4 min. čítanie

Ako sa rozprávajú príbehy v reklame

Prvotný alebo primitívny storytelling siaha niekoľko tisíc rokov do minulosti a to až do čias, kedy sa u jednotlivcov vyvinula schopnosť rozprávať sa. Ľudia žijúci v kmeňoch si večer pri ohni vymieňali zážitky z celého dňa a postupne zistili, že nezáleží na tom, či sú skutočné alebo prikrášlené, ale navzájom ich bavilo počúvať príbehy a získali si tak pozornosť ostatných.

Michaela Stareková Michaela Stareková
Social Media Specialist v PTA Group
Ako sa rozprávajú príbehy v reklame

Aj dnes pri každej reklame, ktorá chce byť úspešná, je kľúčové získať si pozornosť diváka. Práve to je jedným z dôvodov, prečo sa storytelling spojil s reklamou a prečo prináša kvalitu do tejto predajnej sféry.

Teraz sa vrátime niekoľko rokov do minulosti a pozrieme sa na to, ako sa postupne vo vybraných reklamných spotoch rozvíjal marketingový model storytellingu. Vybrali sme niekoľko inšpiratívnych ukážok, ktoré bravúrnym spôsobom rozprávajú príbeh a sú nabité poriadnou dávkou emócií.

Nová éra s Macintosh

Na úvod nemôžeme nespomenúť reklamný spot od firmy Apple – 1984, ktorý slúžil na predstavenie osobného PC Macintosh. V spote tvorcovia použili anglickú športovkyňu Anyu Major, ktorá vystúpila ako nemenovaná hrdinka a Davida Grahama ako „Big Brother” – Veľkého brata. Rad pochodujúcich prisluhovačov má evokovať úvodné scény Metropolisu.

V závere spotu môžeme vidieť, ako hrdinka kladivom rozbíja obrazovku a Veľký brat oznámi „Zvíťazíme!”. Následne je v prívale svetla obrazovka zničená, čo samotného diváka šokuje.

Reklamu uzatvára pôsobivý komentár „Spoločnosť Apple Computer 24. januára predstaví systém Macintosh. Uvidíte, prečo rok 1984 nebude taký ako rok 1984.“ (v preklade)

Po skončení hlasového prejavu obrazovka vybledne do čiernej farby a objaví sa dúhové logo Apple. Jednotlivé obrazy v spote boli narážkou na známy román Georga Orwella – 1984.

Stella Artois ukázalo svoju hodnotu

Značka Stella Artois od roku 1982 až do roku 2007 komunikovala svoje pivo pod reklamným sloganom „Reassuringly expensive“, čo v preklade znamená „upokojujúco drahé”.

Kľúčové v komunikácii bolo ukázať hodnotu piva, ktorého cena bola vyššia ako bežný priemer. Pokiaľ iné značky zvyčajne zverejňovali 30-sekundové reklamy s nízkym rozpočtom na tvorbu, Stella rozbila bank s hranými filmovými trhákmi v trvaní celých dvoch minút. Môžeme povedať, že išlo o jednu zo značiek, ktorá objavila nový model toho, ako zákazníci vnímajú „hodnotu“.

Pozrite si skvostne natočený reklamný spot a preneste sa do vojnových čias. Hlavnou myšlienkou príbehu je ukázať hodnotu piva Stella Artois. Jednoducho, nič nestojí za to, aby pivo pretieklo.

P&G ako hrdý sponzor mám

Ak sa prenesieme pár rokov dozadu, konkrétne do roku 2010, veľa z vás si určite spomenie na reklamu značky P&G (americký nadnárodný koncern podnikajúci najmä v oblasti drogérie) – „Thank You Mom”.

Hlavnou myšlienkou spotu bolo vytvoriť citové prepojenia medzi globálnou spoločnosťou, jej značkami a ľuďmi. Firma neurobila hrdinov zo športovcov, ale oslávila ich matky, ktoré sú v konečnom dôsledku primárnou cieľovkou značky.

Celková reklama je založená na silnej emócii, rozpráva príbeh športovcov doslova od plienok, cez drinu, bolesť, radosť až po víťazný úspech. Každý z týchto momentov je sprevádzaný hlavnou hrdinkou – matkou.

Značka využila spoločenskú príležitosť, ktorou boli olympijské hry, a odkomunikovala tak niekoľko značiek v rámci jednej reklamy. Nemala potrebu komunikovať samu seba, lebo obsahuje 400 iných značiek.

Ako sa nájsť s najlepšou sieťou?

Na záver sme vybrali celkom čerstvý slovenský spot pre značku Orange. V reklame „Nájdi sa“ bolo jednou z hlavných myšlienok ukázať, že Orange má najlepšiu sieť na Slovensku (nejde o egocentrické tvrdenie značky, ale potvrdili to viaceré merania).

Kvalitu siete demonštrovali prechodom celým Slovenskom na súčasne veľmi populárnej a často skloňovanej Ceste hrdinov SNP. Hlavná hrdinka prechádzala cez mestá, naprieč horám, lesom a na mobilnú sieť sa mohla v každej situácii spoľahnúť: „Nech už máte na cestách akýkoľvek problém, väčšinu z nich dokážete vyriešiť vďaka najlepšej mobilnej sieti od Orangeu.”

Celý klip je pre diváka atraktívne spracovaný. Rozprávač, známy glosátor, rozpráva príbeh dievčiny na ceste SNP vtipným, no autentickým spôsobom. Pointu alebo myšlienku spotu si značka mohla dovoliť povedať v závere dvojminútového videa, pretože reklama je natoľko pútavá, že sledovateľ je ochotný pozrieť si ju až do konca. Jednoducho, chceme vedieť, ako sa príbeh dievčiny na tejto ceste skončí.

Záver

Čaro samotného storytellingu je svojím spôsobom ukryté v chémii nášho mozgu. Jednoducho povedané, pri emocionálnych zážitkoch sa z nášho mozgu uvoľňuje dopamín, ktorý nám zanecháva dlhšiu pamäťovú stopu.

Reklama založená na emócií v nás tak má potenciál oveľa viac zarezonovať a zároveň byť zapamätateľnejšou v porovnaní s klasickými, tuctovými reklamami.

V súčasnosti, kedy je všade pretlak reklamy, je náročné ľudí zaujať a presadiť sa na trhu. Samotná reklama je to, čo chce značka povedať o sebe a content je to, čo chcú ľudia vidieť, počuť a zdieľať.

Dá sa povedať, že v súčasnom svete je úspešnejšie, ak značky nerobia reklamu, ale content (Faris Yakob). Jednou z takýchto možností je práve storytelling, ktorý ponúka množstvo alternatív, ako urobiť fascinujúce príbehy a content, ktorý zaujíma.

>>prezentácia startupu pre investora<<

Zdieľať článok
Michaela Stareková
Social Media Specialist v PTA Group

Vášnivá lezkyňa, turistka a bežkyňa. V PTA Group pracuje ako Social Media Specialist. Venuje sa tvorbe kreatívnych content plánov, email marketingu a v neposlednom rade copywritingu.

Tento článok ti prináša

PTA Group

PTA Group je digitálna marketingová agentúra, ktorá sa zameriava na vytváranie efektívnych kampaní v oblasti performance marketingu. Ponúka širokú škálu služieb, vrátane content marketingu, marketingu sociálnych médií, e-mailového marketingu, webdesignu a brandingu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?
7 min. čítanie

Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?

Online kurz je ideálny spôsob, ako odovzdať skúsenosti a zvýšiť svoj finančný rozpočet. Ako vytvoriť úspešný kurz? Okrem výberu správnej témy je dôležitá aj stratégia a plán. Kto je vaša cieľová skupina? Je o vami zvolenú tému záujem? Ako svoj kurz predať? Ako ho vylepšiť a posunúť na vyššiu úroveň? To všetko sa dozviete v […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Prečítať článok
Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?
3 min. čítanie

Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?

Aktuálna situácia na trhu nie je vďaka využívaniu AI pre copywriterov najružovejšia. Každá firma si dvakrát premyslí, či sa jej oplatí investovať do kvalitného textu od odborníka, alebo jej postačí text vygenerovaný umelou inteligenciou. Aby ostala táto profesia naďalej na výslní, potrebuje nadstavbu v podobe niečoho, čo zatiaľ AI nedokáže ponúknuť. Pýtate sa, čo to je? […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Prečítať článok
Moc korektúry pri vytváraní kvalitných textov
3 min. čítanie

Moc korektúry pri vytváraní kvalitných textov

Jednou z najdôležitejších etáp pri tvorbe kvalitných textov pre rôzne formy komunikácie je korektúra. Nejde len o odstránenie gramatických chýb a pravopisných nedostatkov z webových stránok a blogov, ale týka sa aj tlačených propagačných materiálov a dokonca aj kníh. Vďaka korektúre bude váš text bezchybný, prehľadný a dôveryhodný.

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+