7 min. čítanie

Vytvorte si profesionálny newsletter v MailChimpe

Email marketing pomocou newsletteru patrí medzi najpoužívanejšie formy reklamných kampaní. Na vytvorenie newsletteru preto existuje množstvo platforiem, z ktorých na Slovensku je veľmi populárny práve MailChimp. Vytvoriť v ňom kampaň je pomerne jednoduché a zvládnete to aj bez grafických alebo programátorských zručností. V článku si povieme, ako postupovať.

Vytvorte si profesionálny newsletter v MailChimpe

Čo je to e-mail marketing?

Vo všeobecnosti možno povedať, že e-mail marketing je forma priameho marketingu. Ináč povedané, komunikuje medzi sebou predávajúci a potenciálny zákazník. Prácu v tomto smere vám výrazne uľahčujú rôzne platformy (napríklad MailChimp), ktoré dokážu vytvoriť databázu klientov.

Pochopiteľne, platí tu základné pravidlo, ktoré hovorí, že ak chcete niekomu zasielať akékoľvek reklamné emaily, potrebujete mať v prvom rade od potencionálneho zákazníka povolenie. Znamená to, že sa musí dobrovoľne prihlásiť na odber vašich noviniek (newsletter).

Aké výhody plynú z databázy emailov ľudí, ktorí sa zaujímajú o vaše služby? Jedna z hlavných výhod je, že nad databázou svojich klientov (súčasných aj potenciálnych) budete mať absolútnu kontrolu, a to nezávisle na sociálnych sieťach, Google vyhľadávaní či SEO.

Niekedy sa tiež môže stať, že o svoju návštevnosť postavenú na informačných kanáloch (napríklad Google) môžete prísť zo dňa na deň. Google totiž pravidelne mení svoj algoritmus, čo znamená, že ak sa mu vaša stránka nebude páčiť, môže ju z ničoho nič vylúčiť z výsledkov vyhľadávania. Pri MailChimpe vám to nehrozí.

Ako si založiť účet v MailChimp?

Je to veľmi jednoduché. Prvým krokom je zaregistrovanie sa na tomto odkaze. Po vyplnení vašich základných údajov (email, nickname a heslo) kliknite v spodnej časti stránky na tlačidlo „Sign Up“. V priebehu pár minút by vám mal prísť aktivačný email, na ktorom potvdíte svoju emailovú adresu.

Druhým krokom je potvrdenie o tom, že ste človek. Áno, myslíme tým tú otravnú procedúru, ktorú poznáme už z kvanta iných webstránok.

Následne potvrďte registráciu kliknutím na „Confirm Signup“ a po tomto kroku vám už nič nebráni v tom, aby ste vyplnili o sebe základné informácie – meno, názov firmy (ak ju máte), adresa, PSČ… Nakoniec môžete pridať vašu fotografiu a účet v MailChimp máte založený.

Ako prepojiť MailChimp s administráciou e-shopu?

Ešte predtým, ako začnete premýšľať nad prepojením s vaším e-shopom, musíte si vytvoriť databázu klientov a vytvoriť newsletter. MailChimp vás na to hneď upozorní a šípkou vás nasmeruje na položku „Create list“.

Tu je základom vyplnenie názvu newsletteru, meno a email autora (čiže vás). Ďalej napíšte aj sprievodnú informáciu k rozosielaným emailom – pripomienka toho, prečo ľuďom prišiel od vás email. Pochopiteľne, email, ktorý tu zadávate, by mala byť emailová adresa, ktorá je hostovaná na vašej webstránke.

Znamená to vasemeno@vasastranka.sk namiesto vasemeno@gmail.com. Ak takúto emailovú adresu ešte nemáte a neviete si ju vytvoriť, budete sa musieť obrátiť na poskytovateľa vášho webhostingu. Potom už len stačí odoslať formulár a váš prvý email list bol práve vytvorený.

Následne môžete prejsť k dôležitejším veciam a k tomu, na čo je MailChimp určený. Veď prečo získavať zákazníkov iba cez objednávky a nepracovať s nimi ďalej? Prečo namáhavo zisťovať, či náhodou medzi zákazníkmi nemáte aj nejaké duplikáty, čo potom skresľuje celú vašu štatistiku? Toto všetko vám táto platforma porieši. Len ju treba spojiť s vašou webstránkou.

Ak je e-shop robený na mieru

V prípade, že máte svoj e-shop robený na mieru, ide o veľmi jednoduchú záležitosť. Tu je dôležitý „Custom website“. Jediné, čo treba, je vyplniť URL adresu vašej webstránky a zvoliť si list, do ktorého budú „padať” kontakty z webu. Potom už len stačí vyžiadať si kód.

Kód potom zašlite vášmu programátorovi, ktorý vám robil webstránku. Ten ho vloží na web a máte po starosti.

TIP: Mailchimp umožňuje vytvárať aj rôzne pop-up okná na získavanie nových kontaktov. Rovnako dokáže zasielať automatizované emaily zákazníkom – poďakovania, blahoželania, pripomienky na tovar… Pomocou tejto platformy môžete dokonca vytvárať aj retargetingové reklamy.

Ľudí do svojej databázy klientov môžete dostať aj prostredníctvom vytvorenia formulára na odber článkov v sidebare. Ide o jednu zo základných stratégií, ktorú umožňuje práve MailChimp.

Prepojenie s WordPress

V súčasnosti máte na výber z množstva rôznych modulov, ktoré dokážu záujemcov o novinky z vášho e-shopu pridávať do zoznamu odberateľov v MailChimpe, a to automaticky. Najznámejší a najpoužívanejší z nich je modul MC4WP pre WordPress.

Výhodou tohto modulu je, že si prostredníctvom neho môžete vytvoriť jednoduchý formulár na prihlásenie sa k novinkám, ktorý ľahko integrujete do vašej webstránky. Takto si celý proces pridávania záujemcov zautomatizujete a vy sa môžete medzitým venovať iným marketingovým záležitostiam.

Kľúčom k tomuto prepojeniu je API (application programming interface). Čo to je? V skratke povedané, ide o rozhranie aplikácie, ktoré určuje spôsob, akým budú medzi sebou rôzne aplikácie komunikovať. Vám ako užívateľovi stačí vedieť, že API napríklad umožňuje iným aplikáciám prístup k vášmu účtu bez toho, aby ste museli zadávať heslo.

Ak si teda chcete nastaviť prepojenie vášho webu s účtom MailChimp, budete si najskôr musieť vygenerovať svoj kľúč API. Používatelia WordPressu s povoleniami správcu môžu vytvárať a zobrazovať svoje vlastné kľúče API. Samozrejme, môžu tiež vidieť kľúče API ostatných používateľov daného účtu.

Postup je nasledovný:

  • Kliknite na tento odkaz – nasmeruje vás na váš účet MailChimp pre generovanie API kľúča.
  • Skopírujte už existujúci API kľúč alebo kliknite na „Create“ (vytvoriť nový).
  • Kľúč pomenujte popisne, aby ste vedeli, ktorá aplikácia ho používa.

TIP: MailChimp disponuje aj zdieľacími funkciami na sociálnych sieťach a vďaka API kľúču dokáže bezproblémovo spolupracovať s Facebookom, Twitterom či Google Analytics.

Rovnako poskytuje širokú škálu drag-and-drop šablón pre kreatívne spracovanie samotného dizajnu newslettra.

Ako rozoslať newsletter

Ak chcete rozoslať svoj newsletter, musíte ho najskôr vytvoriť. Našťastie, MailChimp má veľmi príjemné užívateľské prostredie, vďaka ktorému to je doslova hračkou. K dispozícii je množstvo predvolených šablón, no môžete si navrhnúť aj svoju vlastnú.

Rovnako je jednoduché aj ovládanie. Stačí si iba jednoducho voliť obsahy, ktoré chcete zahrnúť do svojho mailu a myškou ich preniesť do šablóny. Potom už len pomeňte farby, doplňte texty a môžete rozposielať.

Ako však začať? Žiaden strach, na vytvorenie newslettera budete potrebovať iba pár klikov. Stačí kliknúť na tlačítko „CAMPAIGN“, ktoré sa nachádza v hornom paneli. Potom na „CREATE CAMPAIGN“, kde si vyberiete položku „EMAIL“. Tu si môžete vybrať buď „Regular Campaign“, kde si budete vytvárať váš nový newsletter, alebo „Triggered“, kde si vytvoríte uvítací email.

Na rozposlanie newslettera vám už potom vo vrchnom menu stačí kliknúť na „Campaigns“ a vybrať si zo zoznamu kampaň, ktorú ste si práve založili. Potom kliknite na „SEND“ a následne na „SEND NOW“, čím sa kampaň odošle.

Samozrejme, ešte predtým treba mať pripravenú databázu kontaktov. Môžete ich vkladať buď ručne pomocou tlačítka „Add a subscriber“, alebo si ich môžete importovať z TXT, CSV, či XLS.

Štatistiky a vyhodnotenie newsletteru

Aj zobrazovanie rôznych reportov a štatistík je v MailChimpe veľmi jednoduché. V každej kampani máte totiž možnosť „View Report“, kde základnou informáciou je počet emailových adries, na ktoré bol newsletter odoslaný.

Ďalšie užitočné štatistické informácie sú nasledovné:

  • Open rate – informácia o tom, koľko % adresátov newsletter otvorilo.
  • Click rate – miera kliknutia. Ide o počet kliknutí delené celkovým počtom adries, na ktoré bol newsletter odoslaný.
  • Súhrnná štatistika – dozviete sa tu informáciu o celkovom počte otvorení newsletteru (Opened). Nájdete tu aj údaj, koľkokrát bolo na niečo v emaili kliknuté. Dôležitým reportom je aj počet emailov, ktoré neboli doručené, prípadne aj koľko ľudí sa vám odhlásilo z odoberania newsletteru.
  • Celkový počet kliknutí – a to aj v rámci opakovaných kliknutí na newsletter.

Testovať a na základe toho rozosielať newslettery sa vám určite oplatí. Neverili by ste, aký veľký vplyv na počet odoberateľov a či si na váš email kliknú, má správne zvolený predmet emailu. Správne optimalizovanie tohto textu sa dá dosiahnuť jedine testovaním a následným sledovaním štatistických reportov.

Záver

Email marketing pomocou newsletteru ešte stále patrí medzi najpoužívanejšie formy reklamných kampaní. Na výber máte z množstva platforiem, z ktorých je na Slovensku najpoužívanejšia práve MailChimp. Je to najmä z dôvodu jednoduchej registrácie a intuitívneho ovládania.

Aj prepojenie vášho e-shopu s MailChimpom je iba na pár klikov. Tu je dôležité najmä vygenerovanie si svojho API kľúča. Samozrejme, nezabudnite si každú svoju kampaň štatisticky vyhodnocovať.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+