
Zalando je už päť rokov dôležitým spoločníkom českých zákazníkov v oblasti módy a životného štýlu. Počas tohto obdobia spoločnosť investovala do zákazníckych služieb, pohodlia a inšpirácie, a stala sa top destináciou pre Čechov, ktorí hľadajú inšpiráciu a módu v rôznych cenových reláciách. Rovnako ako partnerom pre lokálne značky pri ich expanzii a internacionalizácii.
Zalando vstúpilo na český trh v roku 2018 a odvtedy sa česká spoločnosť a správanie zákazníkov zmenilo. Keď sa pozrieme na údaje, v roku 2018 si 58,6 % Čechov objednalo tovar a služby online. Dnes sa toto číslo zvýšilo takmer o tretinu a v roku 2022 dosiahne 77 % českej populácie (Digitálna agenda EÚ).
S približne 15 miliónmi objednávok sa Zalando spolu s nákupným klubom Lounge by Zalando stalo cieľom Čechov, ktorí hľadajú široký sortiment oblečenia, obuvi a doplnkov v rôznych cenových kategóriách. Vôbec prvý nákup uskutočnený na tejto platforme v Českej republike – ružové tenisky – znamenal začiatok trendu a poukázal na silnú českú preferenciu v streetovom a športovom oblečení. Tento trend viedol okrem iného k tomu, že kategória športových produktov v Českej republike prekonala európsky priemer Zalando.

zdroj: Zalando
Keď sa na údaje pozrieme podrobnejšie, zistíme, že v roku 2018 boli najčastejšie nakupovaným tovarom u mužov tričká, a u žien tričká a športové podprsenky. V roku 2023 prevažujú u mužov tenisky, tričká a tepláky, a u žien rôzne modely čiernych nohavíc. Tričká sú pre Čechov najobľúbenejšou kategóriou. Šaty, mikiny a plavky sú však najvyhľadávanejšími položkami platformy u žien, a tepláky, mikiny a opäť tričká u mužov.
Češi oceňujú pohodlie. Obľúbenosť výdajných miest je v Českej republike takmer deväťkrát vyššia ako napríklad v Nemecku, čo z nej robí jeden z najviac prispôsobených trhov tomuto spôsobu doručovania. Preto Zalando neustále pracuje na zvyšovaní úrovne pohodlia, aby uspokojilo českých zákazníkov. V roku 2021 platforma spustila spoluprácu so spoločnosťou Zásilkovna a v súčasnosti rozširuje sieť odberných miest pridaných do ponuky PPL.
„Sme radi, že rozširujeme našu spoluprácu so Zalandom práve v čase osláv ich piateho výročia. Odteraz budeme poskytovať prístup k ďalším 3 500 odberným miestam a 650 schránkam. Prajeme Zalandu šťastné výročie a veľa spokojných zákazníkov,” hovorí Petr Horák, generálny riaditeľ spoločnosti PPL CZ.
Zalando sa snaží zákazníkom čo najviac uľahčiť výber dokonalého módneho kúsku. Spoločnosť naďalej pracuje na personalizácii zákazníckej skúsenosti zavedením funkcie Body Measurements, ktorá umožní zákazníkom získať personalizované poradenstvo na základe ich skutočných rozmerov. Zalando taktiež pilotne zavádza virtuálnu skúšobnú kabínku, prostredníctvom ktorej si zákazníci budú môcť vytvoriť 3D avatara a virtuálne si vyskúšať vybraný sortiment výrobkov po zadaní svojej výšky, hmotnosti a pohlavia. V neposlednom rade sa v súčasnosti testuje beta verzia virtuálneho módneho asistenta poháňaného technológiou ChatGPT, ktorý pomôže zákazníkom orientovať sa v sortimente Zalando pomocou ich vlastných slov alebo módnych výrazov.
Daniel Rogiński, výkonný riaditeľ spoločnosti Zalando pre Českú republiku, Slovensko a strednú a východnú Európu, hovorí: „Od nášho vstupu do Českej republiky sme sa neprestali učiť o tomto trhu a jeho zákazníkoch. Neustále prispôsobujeme našu ponuku ich vyvíjajúcim sa preferenciám a prinášame ešte vyššiu úroveň personalizácie a technologického prispôsobenia, ktorými je Zalando známe, spolu s rozsiahlou lokálne relevantnou ponukou vo všetkých cenových kategóriách. Za päť rokov sa toho veľa zmenilo a nás teší, že českí zákazníci oceňujú našu snahu, vďaka ktorej je Zalando najobľúbenejšou módnou značkou na tomto trhu. Naďalej budeme načúvať našim zákazníkom a napĺňať ich očakávania.”
Podpora miestneho módneho priemyslu
Zalando chce byť tiež tzv. Starting Point for Fashion, prvým miestom, kam zákazníci prirodzene smerujú, keď myslia na módu. Prostredníctvom partnerských služieb platforma umožňuje miestnym značkám osloviť viac ako 51 miliónov aktívnych zákazníkov na všetkých 25 trhoch. Okrem toho Zalando ponúka partnerom služby Zalando Fulfillment Services, ktoré im umožňujú prístup k logistickým sieťam, ako aj službu Zalando Marketing Service, ktorá spája značky s najväčším európskym online módnym publikom. Okrem toho vo štvrtom štvrťroku 2022 Zalando spustilo nové riešenie s názvom Multichannel Fulfillment (MCF), ktoré umožňuje značkám plniť objednávky zadané na iných kanáloch ako Zalando, ako sú ich vlastné webové stránky alebo iné platformy, prostredníctvom logistickej siete Zalando.