Zaujíma ma
26. októbra 2018

Jana Zajícová

Chief Executive Officer v CREATIVE sites
26. októbra 2018

9 konkrétnych krokov, ako založiť vlastný e-shop

5 min čítanie

Ak vážne uvažujete nad tvorbou e-shopu, už asi viete, čo budete ponúkať. Možno už máte aj zopár dodávateľov. A čo ďalej? Na začiatok si potrebujete naštudovať legislatívu. Následne vymyslieť značku, investovať do grafického dizajnu a UX. Ďalej potrebujete kvalitný e-shop systém s intuitívnou administráciou a funkciami, ktoré vám pomôžu predávať či automatizovať vaše interné procesy. Je dôležité si tiež premyslieť celý nákupný proces vrátane spôsobov platby a dopravy. No a pri spustení e-shopu by ste už mali mať prepracované SEO a naštartovaný online marketing. Super! Môžete začať predávať. Okej, to bol rýchlokurz a teraz pekne pomaly.

1. Nevyhnutná legislatíva

Ešte skôr, ako sa sami alebo s firmou pustíte do tvorby e-shopu, musíte mať ošetrenú legislatívu. Teda minimálne oprávnenie podnikať, nech už si vyberiete živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným. Poraďte sa s účtovníkom. V tomto smere vám môže pomôcť užitočný blog ĽudskouRečou.sk.

Prejdite si zákony týkajúce sa elektronického obchodu a hlavne ochrany spotrebiteľa. Vypracujte si VOP (všeobecné obchodné podmienky), ktoré okrem iného musia zahŕňať aj podmienky nákupu či postup pri reklamácii. Ďalej si naštudujte GDPR (všeobecné nariadenie na ochranu osobných údajov) alebo si zožeňte právnika, ktorý vám s tým pomôže.

Myslite aj na to, že niektoré špecifické produkty si budú vyžadovať ďalšie povolenia. Napr. pri predaji potravín musíte mať hygienou schválený sklad či potravinárske preukazy pre vašich zamestnancov.

2. Branding a doména

Ešte skôr, ako sa pustíte do “fyzickej” tvorby internetového obchodu, si vymyslite názov. Ideálne jednoduchý, krátky, originálny, zapamätateľný a doménovo dostupný. Je ťažké nájsť alebo vyrobiť také slovo. Pokúste sa k ideálu aspoň priblížiť. Overte si dostupnosť vašich nápadov cez národného registrátora domén alebo vo firme, ktorá poskytuje možnosť zakúpiť domény.

Nevytvárajte len značku, ale aj jej charakter. Definujte si, ako chcete, aby pôsobila na vaše cieľové skupiny. Aké vlastnosti by mala, keby bola človek? To, čo vymyslíte, sa bude odrážať nielen v dizajne e-shopu, ale aj v celej vašej komunikácii. Budete zákazníkom vykať alebo tykať? Používať hovorové výrazy alebo komunikovať skôr seriózne? Všetky svoje myšlienky si zapisujte na papier.

Nevytvárajte len značku, ale aj jej charakter.

3. Technické riešenie a funkcie e-shopu

Nastal čas rozhodnúť sa o e-commerce platforme, na ktorej bude celý váš e-shop fungovať. CMS, resp. redakčný systém by mal byť bezpečný, spoľahlivý a intuitívny. Vytvorenie e-shopu trvá spravidla niekoľko týždňov v závislosti od technickej náročnosti. Je lepšie využiť open source riešenie alebo e-shop na mieru? Aký je vlastne rozdiel?

Open source systémy ako PrestaShop, Shopify, WooCommerce či Magento majú otvorený kód. To znamená, že ktokoľvek programátorsky (ne)zdatný sa vie podieľať na vývoji redakčného systému a jeho funkcií. Toto má však svoju tienistú stránku, a to nedostatočné zabezpečenie, pokiaľ sa na niektorej funkcii podieľa neprofesionál. V rámci open source CMS-ka si všetko od dizajnu cez inštaláciu funkcií a riešenie prípadných problémov vybavujete sami alebo si zaplatíte firmu, ktorá však zabezpečenie stránky neovplyvní. Častým problémom pri týchto riešeniach býva nedostatočný support, dlhá reakčná doba alebo nemožnosť nájsť niekoho, kto by pre vás niečo do e-shopu doplnil či doprogramoval.

Správne zvolené riešenie pre CMS je pre eshop kľúčové hlavne v neskorších fázach prevádzky.

Pri profesionálnych e-shop riešeniach na mieru máte k dispozícii firmu, ktorá je plná overených vývojárov. Pracujú zväčša vo vlastnom CMS. Zaisťujú jeho rozvoj a bezpečnosť. Aktívne opravujú chyby, ak sa vyskytnú. Takáto firma vám štandardne navrhne a implementuje aj dizajn a funkcie, ktoré na prevádzku internetového obchodu potrebujete. Poskytuje vám aktívny support. Čiže čokoľvek potrebujete, je vám k dispozícii. Pomôže vám i s automatizáciou a prepojením na rôzne externé systémy, ako aj s funkciami úplne na mieru podľa vašich želaní.

Pokiaľ len začínate, ešte sa vám môže pozdávať e-shop na prenájom. Väčšinou máte na výber pár šablón a v podstate všetko si riešite sami. Čo sa týka customizovaných funkcií a technickej podpory, môžu, ale nemusia ich poskytovať. Každopádne, postupom času bude nevyhnutné prejsť na personalizované riešenie na mieru.

4. Grafický dizajn a UX

Či už šablónový dizajn, alebo grafika na mieru, oba by mali spĺňať dnešné UX štandardy. Kvalitné UX (user experience) znamená, že návštevník sa na vašej stránke vie jednoducho orientovať a nakúpiť. Vždy vie, ako pokračovať. Dokáže rýchlo nájsť to, čo potrebuje / hľadá. Skúsení grafici vychádzajú z overených štandardov použiteľnosti a dopĺňajú ich o nové dizajnové prvky. Krásna grafika je plus, ale bez UX je jednoducho nepoužiteľná. Pri tvorbe grafiky už mnohí dizajnéri uplatňujú tzv. Mobile First prístup. Najskôr sa vytvára mobilná verzia stránky až potom desktopová. Prečo? V roku 2017 už 48% slovákov navštevuje e-shopy z mobilných zariadení.

5. Doprava tovaru

Počas toho, ako pracujete (resp. firma pracuje) na vašej web stránke, vyriešte spôsoby dopravy. Chcete posielať tovar iba poštou? Tak to vám u množstva zákazníkov neprejde. Boja sa o poškodenie či stratu zásielky, o dlhých radoch priamo na pošte nehovoriac. Preto stojí za uváženie kuriérska spoločnosť, ktorá bude schopná doručiť tovar rýchlejšie a spoľahlivejšie, aj keď drahšie. Nie vždy máte na to podmienky, ale vyskúšajte ešte formu osobného prebratia tovaru. Keď nemáte kamennú predajňu, možno si budete vedieť zabezpečiť aspoň vlastnú výdajňu tovaru. Ak nie, využite externé výdajné miesta.

6. Platobné možnosti

Znovu, dajte zákazníkovi na výber. Neobmedzujte ho na hotovosť a posielanie peňazí na váš účet. Tieto zastarané platobné metódy vyrieši implementácia platobnej brány. Čo dokáže? Zákazník si môže vybrať platbu kartou či cez internet banking, okamžitú online platbu alebo platbu cez elektronickú peňaženku. Takéto platobné metódy urýchľujú a zjednodušujú celý nákupný proces.

Čím viac zjednodušíte nákup, tým väčšiu šancu máte, že zákazník ho reálne dokončí.

7. Ekonomický informačný systém

Skladové hospodárstvo a generovanie faktúr priamo v e-shope je v poriadku do momentu, kým nechcete zladiť kamennú predajňu s online predajom, prípadne kým vám nenarastie počet objednávok po istú hranicu. Vtedy je automatizácia nevyhnutná. Dôležité je, aby sa dal váš e-shop systém prepojiť s tým informačným. V tomto smere je dobré sa poradiť so skúsenými profesionálmi.

8. SEO – optimalizácia pre vyhľadávače

Pri tvorbe vlastného e-shopu myslite aj na to, ako sa návštevníci dostanú na váš web. SEO slúži na pritiahnutie zákazníka cez vyhľadávač ako napr. Google. Existuje množstvo faktorov, ktoré ovplyvňujú výsledky vyhľadávania.

Dali by sa zhrnúť do niekoľkých oblastí:

  1. Content – tvorba kvalitného a relevantného obsahu webu s kľúčovými frázami;
  2. Linkbuilding – aktívne získavanie relevantných spätných odkazov z iných webov, ktoré pôsobia ako online referencie vášho e-shopu;
  3. RankBrain – súčasť algoritmu od Google, ktorá triedi miliardy stránok a predkladá najrelevantnejšie výsledky za pomoci umelej inteligencie, ktorá chápe synonymá aj homonymá a hľadá prepojenia medzi rôznymi formami vyhľadávania; hodnotí interakciu s vašou stránkou pre rôzne dopyty hľadania.

Sú to veľké množiny faktorov, ktoré si buď naštudujete, alebo SEO zveríte expertom.

9. Online marketing

Už sme si povedali, ako pritiahnuť zákazníkov pomocou SEO. Pokiaľ však chcete rásť, bez ďalších online marketingových aktivít a reklamy sa nezaobídete. Založíte si kontá na sociálnych sieťach, ale bez platenej reklamy vaše posty dnes nikto neuvidí. Preto začnete investovať. Pokračujete PPC reklamou cez AdWords, Facebook či iné platformy. Nasadíte remarketingové kampane, ktoré budú trošku prenasledovať zákazníka, aby mu pripomenuli váš produkt aj na iných weboch. Nezabudnete na cenové porovnávače, ak je to pre vaše produkty relevantné. Najdôležitejšie pri marketingových aktivitách je však meranie. Odmerajte, čo sa vám podarilo, aj to, čo sa vám pokazilo. Aby ste sa postupne zlepšovali a pracovali efektívnejšie.

Založiť internetový obchod nie je až také zložité, ale stojí to peniaze. Najťažšia časť je ale vymyslieť, ako ho rozvíjať a udržať. Potrebujete sa odlíšiť v mori 11-tisíc e-shopov. Ak však bude pre vás zákazník na prvom mieste, nájdete skutočné konkurenčné výhody a budete tvrdo makať, neexistuje dôvod, prečo by sa vám to nemalo podariť. Držíme vám palce!

Autor článku

Jana Zajícová

Chief Executive Officer v CREATIVE sites

Viac ako 13 rokov pôsobí ako CEO spoločnosti CREATIVE sites. Venuje sa e-commerce konzultáciám, navrhuje riešenia pre nové e-shopy a stará sa aj o dlhoročných existujúcich klientov.

Tento článok prináša

Cieľom CREATIVE sites je pomáhať e-shopom rásť a zarábať viac. Špecializujeme sa na vývoj e-shopov a funkcií na mieru, SEO, UX, originálne dizajny, prepojenia s rôznymi IS, automatizáciu procesov a pod.

Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.