pepsi, Pumu, Nike a milión iných známych značiek, však? A teraz si predstavte, že z plechovky Coca-Coly odstránite logo. Bude to pôsobiť zvláštne, ale stále budete vedieť, že je to Coca-Cola. Červená farba, plechovka klasického tvaru, písma ktoré sú použité. Toto všetko tvorí komplexnú identitu.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Keďže príkladom to ide najlepšie, ponúkam hneď dva. Medzi najväčšie faily Coca-Coly patrila zelená plechovka. Išlo o novú edíciu. Ľudia však boli natoľko zvyknutí, že Coca-Cola znamená červená plechovka, že zelenú edíciu skoro úplne odignorovali. Čísla ukázali, že to nebol dobrý pokus… 

Niečo podobné sa stalo Pepsi s Pepsi Crystal. Klasická čierna farba nápoja bola zrazu priehľadná špeci edícia. Čo myslíte, ako to dopadlo? Nepodceňujte silu firemnej identity. Nechajte nech zákazník vidí ucelený obraz, kedy odprezentujete svoje farby, písma, štýl komunikácie, obliekania a on si to s vami spojí a zazrie váš billbord v záplave tých konkurenčných.

Nasledujúce kroky budú zápasom marketérov o pozornosť zákazníka. 

15. WEBSTRÁNKA

Toto je úplne na vás. Veľa šťastia! Nám sa však osvedčil redakčný systém. Nezabudnite mať prihlasovacie údaje. Drobnosť, ale dôležitá.

16. LINKEDIN

Tento krok by som nazval ako ľubovoľný. Je však nutné spomenúť ho. Či potrebujete byť na tejto špecifickej sociálnej sieti, už nechám na vás. Nezabudnite však, že profily, o ktoré sa nebudete starať, budú pôsobiť veľmi neprofesionálne a pokazia vám celkový imidž.

TIP: 80 % obsahu sociálnych sietí by malo vzdelávať a zabaviť. Iba zvyšných 20 % slúži na priamu propagáciu služby či produktu.

17. ONLINE / OFFLINE KAMPAŇ

A sme na konci! Máme názov, logo, farby, písma, vizitky, obsadené všetky online prezentácie, web a možno aj propagačné predmety. A teraz to musíte vykričať celému svetu! A na to potrebujete online marketingovú kampaň. Znovu vám napíšem, aby ste to nerobili sami, spolupracujte radšej s profíkom.

Nejde totiž len o uverejnenie obrázku na Facebook, ale o komplex vecí. Správny copywriting, fotka v správnom rozmere i rozlíšení, kreatíva, nápad, psychológia, čas zverejnenia, cieľovka, persóna, naplánovanie, súťaže, spracovanie štatistík, či forma videí a ich príprava. Toto všetko musíme my, profesionáli, ovládať, a preto to nemusíte robiť vy.

Trošku vás vystraším. Sme v kroku 17 a sme v bode, kedy VŠETKY doterajšie kroky musíte dokonale zapracovať do reklamnej kampane. To, že ste profesionál v stavebníctve, ešte neznamená, že rozumiete sociálnym sieťam. Je nový rok a Instagram zas zmenil svoje algoritmy. Zaznamenali ste to? Rozumiete tomu? Máte vôbec na to čas? Do online reklamy idú reálne peniaze. Ak ich chcete investovať a nielen do niečoho vraziť, riešte to s profesionálom. Za pár desiatok eur viete osloviť tisíce ľudí. Je to váš najsilnejší nástroj. A preto je dokonalá príprava kľúčová. 

18. VŠETKO OSTATNÉ

Dotiahnite všetko, čo sa dá. Firemný outfit, polep vozidla, dizajn prevádzky, mailové podpisy, darčekové poukazy, školenie personálu, odpovedanie na recenzie a komentáre, koncoročné PF-ko. Už ste prešli príliš dlhú cestu aby ste niečo zanedbali. Chcete byť totiž na výslní a to niečo stojí. Nebudete však hrať druhé husle a vaša prezentácia týmto dosiahne maximálny efekt. Nezabudnite, že toto je len stručný úvod. Jednotlivé kroky majú množstvo zákutí, ktoré treba prelúskať. Ale to už je vaša cesta. Držím palce.

Zdieľať článok
Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad

Od čias svojej prvej dánskej stavebnice som vedel, že chcem veci robiť INAK. 90-tky ( prehistorické obdobie pred internetom ) nás naučili skvele improvizovať 🙂 Umenie, dizajn, grafika a najmä kreativita boli mojimi piliermi počas dlhých rokov štúdia, kde sa mi vždy podarilo prepašovať do projektu niečo VIAC ako ostatní.  6 rokov štúdia na Fakulte umení na Technickej univerzite v Košiciach mi pridali písmenká Bc. a drsne znejúce Mgr. art. Už odvtedy boli moje projekty reálne hmatateľné a nezostali len v zložkách: final_final_378. Už ako mladé ,,ucho” som vizuálne zastrešoval európske konferencie, celoslovenské roadshows, či zopár inovatívnych projektov, ktoré dnes voláme startupy. A VTEDY MI TO TRKLO! Už netvorím grafiky. Už tvorím príbehy! Iba vďaka praxi, kreatívnemu zmýšľaniu, no najmä úžasným klientom, z ktorých sa často stali priatelia, naše projekty skončili v Europarlamente v Bruseli, v celej Európe, Rusku a najnovšie aj v Dubaji. Našli ste ich aj v Bille, či Kauflande, len o tom možno neviete. Nech už som pracoval pre mikro projektík, alebo MEGA korporáciu, vždy som dával k projektom ohromnú porciu kreativity. Inak to ani neviem! A preto čítate tieto riadky. Hľadáte totiž SKVELÝ NÁPAD!  

Tento článok ti prináša

Kolovrátok

Kolovrátok je reklamná agentúra so sídlom v Bratislave, ktorá sa zaoberá tvorbou marketingových stratégií, systematického marketingu, návrhom a vytváraním komplexných webových stránok a e-shopov, tvorbou log a celkových identít firiem a značiek. S 25 ročnými skúsenosťami sa neboja využiť ich pre firmy, ktoré vedia, že bez systematického marketingu neprežijú.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Čo tvorí kľúč k brand loyalty?
2 min. čítanie

Čo tvorí kľúč k brand loyalty?

V rozvíjajúcom sa svete e-commerce, kde má váhu každý klik, je nevyhnutné pochopiť zložitosť spotrebiteľského správania. Rozsiahla správa The Science of Loyalty (Veda lojálnosti), za ktorou stojí spoločnosť Intuit, vniká hlboko do psychiky spotrebiteľov a ukazuje, čo stojí za vernosťou k značke.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+