Nákupné zvyky sa zmenili najmä v posledných dvoch rokoch
Zmeny v dopyte spotrebiteľov a ich neistoty, ako je napríklad prerušenie dodávky tovaru, naďalej formujú spôsob, akým ľudia nakupujú. Jedna vec však počas týchto neistých časov zostáva rovnaká.
?Každý nákup začína najskôr zo zvedavosti
Je jedno, či ste refinancovali hypotéku, kúpili si nábytok, alebo dovolenku. S najväčšou pravdepodobnosťou bola na začiatku nákupného procesu zvedavosť, ktorá vás motivovala kliknúť na obsah, ktorý vás inšpiroval a vyvolal vo vás potrebu či túžbu k nákupu.
Podľa dát, ktoré zverejnil Allan Thygesen za Google Global Retail Ads Marketing team, až 47 % zákazníkov vyhľadáva nápady na darčeky alebo inšpiráciu. Zároveň však len 44 % zákazníkov nakupuje na základe počiatočného zoznamu darčekov.
Prezeranie videí, čítanie zaujímavých receptov alebo blogy ktoré poradia – to všetko pomáha pri rozhodovaní sa o nákupe
Až 67 % opýtaných divákov YouTube uskutočnilo nákup v dôsledku sponzorovaného obsahu. Videoreklamy pomáhajú značkám poskytovať relevantný a prispôsobený obsah pre publikum vo chvíli, keď ich to zaujíma najviac.
Až pri 64 % amerických nákupov počas sviatkov, ktoré boli zrealizované prostredníctvom Googlu, respondenti uviedli odpoveď “discovery and inspiration”.
Ak zákazník hľadá inšpiráciu a prezerá si fotky, videá alebo číta blogy, je to pre značku veľká príležitosť ako zanechať dobrý dojem a zvýšiť si vlastnú zapamätateľnosť a rozpoznateľnosť.
1. Ľudia nakupujú viac ako kedykoľvek predtým
Premeňte príležitostných návštevníkov a nakupujúcich na pravidelných zákazníkov! Využite jesenné obdobie na inšpiráciu potenciálnych zákazníkov a motivujte ich k predvianočným nákupom.
Vhodná marketingová stratégia a dlhodobá a konzistentná komunikácia vám prinesie opakované nákupy počas celého roka – či už ide o produkty pre vlastnú spotrebu, alebo darčeky. Ľudia predsa nakupujú celoročne. Tak prečo by to nemalo byť práve u vás?
2. Nový druh nakupovania
Premeňte “všekupcov” na zákazníkov! Pandémia preniesla mnohé zavedené kamenné predajne do online priestoru. Tie to šikovne využili a ponúkli zákazníkom produkty s možnosťou okamžitého odberu alebo doručením do druhého dňa. Kým pred pandémiou sa firmy rozhodovali či podnikať online, alebo offline, dnes už premýšľajú len nad tým, či online alebo kamenná predajňa s e-shopom.
Nákupy tovaru, pri ktorom je uvedená dostupnosť “na sklad v mojej blízkosti” vzrástla medziročne v USA o viac ako 90 %. Trendom roku 2022 sú “intuitívne nákupy”, čo znamená, že ľudia vyhľadávajú a nachádzajú inšpiráciu v online aj offline svete súčasne, a to aj vo viacerých kategóriách.
V USA ľudia nakupujú dokonca až v siedmich kategóriách v priebehu dvoch dní.
Tieto nákupy sú motivované hlavne ukojením okamžitej túžby zákazníka. Nákupná inšpirácia pritom môže vzniknúť kedykoľvek a kdekoľvek. Počet vyhľadávaní obsahujúcich výraz “otvorený obchod” vzrástol celosvetovo o viac ako 400 %.
K osloveniu väčšieho počtu zákazníkov s cieľom intuitívneho nákupu je kľúčový rozsah sortimentu a rýchlosť dodania. Ideálne je, ak dokážete ukojiť potrebu zákazníka ihneď alebo do nasledujúceho dňa.
3. To najlepšie z oboch svetov
Pri budovaní vernosti zákazníka je kľúčová schopnosť prinášať stabilne nízke a férové ceny, ako aj vysokú kvalitu tovarov a služieb.
Vyhľadávanie obsahujúce slovné spojenia ako “lacné a najlepšie” sa rozrástli medziročne celosvetovo o viac ako 40 %.
Zákazníci pritom začali výrazne viac sledovať recenzie produktov ako obchodu samotného a reálne používateľské skúsenosti s produktom, ako aj produktové videá, ktoré im pomôžu vybrať si tú vyššiu kvalitu produktu.
76 % nakupujúcich v USA chce kúpiť vysoko kvalitný produkt, ktorý vydrží dlhšie.
Z toho vyplýva, že dopyt zákazníka po nízkej cene nepramení z neochoty míňať – práve naopak. Zákazník chce nakúpiť s rozpočtom, ktorý má k dispozícií, čo najkvalitnejší produkt.
Záver:
Čokoľvek robí vaše podnikanie jedinečným, povedzte o tom svojim potenciálnym zákazníkom už počas toho, ako sa rozhodujú o nákupe. Propagujte svoje ponuky – výhody dopravy zdarma, rýchle doručenie, vrátenie tovaru, tovar skladom či možnosť vyzdvihnutia v predajni.
Zobrazte to v meta popise vo vyhľadávaní, v bannerových a video kampaniach, na sociálnych sieťach, ale nezabúdajte ani na ďalšie komunikačné kanály. Môžete vložiť leták s benefitmi pre zákazníka do balíka, ktorý mu práve posielate, môžete mu poslať mail s novinkou ktorú ste práve zaviedli alebo jednoducho propagovať v kamennej predajni výhody online nakupovania s možnosťou vyzdvihnutia v predajni.
Či už ide o nových zákazníkov, intuitívne nákupy, alebo tých, ktorí si robia podrobný prieskum všetkých troch typov zákazníkov dohromady, kľúčovým aspektom, ktorý vám pomôže pochopiť potreby a túžby vašich zákazníkov, je kvalitná dátová analýza, marketingová stratégia a automatizácia kampaní. Vďaka tomu budete vedieť najpresnejšie cieliť a doručiť obsah zákazníkom práve v čase, keď ho dopytujú.