Aké sú hlavné výhody otvorenej siete samoobslužných boxov pre DPD SK?
Pohľad na budovanie siete vlastných samoobslužných boxov ukazuje, že raz bude táto sieť otvorená medzi všetkými providermi. Má to viacero príčin. Jedným pohľadom sú iniciačné náklady na vybudovanie siete. Sieť nemôžete stavať na kapacitu, ktorú potrebujete na 6 týždňov v roku, medzi Black Friday a Vianocami.
V tomto období počet požiadaviek na schránku niekoľkonásobne prevyšuje priemerný počet požiadaviek počas roka. Preto úplne logicky, nemôžete mať „pre seba“ toľko schránok, koľko ich potrebujete počas extrémnych 6 týždňov a zvyšných 46 týždňov zívajú prázdnotou. Presne tých 46 týždňov bolo príčinou myšlienky otvorenej siete samoobslužných boxov. A tento fenomén platí nielen na Slovensku. Dôkazom je fungujúci otvorený systém Alzaboxov, spolupráca DPD so Slovenskou poštou a najnovšie aj s GLS na európskej úrovni.
S akými nevýhodami ste sa stretli v súvislosti s otvorenou sieťou samoobslužných boxov?
Nevýhodou by sa mohla zdať obmedzená kapacita. Asi bude, 6 týždňov v roku. Ale aj na to existuje riešenie. Každá z kuriérskych spoločností si buduje sieť odberných miest, parcelshopov, partnerských predajní, akokoľvek ich nazveme… Výhodou týchto partnerských predajní je, že sa viete s predajňami dohodnúť, nemáte obmedzený počet schránok, ktorá sa vám neotvorí ak je plná.
Treťou cestou je stále existujúca možnosť doručenia kuriérom. Hodinové okno, v ktorom oznamujeme predpokladaný príchod kuriéra, pomôže príjemcovi naplánovať deň. Úspešnosť dodržania doručovacieho okna prekračuje 95 %.
Nehovoriac o tom, že popularita samoobslužných boxov je na Slovensku veľmi regionálna záležitosť. Nemôžeme hodnotiť Slovensko podľa Bratislavy a jej okolia. Máme zákazníkov (e-shopy aj príjemcov) na celom Slovensku, a musíme reagovať na požiadavky celej spoločnosti.
V neposlednom rade, otvorenú sieť nepovažujeme za nevýhodnú. Svedčí o tom aj existencia vlastných samoobslužných boxov, ale nie v megalomanských veľkostiach. Ideme do malých boxov, ktoré budú bližšie k príjemcom, lebo budú súčasťou rezidenčných celkov. Steny potravinových reťazcov sa pomaly plnia.
Akým spôsobom otvorená sieť odberných miest a boxov ovplyvňuje vašu logistiku a dodávateľský reťazec?
V dnešnej dobe, kedy svetu vládnu dáta, ich kvalita, vyhodnotenie a následné použitie je dodávateľský reťazec presne plánovateľný. Spolupráca s prevádzkovateľmi, skracovanie úložných lehôt (je to cesta otvorených aj zatvorených sietí počas spomínaných 6 týždňov) a používanie rezervácií vytvárajú presný plán.
Počas roka sa samoobslužné boxy vyprázdňujú (neprebraté balíky) a plnia (balíkmi na prevzatie príjemcom) maximálne dvakrát do dňa. V sezóne to môže byť aj štyrikrát.
Je pravda, že v predvianočnom období, keď príjemcovia oveľa dôslednejšie dbajú na vyzdvihovanie balíkov, sa „pobyt“ balíkov v jednotlivých priehradkách samoobslužných boxov rapídne skracuje a konečne sa samoobslužné boxy využívajú naozaj efektívne. Opak je pravdou počas zvyšku roka.
Aké sú hlavné benefity spolupráce s európskou sieťou DPD?
Nie náhodou sa DPD hrdí najväčšou a najkompaktnejšou sieťou v Európe. Ak DPD nemá vlastnú pobočku v európskej krajine, má spoluprácu so spoločnosťou, v ktorej má väčšinový vlastnícky podiel. Preto ťaháme všetci za jeden koniec. Krajiny máme „pospájané“ vlastnými linkami. Tie majú zmysel keď sú plné, resp. ak sa znásobujú a medzi triediacimi centrami putujú viaceré kontajnerové alebo kamiónové súpravy. Nastavené sú tak, aby sme ponúkli čo najneskorší čas zvozu na Slovensku a dosiahli čo najkratší čas prepravy a následné doručenie v danej krajine a zároveň hľadeli na efektívnosť využitia kapacít a nákladovosť.
V čom vidíte najväčšie rozdiely medzi DPD a inými doručovacími službami? Čo je pridaná hodnota DPD oproti iným spoločnostiam?
Najdôležitejším faktom je, že nemusíme podpisovať bilaterálne zmluvy a hľadať partnerov osobitne v každej krajine, aby sme vedeli balíky doručovať. Vieme sa dopátrať k informáciám, lebo máme prepojené systémy. Veľmi často máme viaceré krajiny spoločného jedného medzinárodného zákazníka, máme spoločný záujem. Vieme si poradiť, vieme odporučiť kontaktné osoby, aby sa zákazník cítil rovnako komfortne v každej krajine.
Ako materská spoločnosť GeoPost prispieva k zlepšeniu vašich služieb v európskom regióne?
Obrovským prínosom sú spoločné nákupy samoobslužných boxov, softwaru, zdieľanie skúseností. Samoobslužné boxy sú veľmi obľúbené v pobaltských krajinách, tam majú naši kolegovia skúsenosti už takmer 10 rokov. Naopak, v západnej Európe sú v popredí stále odberné miesta (parcelshopy), resp. doručenie kuriérom. Ľudia dávajú prednosť osobnému kontaktu, alebo podpore malého podnikania svojich známych vo svojom okolí. Táto črta sa prejavuje aj v malých mestách Slovenska a v satelitoch veľkých miest.
Ľudia si fandia a pomáhajú si a hlavne si doprajú, preto podporujú podnikanie. Nepotrebujú anonymný ale vždy dostupný samoobslužný box.
Aké sú podľa vás najväčšie výhody nákupu online pre zákazníkov?
Dostupnosť 24 hodín denne a široký, takmer neobmedzený sortiment.
Ktoré faktory podľa vás najviac ovplyvňujú rast online predaja?
Jedným je opakujúca sa skúsenosť – v drvivej väčšine prípadov veľmi pozitívna a príjemná. Druhým je dostupnosť služby a neobmedzená škála produktov. Môžem kúpiť topánky, skrinku a cibuľky na sadenie, no nemusím navštíviť tri rôzne predajne. Online to mám „pod jednou strechou“. Kľučovým bolo „kovidové“ obdobie, ktoré rozšírilo cieľovú skupinu nakupujúcich z vekového rozpätia 18 – 40 na rozpätie 15 do 100.
Ako zabezpečujete, aby bol online nákup pre zákazníkov čo najjednoduchší a najkomfortnejší?
Úloha kuriérskych, resp. doručovateľských služieb, spočíva v dostupnosti. Možnosť výberu doručenia domov, do odberných miest, do samoobslužných boxov. Jednoduchosť výberu mne vyhovujúceho miesta či už priamo v košíku e-shopu, alebo si nastavím obľúbené miesto či viacero miest v aplikácii.
Ak si vyberiem doručenie domov, potom čo najpresnejšia informácia, kedy príde kuriér, možnosť sledovania zásielky, cesta kuriéra. Možnosť zmeniť čas, miesto alebo spôsob doručenia.
Ďalším aspektom je dostupnosť dobierky či spôsob zaplatenia – na Slovensku ešte stále veľmi dôležitá služba. Svoju rolu zohráva aj možnosť vrátenia nevhodného tovaru odosielateľovi či už na náklady e-shopu, alebo na svoje vlastné.
V poslednom čase sa stále častejšie objavuje požiadavka na „prívetivé“ doručenie k životnému prostrediu.
Akým spôsobom prispôsobujete kapacitu vašich služieb v jednotlivých regiónoch?
Regionalita je veľmi silná. Ale nie je to fenomén Slovenska. Aj keď u nás je veľmi výrazná. Celé plánovanie, vyhľadávanie odberných miest, umiestňovanie našich samoobslužných boxov, ale aj otvorených sietí je zrkadlom regionality. V prvom rade sa posilňujú región Bratislavy a jej satelitov, veľké mestá v západoslovenskom kraji, krajské mestá a malé okresné mestá v západoslovenskom kraji.
Vidíte vyšší záujem zákazníkov o shopy alebo boxy?
Je to veľmi regionálne, nielen na Slovensku ale aj v zahraničí. Okoliu Bratislavy vládnu samoobslužné boxy. V ostatných častiach Slovenska stále vládne doručenie kuriérom, resp. komunitná podpora odberných miest.
Akým spôsobom plánujete rozšíriť využívanie boxov?
Využívanie samoobslužných boxov je silná módna záležitosť silne propagovaná určitou časťou trhu. Nie každý tovar je však vhodný na odloženie do boxu. Patria sem napr. kozmetické prípravky všetkých druhov, doplnky stravy, vitamínové prípravky, víno a alkohol. Týmto produktom neprospieva ani teplota pod 10 stupňov a v horúcich letných dňoch sa všetky tieto produkty znehodnocujú. Nehovoriac o tom, že samoobslužné boxy, ktoré sú nabíjané prostredníctvom solárnych panelov, musia mať slnečný svit neobmedzený. Minimálne tieto produkty budú musieť byť ešte chvíľu doručované kuriérom, alebo vyzdvihované v odberných miestach, parcelshopoch.
Ako dôležitá je pre vás triediaca kapacita v porovnaní s koncovou kapacitou?
Kovidové obdobie, ale najmä zmena doručovateľských služieb z čisto B2B takmer výhradne do B2C segmentu priniesla nový pohľad aj na triediacu kapacitu spoločností. Všetky spoločnosti investovali za posledné 1 – 3 roky nemalé prostriedky práve do automatických alebo poloautomatických liniek, bez ktorých by sa ani jedna z doručovateľských služieb dnes už nezaobišla.
Zmenila sa skladba balíkov, znížili sa hmotnosti, ale zvýšili sa objemy. Aby sme vedeli balík doručiť nasledujúci pracovný deň, máme k dispozícii večer na cestu do triediaceho centra a veľmi intenzívnych 4 – 5 hodín na triedenie a opäť nadránom na cestu do dep.
Aké opatrenia prijímate na zvýšenie triediacej kapacity?
V našom prípade sú to dve plnoautomatické triediace linky, jedna v Bratislave a druhá v Dolnom Hričove pri Žiline. Dopravným uzlom pre medzinárodné balíky je Žilina, je to dané polohou Dolného Hričova, blízkosť Poľska, Českej republiky a linky z a do Nemecka.
Rakúsko, ďalšia linka do a z Maďarska, Morava a časť Českej republiky a Adriatic sú obsluhované z Bratislavy.
Ako hodnotíte efektivitu vašich triediacich procesov?
Triediace procesy a linka sú nastavené presne na úkony, ktoré potrebujeme. Výzvou nielen nás, ale každého skladu (vrátane e-shopov), je ľudská pracovná sila. Aj najväčšia automatizácia na konci dňa potrebuje dve ľudské ruky a myseľ človeka. A tu narážame na stály a už dlhodobý nedostatok pracovnej sily.
Ako sa líšia vaše služby pre B2C a C2C segmenty?
Asi najväčší rozdiel je v obsluhe týchto segmentov. C2C smerujeme do takzvaného samoobslužného módu, ktorý ale dáva konečnému zákazníkovi – užívateľovi voľnosť rozhodnúť sa, v ktorom odbernom mieste svoj balík podá.
Aby bol tento proces čo najjednoduchší, prichádzame s novinkou elektronického prepravného štítka, ktorý odbúrava potrebu tlačeného papierového štítka a k podaniu balíka vám stačí telefón. A dokonca nemusí byť ani SMART. Lebo schránku samoobslužného boxu otvoríte u nás aj PINom. V odberných miestach je to rovnako.
Ako zabezpečujete spokojnosť širokej verejnosti s vašimi službami?
Myslím, že naša 22-ročná existencia na trhu je toho každodenným dôkazom. Je to dlhoročná práca s našimi kuriérmi aj zamestnancami.
Akú úlohu zohrávajú marketplaces vo vašej obchodnej stratégii?
Marketplace sú našimi aktívnymi zákazníkmi. Vytvorili sme pre nich riešenie, aby sme spoločne vedeli obslúžiť našich partnerov. Vidíme, že slovenské e-shopy sú oveľa opatrnejšie naskakovať na vlak zvaný marketplace, ale je to určite jedna z ciest, ako sa dostať napr. za hranice Slovenska.
Aký je váš názor na spájanie veľkých značiek s cieľom upútať zákazníkov?
Globalizácia nie je v našich životoch novinkou. Ja som prvé znaky globalizácie zažila ešte na prelome tisícročí, kedy mnohé zahraničné firmy prehodnocovali svoju prítomnosť na rozdrobenom európskom trhu.
Druhým momentom bola moja skúsenosť v Maďarsku, kde sme ako Geopost kúpili lokálnu spoločnosť a v rámci integrácie nastavili fungovanie v krajine podľa štandardov Geopost DPD. Až toto nastavenie naozaj naštartovalo fungovanie a rast DPD v Maďarsku, aby sa stalo dvojkou na domácom aj medzinárodnom trhu.
Tretím momentom bolo spojenie Geis Parcel a DPD na Slovensku. DPD tak posilnilo svoje postavenie v CZ a SK a posilnilo aj smerovanie Geis Group smerom k logistike a preprave ako takej.
–
Andrea Szőllősová je významnou osobnosťou spoločnosti DPD Slovensko, kde svojimi odbornými schopnosťami a skúsenosťami významne prispieva k jej úspechom a rozvoju.
Svoju kariéru v oblasti logistiky a doručovacích služieb začala už v mladom veku po štúdiu VŠDS, jej prvé kroky ju priviedli k spoločnosti DHL, kde získala základy efektívnej prepravy a logistiky, podstatné črty v starostlivosti a získavaní zákazníkov a získala mini MBA v businesse a riadení ľudí. Nasledovalo vedenie DPD Maďarsko na pozícii General Manager a napokon DPD Slovensko od pozícií International Sales Manager až po Commercial Director. Už 17 rokov rozvíja obchod a vedie efektívny, dynamický sales a marketing team.